Przejdź do treści
Album "Papieski śmigłowiec w Muzeum Lotnictwa Polskiego"
Źródło artykułu

Album "Papieski śmigłowiec w Muzeum Lotnictwa Polskiego"

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie poinformowało o publikacji wyjątkowego albumu wydanego z okazji kanonizacji Jana Pawła II i renowacji śmigłowca Mi-8, który był wykorzystywany do obsługi papieskich pielgrzymek do kraju. Warto również zaznaczyć, że na mocy specjalnego watykańskiego dekretu Papież Polak został patronem Województwa Małopolskiego.

Wizyty Jana Pawła II były skomplikowanym przedsięwzięciem organizacyjnym i logistycznym wymagającym zaangażowania wielu służb, w tym lotnictwa: 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego zapewniał transport lotniczy śmigłowcami Mi-8, wśród których był egzemplarz o numerze bocznym 620. 18 archiwalnych, w większości niepublikowanych dotąd fotografii pokazuje tę mniej znaną stronę papieskich wizyt. Autorami fotografii są zarówno znani fotografowie oraz osoby zaangażowane w obsługę pielgrzymek: Adam Bujak, Wacław Hołyś, Andrzej Winiarski, Bogusław Choroszczyk, Ireneusz Fertner, Adam Jońca, Krzysztof Sojka. Album zawiera również współczesne zdjęcia odnowionego eksponatu.

Mi-8 to średni śmigłowiec transportowy napędzany dwoma silnikami turbowałowymi, opracowany na początku lat 60. w biurze konstrukcyjnym Mila w ZSRR jako następca tłokowego Mi-4. Pierwszy prototyp, napędzany jednym silnikiem oblatano w 1961 r. Kolejny prototyp, napędzany dwoma silnikami TW-2 oblatano w 1962 r. Mi-8 stał się jednym z najbardziej rozpowszechnionych na świecie śmigłowców transportowych. Powstało wiele wersji: transportowa, pasażerska, salonka, ratownicza i wersje specjalistyczne, jak np. latające stanowisko dowodzenia. Wyprodukowano ponad 9000 egzemplarzy i produkcja wersji rozwojowych trwa do dziś. W oparciu o konstrukcję Mi-8 powstał też śmigłowiec-amfibia Mi-14. W kodzie NATO Mi-8 nosi nazwę Hip.

W 1976 r. opracowano wersję rozwojową Mi-17 (w Rosji oznaczonej Mi-8M), napędzaną silnikami TW-3 o większej mocy, co zwiększa możliwości operacyjne śmigłowca w terenach górskich i w warunkach klimatu gorącego, co zostało przez armię ZSRR wykorzystane w wojnie w Afganistanie.

W polskim lotnictwie wojskowym śmigłowce Mi-8 w wersjach transportowej, pasażerskiej i ratowniczej są wykorzystywane od 1968 r., a Mi-17 od 1987 r. Trzy Mi-8 są też eksploatowane przez lotnictwo Policji.

Egzemplarz muzealny Mi-8 w wersji pasażerskiej VIP numer seryjny 10620, numer boczny 620 został wyprodukowany w Kazańskich Zakładach Śmigłowcowych w 1973 r. Służył w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Był jednym z Mi-8 pułku, które obsługiwały wizyty papieża Jana Pawła II w Polsce. Śmigłowiec został przekazany do zbiorów Muzeum w grudniu 2009 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony