Przejdź do treści
EM-10 Bielik dotarł do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. muzeumlotnictwa.pl)
Źródło artykułu

EM-10 Bielik w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie poinformowało, że pozyskało niezwykle interesujący obiekt – samolot konstrukcji inż. Edwarda Margańskiego.

Wczoraj, w późnych godzinach popołudniowych, przyjechał do Krakowa EM-10 Bielik – konstrukcja, która śmiało konkurować mogła z produktami największych światowych koncernów zbrojeniowych.

Niestety – maszyna podzieliła losy wielu innych nowatorskich projektów. Niemniej jednak EM-10 Bielik stanowi świadectwo rozwoju technicznego i rewolucyjnych rozwiązań autorstwa inż. Margańskiego, któremu MLP najserdeczniej dziękuje za przekazania do krakowskich zbiorów tej maszyny.

Już niedługo ten fantastyczny samolot, o bardzo nowatorskiej konstrukcji – w której upatrywano wielką szansę dla Polskiej i światowej awiacji – będzie można podziwiać w przestrzeniach ekspozycyjnych Gmachu Głównego MLP. Zajmie godne miejsce obok innej konstrukcji inż. Margańskiego.

EM-10 Bielik opuszcił Zakłady Lotnicze Margański&Mysłowski SA w dniu 30 grudnia. Zdjęcia z jego transportu można zobaczyć TUTAJ.


EM-10 Bielik (wcześniej Iskra II) – polski odrzutowy samolot szkolno-treningowy konstrukcji kompozytowej, zaprojektowany przez Edwarda Margańskiego. Oblot samolotu miał miejsce 4 czerwca 2003 roku. Rozwój samolotu został przerwany na etapie demonstratora technologii i samolot nie wszedł do produkcji seryjnej.

Samolot powstał z własnej inicjatywy zespołu inżynierów, na czele z Edwardem Margańskim, jako demonstrator technologii przyszłościowego samolotu szkolno-treningowego w zakresie aerodynamiki i technologii kompozytowej. Oprócz funduszy prywatnych wspólników (2,5 mln zł wyłożył Andrzej Izdebski, udział w projekcie brał też Włodzimierz Mysłowski), projekt uzyskał dotację Komitetu Badań Naukowych w wysokości 2,5 mln zł. Samolot nie miał przenosić uzbrojenia ani systemów zarządzających walką, lecz być latającym symulatorem, symulując użytkowanie różnych rodzajów uzbrojenia i wyposażenia. Opracowany został w całości sposobem projektowania komputerowego i był pierwszym w Polsce samolotem, w którego konstrukcji wykorzystano w tak szerokim zakresie aerodynamikę obliczeniową. Założeniem były niskie koszty eksploatacji, także dzięki stosowaniu instalacji z samolotów cywilnych.
(Źródło: Wikipedia)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony