Przejdź do treści
Źródło artykułu

Komunikacja lotnicza w Polsce 1929-1939 – Wystawa w MLP

Tuż przed końcem roku 2017 Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zaprasza fanów historii lotnictwa do obejrzenia ostatniej wystawy "Komunikacja lotnicza w Polsce 1929-1939".

Pierwsze połączenie lotnicze w Polsce zostało uruchomione w Warszawie dwa lata po zakończeniu I Wojny Światowej – w 1920 roku. 1 stycznia 1929 roku działalność rozpoczęły Linje Lotnicze LOT Sp. z o.o. zaczynając od przejęcia 15 Junkersów od Aerolot-u. Samolotom Junkers F.13 zmieniono ich numery rejestracyjne i od tej pory latały na nowych znakach: od SP-AAA do SP-AAH, SP-AAJ, SP-AAK i od SP-AAT do SP-AAW. 2 stycznia odbył się pierwszy komercyjny rejs pasażerski maszyny należącej do nowo powstałej spółki.

Do Junkersów F.13 dołączyło sześć Fokkerów F.VII A/1M. W 1929 roku ogłoszono konkurs na znak graficzny przedsiębiorstwa. Zwycięzcą został warszawski artysta plastyk Tadeusz Gronowski i jego stylizowany żuraw w locie, który do dzisiaj widnieje na ogonach "lotowskich" samolotów.

Lata 30-ste to początek ważnych wydarzeń w historii przewoźnika. Spółka została przyjęta do Stowarzyszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego IATA, a żuraw został uznany oficjalnym godłem polskiego przewoźnika.

W 1934 roku PLL LOT przeniosły swoje operacje z portu lotniczego Mokotów do nowego portu lotniczego stolicy – na lotnisko Okęcie, gdzie powstał duży port lotniczy z nowoczesnym zapleczem technicznym: hangarami, warsztatami i magazynami.

W latach 1934 i 1935 do floty PLL LOT dołączają nowe maszyny: Douglas DC-2, Junkers Ju 52/3m i Lockheed L-10-A Electra. Dzięki pomocy rządowej i finansowaniu z budżetu państwa zakupiono 13 trzysilnikowych Fokkerów F.VIIb/3M – zdobyto licencję i montaż samolotów odbył się w Lublinie.

W latach 1938-1939 linie zakupiły także samoloty typu Lockheed L-14-H Super Electra. Polski przewoźnik eksploatował też maszyny rodzimej produkcji, pierwsze z nich to PWS-24 i PWS-24 bis. Na przełomie maja i czerwca 1938 roku załoga LOT-u pod dowództwem ówczesnego Dyrektora i pilota Wacława Makowskiego wykonała udany eksperymentalny przelot Lockheedem L-14H z Los Angeles do Polski. Przebytą wówczas trasę planowano otworzyć w 1940 roku. We wrześniu 1939 roku flota LOT-u licząca w sumie 26 samolotów i większość personelu została ewakuowana do Rumunii.

Wystawa prezentowana będzie od 28.12.2017 roku do 28.01.2018 roku w godzinach otwarcia Muzeum tj. od wtorku do niedzieli w godz. 9:00 – 17:00.

Wystawa przygotowana została w oparciu o fotografie i materiały z Archiwum Muzeum Lotnictwa Polskiego i Narodowego Archiwum Cyfrowego.

Zapraszamy do obejrzenia wystawy w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony