Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ubezpieczenia lotnicze – co warto wiedzieć?

Wypadek może zdarzyć się każdemu ale nie każdy wie, jak się dobrze ubezpieczyć żeby zminimalizować jego skutki finansowe. Użytkownicy statków powietrznych mają z tym podwójny problem – nie dość, że kwestia ich ubezpieczenia nie jest wcale taka prosta jak się wydaje, to w dodatku nie mają zbyt dużego wyboru ofert. 

Kto powinien się ubezpieczyć?

Teoretycznie najprostsze jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej – ustawodawca nałożył na użytkowników statków powietrznych obowiązek posiadania takiego ubezpieczenia a stosowne rozporządzenia ustanawiają jego warunki minimalne więc pozostaje tylko wypełnić wniosek do ubezpieczyciela. Ale okazuje się, że dość często wątpliwości budzi już samo pojęcie „użytkownik”, które czasami mylone jest z pilotującym statek powietrzny. Kto więc powinien spełnić ustawowy obowiązek i posiadać ubezpieczenie OC? To osoba lub jednostka posiadająca ciągłą, skuteczną dyspozycyjność używania lub operowania statkiem powietrznym. Innymi słowy ten, kto zachowuje prawo decydowania w sprawach wykonywania lotu jest użytkownikiem statku powietrznego, na którym ciąży obowiązek ubezpieczenia OC i który ponosi odpowiedzialność za szkody spowodowane ruchem statków powietrznych. O tym powinni w szczególności pamiętać ci, którzy użytkują statki powietrzne nie będące ich własnością – jeśli będą użytkownikami w rozumieniu obowiązujących przepisów ale nie zawrą we własnym zakresie ubezpieczenia OC lub nie zostaną dopisani do polisy właściciela, to w razie szkody będą pokrywać roszczenie z własnej kieszeni…

O ile ubezpieczenie OC użytkownika jest obowiązkowe i nie ma przed nim ucieczki, o tyle aerocasco to już dobra wola właściciela który decyduje, czy ubezpieczać statek powietrzny w tym zakresie. Bez trudu można znaleźć opinie, że nie warto zawierać takiej polisy bo i tak nie dostanie się odszkodowania. Odmowy wypłat faktycznie się zdarzają, ale przeważnie wynika to z dwóch czynników: błędów towarzystw ubezpieczeniowych na etapie likwidacji szkód i błędów samych ubezpieczonych na etapie zawierania umowy ubezpieczenia. Właściwie skonstruowana polisa ubezpieczenia aerocasco, z odpowiednio określonym zakresem użytkowania statku powietrznego oraz z sumą ubezpieczenia odpowiadającą jego wartości rzeczywistej daje naprawdę dobrą ochronę więc jeśli nawet ubezpieczyciel popełni błąd podczas likwidacji szkody i w trwa w nim z uporem lepszej sprawy, to broker doświadczony w ubezpieczeniach lotniczych lub – w ostateczności – sąd powszechny skutecznie pomogą go naprawić. Tymczasem błąd popełniony przy zawieraniu polisy jest już niestety nienaprawialny… O czym więc należy pamiętać aby ubezpieczenie aerocasco spełniało swoją rolę? Zdefiniować właściwie rodzaj wykonywanych lotów i prowadzonej działalności lotniczej, określić wartość rzeczywistą statku powietrznego oraz osoby uprawnione do jego pilotowania i pamiętać o szczególnych rozszerzeniach zakresu ochrony jeśli wymaga tego charakter użytkowania statku powietrznego. 

Gdzie się ubezpieczyć? 

Użytkownicy statków powietrznych w Polsce od lat borykają się z tym problemem – wybór niestety nie jest zbyt duży i sprowadza się tak naprawdę do dwóch towarzystw ubezpieczeniowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby poszukać ubezpieczenia za granicą, o ile jednak w takim przypadku uzyskanie polisy nie stanowi istotnego problemu, o tyle likwidacja szkód - a w szczególności obca jurysdykcja - może już takim problemem być. Chyba, że ubezpieczenie zostanie zawarte przez coverholdera – wówczas mamy polisę ubezpieczenia np. z rynku londyńskiego ale wystawioną lokalnie, w Polsce. Jest to stosunkowo nowe rozwiązanie na naszym rynku ale z czasem będzie zapewne coraz bardziej zyskiwać na popularności, choćby z racji możliwości uzyskania konkurencyjnych ofert. 

Ubezpieczenia lotnicze wymagają specjalistycznej wiedzy – jeśli mają zapewnić użytkownikowi lub właścicielowi statku powietrznego dobrą ochronę to powinny być profesjonalnie przygotowane. Warto więc skorzystać z usług doświadczonego brokera, który w tym pomoże.

Jarosław Szymański
Dyrektor Biura Ubezpieczeń Lotniczych Mentor S.A.
Jaroslaw.szymanski@mentor.pl
www.mentor.pl

Artukuł sponsorowany 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony