Chińskie lampiony, a bezpieczeństwo lotników (nad morzem)...
Kwestię niebezpieczeństw związanych z puszczaniem chińskich lampionów w obszarach gdzie odbywa się zintensyfikowany ruch lotniczy, poruszaliśmy na naszych łamach już niejednokrotnie:
Chińskie lampiony - odpowiedzialność w kwestii bezpieczeństwa ponosi użytkownik
Chińskie lampiony - czy jest czego się bać?
Chińskie lampiony a...problemy na Okęciu
PAŻP przypomina o konieczności zgłoszenia działań mogących zagrozić bezpieczeństwu cywilnych statków powietrznych
Poniżej publikujemy kolejny mówiący o tym artykuł (zamieszczony na stronie Morskie Skrzydła Darłowa), w którym opisana została kwestia bezpieczeństwa operowania statków powietrznych z lotniska w Darłowie. Obiekt ten zlokalizowany jest przy samej plaży, gdzie licznie przebywający turyści często puszczają chińskie lampiony, które następnie są dużym zagrożeniem dla statków powietrznych operujących z EPDA. Co istotne, zagrożeniem nie są wyłącznie imprezy organizowane na plaży, ale również te odbywajace się w głębi lądu.
Chińskie lampiony, i nie tylko one, mogą być bardzo niebezpieczne. Lampiony, baloniki, lasery, fajerwerki mogą utrudnić samolotom i śmigłowcom bezpieczne wykonanie lotu bądź lądowanie lub start. W sezonie letnim, prawie każda impreza masowa kończy się jakąś iluminacją, emisją światła, pokazem sztucznych ogni, wypuszczeniem modnych ostatnio baloników z diodą LED lub chińskich lampionów ze świeczką. Codziennie wieczorem, wypoczywający w Darłówku i okolicach wypuszczają w niebo dziesiątki, nawet setki lampionów, nawet po tym jak w ciągu dnia obserwują na naszym niebie śmigłowce wykonujące loty treningowe. Nawet wtedy wieczorem, gdy słyszą i widzą w powietrzu śmigłowce startujące i lądujące na darłowskim lotnisku.
Wszystkie te atrakcje utrudniają pracę pilotów i wieży kontroli ruchu lotniczego. Dostanie się takiego lampionu w wirnik śmigłowca lub do silnika samolotu albo śmigłowca może doprowadzić do katastrofy. Lampion to nie tylko cześć papierowa. Znajdują się tam jeszcze elementy prętów aluminiowych, a każdy taki element dostający się do silnika .... nawet nie chcemy o tym myśleć.
Zagrożenia wywołane wypuszczaniem lampionów, balonów lub pokazami sztucznych ogni pokazuje samo życie! Lampiony (szczególnie duża ich ilość) to zagrożenie nie tylko w przestrzeni powietrznej dla samolotów, śmigłowców, paralotniarzy, motolotniarzy itp., ale również duże zagrożenie pożarowe. Nasza okolica to spory obszar leśny. Na terenie lotniska znajduja się duże zbiorniki paliwowe. Nie trzeba dodawać, iż nasze lampiony "szczęścia" moga się przeobrazić w lamiopny "nieszczęścia" i tragedii.
Jak zatem postąpić zgodnie z prawem? Jak postępować by było to dla nas wszystkich bezpieczne?
Jeżeli ktoś planuje uświetnić festyn, wesele czy inną imprezę puszczaniem lampionów, fajerwerkami lub wypuścić w niebo setki balonów napełnionych helem, powinien najpierw wypełnić formularz, który znajdzie tu: http://www.pansa.pl/index.php lang=_pl&opis=OPS/ops_formularze, wypełnić go, podpisać i przesłać do PAŻP (Polska Agencja Żeglugi Powietrznej) faksem. W przypadku osób fizycznych wystarczy podpis. W formularzu należy podać miejsce, z którego będą puszczane balony/ lampiony lub emitowane inne efekty świetlne oraz kontakt telefoniczny do organizatora.
PAŻP na podstawie danych zamieszczonych w formularzu opublikuje ostrzeżenie nawigacyjne w formie NOTAM oraz pisemnie odpowie każdemu zgłaszającemu pouczając go o spoczywających na nim obowiązkach np. konieczności uzyskania bezpośredniej telefonicznej zgody na rozpoczęcie pokazu lub wypuszczenie balonów/ lampionów od kontrolera ruchu lotniczego lotniska, w pobliżu, którego dana uroczystość ma się odbyć.
Dodatkowo, można zadzwonić i podać takie dane do Biura Odpraw Załóg lub organu kontroli lotniska Darłowo. Personel tych organów będzie już wiedział jak te informacje wykorzystać, a nasze załogi oraz załogi statków powietrznych przelatujących w okolicach Darłowa będą wdzięczni za zwrócenie uwagi na ich bezpieczeństwo, a w rezultacie bezpieczeństwo nas wszystkich.
Niezorganizowane wypuszczanie lampionów, na które nie uzyskało się zezwolenia wspomnianej władzy zapewniającej służby żeglugi powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej jest niezgodne z prawem.
Przypomnijmy:
Lotnisko w Darłowie ( znajduje się na terenie Jednostki Wojskowej 4653 w Darłówku Zach.)
Nazwa: Darłowo
Oznaczenie ICAO: EPDA
Wymiary i kierunek drogi startowej: dług. 600, szer. 30m, 04/22
Położenie geograficzne, wysokość n.p.m.: 54 24 17 N, 16 21 11 E, 3 m
Biuro Odpraw Załóg lotniska Darłowo - tel. 94 314 7222
Organ kontroli lotniska - tel. 94 314 7213
Przestrzeń powietrzna lotniska wojskowego w Darłowie sięga wdłuż linii brzegowej prawie do m. Jarosławiec w kierunku wschodnim i do skraju jeziora Jamno w kierunku zachodnim.
Opracowano na podstawie :
www.kontrola-ruchu-lotniczego.com
www.bl.mw.mil.pl
www.pansa.pl
Komentarze