"Samoloty Drugiej Wojny" – Wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 28.08.2018r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "Samoloty Drugiej Wojny".
"Samoloty Drugiej Wojny" – to próba przybliżenia sylwetek samolotów, które wzięły udział w drugiej wojnie, walcząc po wszystkich stronach tego konfliktu. W materiale tym zobaczymy też wywiady z pilotami walczącymi na tych samolotach.
W czasie II wojny światowej, po każdej ze stron brało udział wiele samolotów m.in. amerykańskich, brytyjskich, polskich, niemieckich, radzieckich oraz japońskich.
Jendym ze słynnych amerykańskich samolotów był North American P-51 Mustang – jednosilnikowy myśliwiec okresu drugiej wojny światowej zaprojektowany na zlecenie RAF-u, produkowany w zakładach North American Aviation (NAA) w Stanach Zjednoczonych (zakłady w Kalifornii i Teksasie) oraz w znacznie mniejszej liczbie przez Commonwealth Aircraft Corporation w Australii. Używany był przez USA i ich sojuszników zarówno podczas drugiej wojny światowej, jak i wojny koreańskiej (jako samolot szturmowy). Udana konstrukcja z 1940 roku sprawiła, że ostatni projekt samolotu bojowego opartego na P-51 zamknięto dopiero w 1986 roku kończąc tym samym 46 lat rozwoju jednej konstrukcji. Obecnie wiele z tych maszyn znajduje się w rękach prywatnych. Latają one podczas pokazów i zawodów sportowych. Ogółem wyprodukowano 15-16 tys. mustangów.
P-51D (fot. Jon Sullivan (pdphoto.org)/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Kolejnym ze słynnych samolotów był Messerschmitt Bf 109 - niemiecki jednomiejscowy myśliwski dolnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej z chowanym podwoziem. Eksploatowany w różnych wersjach od 1937 aż do 1945 roku, należy do grona najsławniejszych samolotów w dziejach lotnictwa.
Najliczniej produkowaną podwersją samolotu Bf 109G był Bf 109G-6. Produkcję serii rozpoczęto wiosną 1943 roku, a zakończono jesienią roku następnego. Wersja Bf 109G-6 różniła się generalnie od poprzednich wzmocnieniem konstrukcji oraz zamontowaniem silniejszego uzbrojenia, pozwalającego na skuteczniejsze zwalczanie amerykańskich bombowców.
Oprócz niemieckiej Luftwaffe, myśliwce Messerschmitt Bf 109G latały także w barwach sił powietrznych Bułgarii, Chorwacji, Węgier, Finlandii, Włoch, Rumunii, Hiszpanii, Słowacji, a także Szwajcarii.
Messerschmitt Bf 109G-6 (fot. muzeumlotnictwa.pl)
Dla wielu najlepszym samolotem szturmowym II wojny światowej były Legendarny Ił-2 - zaprojektowany przez Siergieja Iljuszyna. Samolot brał udział we wszystkich kampaniach II wojny światowej. Maszyna powstała w liczbie 36 183 egzemplarzy, co czyni go najliczniej produkowanym samolotem wojskowym, a także trzecim najliczniej produkowanym płatowcem w historii lotnictwa.
Ił-2 był jednosilnikowym, wolnonośnym dolnopłatem o konstrukcji mieszanej, specjalnie zaprojektowanym do zadań szturmowych. Samolot zdolny był do lotów w warunkach słabego oświetlenia i był w stanie przenosić broń mogącą pokonać niemieckie czołgi – Pantery i Tygrysy. Dzięki dobremu opancerzeniu Ił-2 był dość odporny zarówno na ostrzał karabinów maszynowych z ziemi, jak i trafienia odłamkami broni przeciwlotniczej. Maszyny niejednokrotnie wracały do baz mimo poważnych uszkodzeń powierzchni nośnej i licznych przestrzelinach w głównym pancerzu.
Ił-2 Sturmovik (fot. Russia/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Jednym ze słynnych polskich samolotów, biorących udział w II wojnie światowej, był PZL.23 Karaś – lekki bombowiec i samolot rozpoznawczy (tzw. samolot liniowy), zaprojektowany w połowie lat 30. XX wieku przez Stanisława Praussa w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie. Podstawowy lekki bombowiec lotnictwa polskiego użyty w kampanii wrześniowej.
Projekt samolotu PZL.23 powstał w latach 1931–1932 pod kierunkiem inżyniera Stanisława Praussa. Koncepcyjnie maszyna ta wywodziła się z pozostałości francuskiej szkoły, gdzie istniało pojęcie „samolotu liniowego”. Miała to być maszyna do przeprowadzenia rozpoznania w obszarze frontu, z możliwością taktycznego zbombardowania wykrytych sił nieprzyjaciela. Samolot PZL.23 był następcą francuskich maszyn liniowych Breguet XIX i Potez XXV. Pierwszy prototyp oznaczony P.23/I „Karaś”, wyposażony w angielski gwiazdowy silnik Bristol Pegasus IIM o mocy 590 KM (434 kW), został oblatany latem 1934 roku.
PZL.23B Karaś (fot. z książki "Polska lotnicza", Warsaw 1937/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
W czasie II wojny światowej zasłynął brytyjski De Havilland Mosquito – dwusilnikowy, dwumiejscowy samolot wojskowy, produkowany w różnych wersjach jako samolot myśliwski, myśliwsko-bombowy, nocny myśliwiec, bombowiec i samolot rozpoznania fotograficznego. Zaprojektowany w firmie de Havilland był nowatorską konstrukcją, mimo że zbudowany był głównie z drewna. Uznawany za jeden z najbardziej udanych samolotów używanych podczas II wojny światowej. Został przez pilotów okrzyknięty jako drewniane cudo.
De Havilland DH-98 Mosquito (fot. Canada/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Komentarze