Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": 100 lat Polskich Skrzydeł, Fokker D.VII

W dniu 28 stycznia 2018 r. (niedziela), o godzinie 12:00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna, zorganizowane w ramach 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o niemieckim samolocie myśliwskim z 1918 roku, który zalicza się do czołówki myśliwców z tamtych czasów. Fokker D.VII stał się też jednym z pierwszych myśliwców lotnictwa Niepodległej Polski. W D.VII połączono prostotę konstrukcji z doskonałymi rozwiązaniami technicznymi i aerodynamicznymi. Uczestnicy spotkania poznają historię i konstrukcję tego niezwykłego samolotu.

Niemiecki samolot myśliwski Fokker D.VII został zaprojektowany przez Antonego Fokkera i Reinholda Platza w 1917 roku w niemieckiej wytwórni lotniczej Fokker Aeroplanbau w Schwerinie.

Prototyp VII ukończono i oblatano w styczniu 1918 roku. Samolot był łatwy w pilotażu, nie wykazywał skłonności do wpadania w korkociąg, a z mocniejszym silnikiem BMW miał dobrą zwrotność, bardzo wysoki pułap lotu i prędkość. Po wprowadzeniu niezbędnych zmian, polegających m.in. na wydłużeniu kadłuba, samolot skierowano do produkcji seryjnej pod oznaczeniem Fokker D.VII.

Już w 1918 roku polskie oddziały wojskowe na lotnisku Ławica w Poznaniu zdobyły 3 samoloty myśliwskie Fokker D.VII. Dalsze 7 samolotów tego typu zmontowano w Poznaniu w latach 1919–1920 ze zdobytych podzespołów.


Samoloty Fokker D.VII z polskimi szachownicami
(fot. Internet Archive Book Images/No restrictions/Wikimedia Commons)

W Austrii i Niemczech w 1920 roku zakupiono 20 samolotów Fokker D.VII. W tym samym roku we Francji zakupiono kolejne 20 samolotów, które były zdobyczą wojenną. Sprowadzono je do Polski w 1921 roku. Ogółem w lotnictwie polskim znalazło się 50 samolotów myśliwskich Fokker D.VII.

Samoloty te zostały wycofane z służby pod koniec 1926 roku. Niezależnie od nich do 1932 roku samolotów D.VII używano w szkołach lotniczych, Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie oraz eskadrach treningowych 1., 3. i 4. pułku lotniczego.

Samoloty te możemu zobaczyć w muzeach w Wielkiej Brytanii, USA, Holanii oraz Niemczech.

Trwają obecnie prace nad budową trzech latających replik samolotów Fokker D VII w ramach projektu „Wielkopolska Eskadra Niepodległości”. Projekt wpisuje się w obchody 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Repliki powstają w Warsztacie Lotniczym TZL Henryka Wickiego. Budowane są z zestawów firmy Airdrome Aircraft i w odróżnieniu od drewnianych oryginałów są wytwarzane z duraluminium.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony