Przejdź do treści
Lotnictwo 4-5/2017
Źródło artykułu

Lotnictwo 4-5/2017 już w sprzedaży

Kwietniowo-majowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Program TX. Samolot szkolny dla USAF
Ostatnie miesiące to okres obfitujący w wydarzenia związane z rywalizacją o lukratywny kontrakt na budowę samolotu szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF). Choć jeszcze niedawno wydawało się, że przynajmniej liczba konkurentów została ostatecznie ustalona, to uczestnicy wydarzeń podejmują czasem bardzo zaskakujące decyzje. Przyjrzyjmy się więc krótkiej charakterystyce głównych postaci tego wziętego z życia dramatu, na kanwie którego z pewnością powstanie kiedyś zmilitaryzowana wersja „Mody na sukces”.

F-35 podbija świat
Już w 2001 roku, w momencie wyboru propozycji koncernu Lockheed Martin jako samolotu JSF (Joint Strike Fighter), tj. obecnego F-35 Lightning II, wybranym sojusznikom Stanów Zjednoczonych zaoferowano nową maszynę jako następcę używanych myśliwców F-16 Fighting Falcon. Co istotne, przystąpienie do projektu nie musiało oznaczać, że JSF będzie podstawowym nowym samolotem bojowym kraju finansującego. Ostatecznie w najszerszym zakresie – jako partner poziomu pierwszego (Tier 1) – z najwyższym wkładem oraz potencjalnie największym zamówieniem i najszerszym udziałem w produkcji – do programu przystąpiła Wielka Brytania. Partnerami drugiego poziomu (Tier 2) zostały Holandia i Włochy. Partnerami trzeciego poziomu (Tier 3) – Australia, Kanada, Dania, Norwegia i Turcja. Do projektu dołączyły także Izrael i Singapur – jako partnerzy SCP (Security Cooperative Partner), otrzymujący wybrane informacje na temat samolotu. W założeniach udziału w programie JSF koszt zakupu samolotów miał zostać zmniejszony o wkład, jaki dane państwo wniosło w fazę rozwoju maszyny, odpowiednio większe miały być również przyszłe zyski ze sprzedaży eksportowej. W ten sposób chciano zmniejszyć akcelerację kosztów rozwoju programu i przyszłej produkcji F-35 Lightning II.

Nowości w rodzinie Mi-28
Zakłady PAO „Roswiertoł” z Rostowa nad Donem kontynuują produkcję Mi-28N. Realizacja sporych zamówień ze strony MO FR opiewających na łącznie 167 Mi-28N, zakontraktowanych w latach 2005–2011, rok temu została rozszerzona o kontrakt na 24 szkolno-bojowe Mi-28UB. W portfelu znajdują się ponadto dwa kontrakty eksportowe: 15 śmigłowców Mi-28NE dla Iraku oraz 42 zamówionych przez Algierię. W październiku ubiegłego roku oblatano prototyp zmodernizowanego Mi-28NE, a w opracowaniu znajduje się  jego odmiana eksportowa Mi-28NEM.

Siły Powietrzne Włoch
Włoskie Siły Powietrzne należą do najliczniejszych, najnowocześniejszych i najlepiej wyposażonych wśród europejskich krajów NATO. Mimo znacznych ograniczeń budżetowych skutkujących w ostatnich latach likwidacją jednostek, zamykaniem baz oraz redukcją personelu i ograniczaniem planowanych zakupów uzbrojenie i wyposażenie Sił Powietrznych jest sukcesywnie modernizowane, a starsze typy samolotów i śmigłowców są zastępowane nowymi, nowoczesnymi maszynami.

Nowe „wierzchowce” serbskich rycerzy. Serbia uzupełnia swoja flotę MiG 29
Ostatnią jednostką wyposażoną w samoloty myśliwskie w całych Wojskach Lotniczych i Obrony Powietrznej (RW i PWO, serb.: RV i PVO – Ratno Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovna Odbrana) Sił Zbrojnych Serbii (WS, serb.: VS – Vojska Srbije) została 101. Eskadra Lotnictwa Myśliwskiego (101. lae, serb.: lovačka avijacijska eskadrila), stanowiąca część 204. Brygady Lotnictwa (204. wbr, serb.: vbr – vazduhoplovna brigada) z położonej niedaleko Belgradu bazy lotniczej Batajnica. Wraz z wycofaniem z użytkowania pod koniec 2015 r. samolotów MiG-21bis, eskadrze coraz trudniej było utrzymać parę dyżurną do pełnienia podstawowych zadań dozoru przestrzeni powietrznej. W rezultacie serbski rząd zdecydował się na pozyskanie używanych samolotów MiG-29 z Federacji Rosyjskiej i Białorusi.

Short Skyvan/330/360
Uważa się go za  jeden z najbrzydszych samolotów świata. Faktycznie, jesteśmy przyzwyczajeni do konstrukcji o kolistym przekroju kadłuba i pierwsze zetknięcie z wizerunkiem Skyvana może budzić zdziwienie. Ale to właśnie specyficzny wygląd pudełka ze skrzydłami i ogonem sprawił, że produkcja braci Short zyskała wielu zwolenników, ceniących przede wszystkim jej możliwości załadunkowe.

Vultee P-66 Vanguard
Niepozorny i mało znany amerykański samolot myśliwski P-66 Vanguard miał niezwykłą historię. Projekt powstał pod koniec lat 30. z własnej inicjatywy firmy Vultee Aircraft. W lutym 1940 r. Szwecja kupiła 144 maszyny. Po nałożeniu przez amerykańską administrację embarga na eksport uzbrojenia szwedzkie zamówienie przejęli Brytyjczycy, którzy w maju 1941 r. odstąpili wszystkie samoloty Amerykanom. Po krótkiej służbie w USAAF Vanguardy trafiły do Chin, gdzie były używane do końca II wojny światowej.

C.K. Lotnictwo w działaniach nad Galicja, październik-grudzień 1914 r. – cz. II
Wraz z odniesionym pod Krakowem sukcesem zakończonym odparciem rosyjskiego uderzenia na Front Galicyjski (Nord-Ostfront), a tym samym z pojawieniem się możliwości bezpiecznego wykonywania lotów z lotniska fortecznego, w dniach 8–9 grudnia 1914 r. Flik. 1., 8. i 10. podległe dowództwu polowej c.k. 4. Armii powróciły nad lotnisko Kraków-Rakowice, przechodząc 9 XII pod dowództwo Twierdzy Kraków (Festungskommando Krakau) i w drugiej, decydującej fazie operacji łapanowsko-limanowskiej stąd właśnie operowały, meldunki zaś drogą telefoniczno-telegraficzną przekazywano do siedziby c.k. Naczelnego Dowództwa (Armeeoberkommando - AOK) w Cieszynie. W dniach 8–10 grudnia ważyły się losy bitwy pod Limanową; wtedy też AOK najbardziej potrzebowało wiedzy o przeciwniku, którą mogły dostarczyć tylko załogi K.u.K. Luftschifferabteilung.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności z kosmosu

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowo-majowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony