Lotnictwo 7–8/2019 już w sprzedaży
"Lotnictwo" 7–8/2019 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Cywilne nowości salonu Le Bourget
Tegoroczna edycja Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego (Le Salon International de l'Aéronautique et de l'Espace) w Paryżu obok tradycyjnej rywalizacji producentów samolotów pasażerskich mierzonej liczbą zamówień obfitowała w nowości zarówno w sferze cywilnej, jak i wojskowej. W pierwszym przypadku najważniejszy z komercyjnego punktu widzenia okazał się oficjalny start programu A321XLR. Równocześnie nie sposób nie zauważyć hybrydowo-elektrycznego trendu.
Wojskowe nowości salonu Le Bourget
Część wojskowa tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego (Le Salon International de l'Aéronautique et de l'Espace) w Paryżu obok tradycyjnych już premier nowych bezzałogowych statków powietrznych stała przede wszystkim pod znakiem wydarzeń związanych z dwoma projektami samolotów wielozadaniowych nowej generacji oraz towarzyszących im systemów.
Bieliki na dęblińskim niebie – M-346 Polskich Sił Powietrznych
Na początku obecnej dekady polskie Siły Powietrzne rozpoczęły w końcu proces poszukiwania nowego odrzutowego samolotu szkolno-treningowego, następcy przestarzałych PZL TS-11 Iskra, które weszły do służby w 1964 roku. Ponad pół wieku później na stan polskich Sił Powietrznych trafił samoloty Leonardo M-346 Bielik.
F-15 na świecie
Amerykańskie myśliwce przewagi powietrznej F-15C/D Eagle są eksploatowane od niemal 40 lat, a samoloty uderzeniowe F-15E Strike Eagle – od ponad 30. Obecnie w siłach powietrznych Stanów Zjednoczonych i pięciu innych krajów – Arabii Saudyjskiej, Izraela, Japonii, Korei Południowej i Singapuru – znajduje się niemal 1100 egzemplarzy F-15A/B, C/D, E i wersji pochodnych. Wkrótce do grona użytkowników Orłów dołączy kolejne państwo – Katar. Dzięki przeprowadzanym modernizacjom F-15 wciąż utrzymują się w światowej czołówce samolotów bojowych.
Tureckie lotnictwo morskie
Pod hasłem „Sto lat między dwoma morzami” w 2014 roku obchodzono w Turcji setną rocznicę utworzenia lotnictwa morskiego – jednego z niewielu na świecie, które może poszczycić się tak długą historią. Współczesne tureckie lotnictwo morskie to wprawdzie całkiem nowa formacja, stworzona od podstaw w 1971 roku, ale kontynuuje tradycję swojego poprzednika oraz kultywuje historię i osiągnięcia powstałej w XIV wieku osmańskiej floty.
„Smoki nad Karaibami”. – A-37B w Siłach Powietrznych Kolumbii
Wyposażona w samoloty A-37B eskadra Escuadrón de Combate 311 (ESCOM 311) „Dragones” Sił Powietrznych Kolumbii (Fuerza Aérea Colombiana, FAC), stacjonująca w Barranquilli na wybrzeżu Morza Karaibskiego jest jedyną kolumbijską jednostką użytkującą tych legendarnych, dwusilnikowych odrzutowców szturmowych, służących już ponad 40 lat. Nazywane przez Kolumbijczyków „Smokami”, A-37B nadal odgrywają kluczową rolę w walce z różnymi ugrupowaniami partyzanckimi i przestępczymi, które wciąż działają w Kolumbii.
Radzieckie samoloty myśliwsko-szturmowe pionowego i krótkiego startu i lądowania Jakowlew Jak-36 i Jak-38 – monografia cz. I
Idea opracowania aparatu latającego zdolnego do pionowego startu i lądowania powstała na długo przed pojawieniem się pierwszego samolotu i początkowo próbowano ją zrealizować w formie śmigłowca. Zaprojektowanie samolotu o analogicznych właściwościach było przez wiele lat hamowane stosunkowo dużą masą silników i ich niewielką mocą. Ruszenie tego zagadnienia z martwego punktu stało się możliwe pod koniec lat 40. dzięki pojawieniu się silników turboodrzutowych, jednak minęło jeszcze wiele lat, zanim udało się zrealizować ten pomysł.
Douglas A-26 (B-26) Invader – monografia, cz. II
Bombowce A-26 Invader pojawiły się na frontach drugiej wojny światowej zbyt późno, aby odegrać znaczącą rolę w zmaganiach z Niemcami i Japonią. Przezbrajanie jednostek USAAF w Europie rozpoczęło się dopiero pod koniec 1944 roku, a na Pacyfiku w lecie 1945 roku. Nie był to wszakże koniec ich kariery bojowej. W latach 1950–1953 Invadery Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych walczyły nad Koreą, a w latach 1961–1964 i 1966–1969 nad Wietnamem. Pod szyldem CIA w latach 50. i 60. brały udział w kilku tajnych operacjach i lokalnych konfliktach zbrojnych w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, Ameryce Środkowej i Afryce.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Rosyjskie nowości lotnicze na targach Armia-2019
• Od MRJ do SpaceJeta
• XV Małopolski Piknik Lotniczy
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 7–8/2019 na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze