Przejdź do treści
Lotnictwo 12/2017
Źródło artykułu

Lotnictwo 12/2017 już w sprzedaży

Grudniowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Siły powietrzne Czech
Obaj południowi sąsiedzi Polski – Czechy (oficjalnie: Republika Czeska – Česká republika) i Słowacja – powstały 1 stycznia 1993 r. w wyniku pokojowego podziału Czechosłowacji. Oba kraje utworzyły własne siły zbrojne, dzieląc między siebie uzbrojenie i sprzęt wojskowy byłej armii czechosłowackiej. W ciągu minionego ćwierćwiecza siły powietrzne obu krajów przyjęły nieco inne kierunki rozwoju. W niniejszym artykule przedstawimy zadania, strukturę organizacyjną, wyposażenie i plany modernizacji lotnictwa wojskowego Czech.

Modernizacja lotnictwa Kataru
Katar jest niewielkim państwem położonym w rejonie Zatoki Perskiej, który ma powierzchnię zaledwie 11,5 tys. kilometrów kwadratowych i jest zamieszkiwany przez 2,6 miliona mieszkańców. Niepodległość osiągnął dopiero w 1971 roku, kończąc ograniczony protektorat, jakim był objęty ze strony Wielkiej Brytanii. Jest jednym z najbogatszych na świecie, a jeśli liczyć PKB na mieszańca, jest absolutnym liderem (130 tys. dolarów w 2017 roku). Filarem gospodarki są bogate pokłady złóż ropy, a przede wszystkim gazu. W aspekcie lotniczym Katar jest znany głównie ze swojej linii lotniczej Qatar Airways, której flota obecnie przekracza 200 samolotów. Jak łatwo się domyślić, siły powietrzne państwa o wielkości województwa świętokrzyskiego nie mogą być zbyt rozbudowane.

Mi-17 lotnictwa polskiego
Śmigłowiec Mil Mi-17 to obecnie najnowszy i podstawowy wiropłat transportowy Wojska Polskiego, pozwalający realizować szereg zadań związanych z wojskowym transportem lotniczym. Zważywszy na czas trwania przetargów na nowe śmigłowce oraz terminy dostaw, a także proces szkolenia załóg i personelu obsługi technicznej stan ten nie ulegnie zmianie przez najbliższe kilka lat. Dzięki uprzejmości 33. Bazy Lotnictwa Transportowego oraz 7. Eskadry Działań Specjalnych możemy zaprezentować bliżej śmigłowce tego typu znajdujące się w posiadaniu Sił Zbrojnych RP. Podstawowym zadaniem śmigłowca Mi-17 jest przewożenie ludzi oraz ładunków różnego typu w kabinie ładunkowej. Dodatkowo maszyna może być wykorzystywana do transportowania ładunków nie mieszczących się w kabinie na podwieszeniu zewnętrznym.

Concorde – więcej niż samolot cz. I – monografia
W przeszło stuletniej już historii podniebnych podróży powstało niewiele samolotów, które zasługiwałyby na miano ikony lotnictwa. Concorde jednak jest bez wątpienia jednym z nich. Osiągający dwukrotną prędkość dźwięku samolot pasażerski, który zrodził się dzięki kooperacji dwóch państw rywalizujących ze sobą przez wieki, do dziś uważany jest za odwzorowanie piękna i elegancji. Charakterystyczna smukła sylwetka z umieszczonym z tyłu maszyny skrzydłem delta, ostry dziób i długie golenie podwozia wzbudzały podziw, lecz były poniekąd jedynie efektem ubocznym zaawansowanej technologicznie konstrukcji. Samolot, obok którego nie potrafili przejść obojętnie nawet lotniczy laicy, zawdzięczał swój wygląd żelaznym prawom fizyki. Czerpał z wieloletnich badań naukowych i doświadczeń lotnictwa wojskowego, a osiągi i kształt jego konstrukcji zostały zdeterminowane przez liczne  konstrukcje poprzednich lat. Dzięki temu stał się cudem techniki, który wyprzedził swoją epokę: symbolem luksusu, pozwalającym podróżować z szybkością większą niż prędkość obrotu kuli ziemskiej.

Upadek linii Air Berlin oraz Monarch Airlines
W ostatnich miesiącach doszło do dwóch głośnych bankructw znanych przewoźników lotniczych. Były to niemieckie linie Air Berlin oraz brytyjski przewoźnik Monarch Airlines. Air Berlin – drugi co do wielkości przewoźnik niemiecki 15 sierpnia bieżącego roku oficjalnie złożyły w sądzie wniosek o rozpoczęcie postępowania upadłościowego. Stało się to po ogłoszeniu przez Etihad Airways wstrzymania wsparcia finansowego dla przewoźnika.

15° Stormo. Śmigłowcowy SAR po włosku
Należące do Aeronautica Militare Italiana (AMI – Włoskich Sił Powietrznych) jednostki SAR i CSAR przechodzą właśnie proces modernizacji, który został zapoczątkowany w 2012 roku wprowadzeniem do służby śmigłowców AgustaWestland (obecnie Leonardo) AW139 w zastępstwie AB-212ICO, aktualnie trwa natomiast wymiana śmigłowców HH-3F na niedawno zakupione najnowsze HH-101A Caesar.

Fairey Firefly, cz. II – monografia
Dwumiejscowe myśliwce pokładowe Fairey Firefly weszły do służby jesienią 1943 r., a w lecie 1944 r. przeszły chrzest bojowy podczas nalotów na niemiecki pancernik Tirpitz. Pod koniec drugiej wojny światowej walczyły na Dalekim Wschodzie, a w latach 1950–1953 w wojnie koreańskiej. Mimo że nie osiągnęły spektakularnych sukcesów bojowych, były jednymi z podstawowych typów samolotów brytyjskiego lotnictwa morskiego aż do połowy lat 50. Oprócz Wielkiej Brytanii Firefly służyły w lotnictwie morskim i siłach powietrznych ośmiu krajów – w niektórych nawet do początku lat 60.

Suchoj Su-2 w boju
Lotniczą legendą frontu wschodniego jest samolot szturmowy Iliuszyn Ił-2. W trudnych pierwszych miesiącach wielkiej wojny ojczyźnianej podstawowym jednosilnikowym samolotem uderzeniowym radzieckich sił powietrznych była jednak inna maszyna – lekki bombowiec bliskiego zasięgu Suchoj Su-2. Zaprojektowany w latach 1935–1936 i zbudowany w doświadczalnych egzemplarzach, w ramach konkursu „Iwanow” w 1937 r. bombowiec bliskiego zasięgu Su-2 konstrukcji P.O. Suchoja był seryjnie produkowany od 1940 do 1942 r.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności kosmiczne
• Warmate dla Sił Zbrojnych RP
• Serbia odbiera eksrosyjskie MiG-i-29

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem grudniowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony