Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 7–8/2018 już w sprzedaży

Lipcowo-sierpniowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Suchoj Su-27 w służbie ukraińskich sił powietrznych
Po rozpadzie Związku Radzieckiego w 1991 roku Ukraina była jedną z czterech nowo utworzonych niezależnych republik, które odziedziczyły część sowieckiej floty samolotów myśliwskich Su-27 (nazwa kodowa NATO Flanker). Na początku 1992 r. nowo powstałe Siły Zbrojne Ukrainy miały łącznie 68 operacyjnych samolotów Su-27 wszystkich podwariantów, eksploatowanych w czterech jednostkach, co czyniło je drugim co do wielkości użytkownikiem Su-27 na świecie, zaraz po Federacji Rosyjskiej.

Força Aérea Portuguesa. Siły Powietrzne Portugalii
Portugalskie Siły Powietrzne powstały jako samodzielny rodzaj sił zbrojnych 66 lat temu. Rozkwit przeżywały w latach 60., gdy Portugalia była zaangażowana w wojny w swoich afrykańskich koloniach. Od połowy lat 70. ich liczebność systematycznie spada. Z powodu cięć budżetowych obecna kondycja sił powietrznych jest daleka od ideału. Większość maszyn ma za sobą ponad 20 lat służby, a niektóre nawet ponad 40. Problemy z utrzymaniem sprawności technicznej powodują, że około 60% samolotów i śmigłowców jest permanentnie niezdolnych do służby. W dłuższej perspektywie radykalną poprawę sytuacji może przynieść tylko generacyjna wymiana sprzętu.

Dornier Do 228. Made in Germany
Niemiecki przemysł kojarzony jest zwykle z produktami rzetelnie i precyzyjnie wykonanymi, zwłaszcza jeśli chodzi o branżę elektroniczną i motoryzacyjną. Na początku lat 80. XX wieku w Niemczech powstał też Dornier Do 228: niepozorny samolot, będący jednak projektem starannie przemyślanym i wykonanym, odzwierciedlającym wszystko to, co w niemieckiej myśli technologicznej najlepsze.
Korzenie programu Do 228 tkwią w działaniach Dorniera wkrótce po zakończeniu drugiej wojny światowej, zanim jeszcze produkcja została przeniesiona na niemiecką ziemię. W 1951 roku w odpowiedzi na zapotrzebowanie rządu hiszpańskiego Claude Dornier w towarzystwie swoich inżynierów udał się do Hiszpanii, by rozpocząć prace nad lekkim samolotem transportowym o właściwościach krótkiego startu i lądowania. Tak powstał pierwszy prototyp Do 25: czteromiejscowy jednosilnikowy metalowy górnopłat z tylnym kółkiem, który wzbił się w powietrze w czerwcu 1954 roku.

Su-22M4 Sił Powietrznych RP w detalach
Spośród zakupionych w latach 1984–1988 110 samolotów Su-22 na stanie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej pozostało 12 jednomiejscowych samolotów Su-22M4 oraz sześć dwumiejscowych Su-22UM3K, z których wszystkie przeszły w latach 2015–2017 małą modernizację oraz remont weryfikacyjny w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A.

Francuska Szkoła Pilotów 1919–1920
Rodzące się w końcu 1918 roku polskie lotnictwo potrzebowało do istnienia przede wszystkim samolotów i personelu. Różnej wartości maszyny początkowo zdobywano na poszczególnych lotniskach rozmieszczonych na ziemiach wszystkich trzech zaborów. Z czasem zaczęto je pozyskiwać w Austrii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Personel pierwotnie pochodził z grona weteranów lotnictwa rosyjskiego, austro-węgierskiego i – w mniejszym stopniu – niemieckiego. Zażarta walka na niemal wszystkich granicach i rosnące znaczenie sił powietrznych wskazały jednak, że posiadane zasoby lotników mogą nie wystarczyć. O ile centralne władze lotnicze w pewien sposób bagatelizowały konieczność szkolenia obserwatorów, o tyle zdawały sobie sprawę z potrzeby kształcenia nowych pilotów.

Lekkie myśliwce Jakowlew Jak-15 i Jak-17. Odrzutowy przełom Stalina
Pierwsze myśliwce odrzutowe Jakowlewa nie cechowały się szczególnie dobrymi osiągami ani zastosowaniem nowatorskich rozwiązań. Prostota konstrukcji i własności lotne zbliżone do samolotów napędzanych silnikami tłokowymi sprawiły jednak, że maszyny te stały się typem przejściowym, umożliwiającym szybkie przeszkolenie dużej liczby pilotów oraz zapoznanie personelu naziemnego z zagadnieniami związanymi z eksploatacją i obsługą sprzętu wyposażonego w turbinowe silniki odrzutowe, co pozwoliło na płynne przezbrojenie sowieckiego lotnictwa myśliwskiego.
Pod koniec II wojny światowej coraz wyraźniej widać było, jak wiele osiągnęli Niemcy w dziedzinie samolotów napędzanych silnikami odrzutowymi. Osiągnięcia Wielkiej Brytanii i USA były na tym polu znacznie, jednak i te państwa dysponowały seryjnie produkowanymi samolotami napędzanymi silnikami odrzutowymi. Na tym tle opóźnienia ZSRR były szczególnie widoczne.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• 65 lat Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych
• Strzelcy pokładowi 7. Eskadry Działań Specjalnych
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowo-sierpniowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony