Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Bell P-39 Airacobra

W dniu 17 stycznia 2016 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o amerykańskim samolocie myśliwskim z II wojny, znanym ze swojej niekonwencjonalnej konstrukcji. Wyprodukowano ich ponad 9500, z czego ok. 4700 było dostarczonych do Z.S.R.R.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.


Bell P-39 Airacobra to amerykański samolot myśliwski, który został zaprojektowany w zakładach Bell Aircraft na zamówienie United States Army Air Forces (USAAF). Samolot używany był w okresie II wojny światowej w stosunkowo niewielkich ilościach przez USAAF oraz siły powietrzne niektórych państw sprzymierzonych, głównym użytkownikiem samolotów były Radzieckie Siły Powietrzne.

Prace nad samolotem rozpoczęto w wytwórni Bell pod kierunkiem Roberta J. Woodsa i Harlanda M. Poyera  w czerwcu 1936 roku. Prototyp był napędzany silnikiem Allison V-1710-17 wyposażonym w turbosprężarkę typu General Electric B-1, co miało zapewnić dobre osiągi na dużych wysokościach. Cechą charakterystyczną były umieszczone po bokach kadłuba wloty powietrza, po lewej stronie do chłodnicy, po prawej do turbosprężarki. Prototyp oblatano 6 kwietnia 1939 roku.


Zachowany do dzisiaj egzemplarz P-39Q Airacobra (fot. Kogo/Wikimedia Commons)

Samoloty P-39 weszły do służby w lotnictwie USA w lutym 1941 roku i znalazły się wówczas na wyposażeniu 31 Grupy Pościgowej. W chwili wybuchu wojny z Japonią były na wyposażeniu pięciu grup pościgowych, 8, 31, 36, 52 i 53. Potem wyposażono w nie dalsze jednostki. Z 36 wyposażonych w P-39 po wybuchu wojny, 24 wysłano do walk na południowo-zachodnim Pacyfiku, na Alaskę, Hawaje i do Panamy. Pierwszą walkę stoczyły 30 kwietnia 1942 roku. Pierwsze zwycięstwo na Aircobrach odniesiono 23 września 1942 roku, kiedy to dwaj piloci 8 Grupy Pościgowej zestrzelili wspólnie japoński samolot myśliwski Zero. Podczas pierwszych 18 miesięcy wojny na Pacyfiku P-39 i P-40 były jedynymi samolotami myśliwskimi USA zdolnymi nawiązać walkę z samolotami japońskimi. Na Pacyfiku w tym czasie wykorzystywano je nawet jako myśliwce przechwytujące, do czego nie były dostosowane. Cechowały się jednak dużą odpornością na uszkodzenia w walce, a ich broń z łatwością mogła zniszczyć lekkie myśliwce japońskie. Ostatnie P-39 użyto w walce w sierpniu 1944 roku. Potem P-39 używano już tylko do treningu i szkolenia pilotów. (Źródło: Wikipedia)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony