Lotnictwo 1/2022 już w sprzedaży
"Lotnictwo" 1/2022 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Latające arsenały
Podstawową zasadą, kryjąca się za ideą samolotu-arsenału (ang. arsenal plane), jest użycie dużych, wielosilnikowych platform lotniczych jako latających wyrzutni dla wszelkiego rodzaju amunicji bojowej. Obecnie, dzięki szerokiemu zastosowaniu sieciocentrycznych systemów wymiany danych, możliwe jest przekształcenie maszyn transportowych w powietrzne magazyny amunicji dla samolotów bojowych nowej generacji. Samoloty-arsenały nie potrzebowałyby zatem instalacji na pokładzie drogich i skomplikowanych systemów naprowadzających uzbrojenie, ponieważ w takim układzie jako wysunięte sensory do wykrywania celów będą działać operujące nad i poza linią frontu samoloty bojowe i bezzałogowce rozpoznawcze. Dzięki uzbrojeniu klasy stand-off transportowiec nie będzie zbytnio zbliżać się do rejonu walk, zatem nie musi posiadać dużej prędkości czy cech utrudnionej wykrywalności. Kluczowy jest natomiast duży udźwig, pozwalający na przenoszenie nawet takich wzorów amunicji, których współczesne samoloty bojowe nie są w stanie zabrać do swoich wewnętrznych komór uzbrojenia lub ich liczba jest zbyt mała do skutecznego porażenia celu.
Samolot uderzeniowy Suchoj Su-34
Taktyczny samolot uderzeniowy (bombowo-szturmowy) Su-34 ma za sobą długą drogę rozwojową: od projektu na bazie szkolnej dwumiejscowej wersji myśliwca Su-27, po praktycznie nowy samolot z przeprojektowaną przednią częścią kadłuba i nowymi elementami płatowca. Stanowi zwieńczenie radzieckiej jeszcze koncepcji dwumiejscowego dwusilnikowego taktycznego samolotu bombowego z miejscami załogi obok siebie, zdolnego do operowania w każdych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy. Maszyna wprowadzona do produkcji i eksploatacji w pierwszych latach XXI wieku stanowi obecnie podstawę siły uderzeniowej rosyjskiego lotnictwa frontowego (taktycznego) i w stopniowo ulepszanych wersjach będzie zapewne produkowana jeszcze przez dłuższy czas.
Siły Powietrzne Rumunii
Rumuńskie Siły Powietrzne mają długą i bogatą historię. Po zmianach ustrojowych w kraju na początku lat 90. zostały znacznie zredukowane. Większość sprzętu pochodzącego z ZSRR i innych krajów bloku wschodniego wycofano z eksploatacji, a część pozostawionych w służbie samolotów i śmigłowców zmodernizowano. Ponadto pozyskano kilka typów samolotów zachodniej produkcji. Ze względu na ograniczenia budżetowe proces modernizacji nie został wszakże jeszcze zakończony. Rumunia jako jeden z nielicznych krajów na świecie wciąż używa myśliwców MiG-21 w zmodernizowanej wersji nazwanej LanceR.
Limy dwa
W ciągu ostatnich dwóch lat na polskie niebo powróciły dwa wspaniałe samoloty – SBLim-2 (numer boczny 006) oraz Lim-2 (602). Kiedy obecnie podziwiamy obie maszyny na imprezach lotniczych w kraju i za granicą, warto poznać historię ich służy w polskim lotnictwie wojskowym. Rozpoczęła się ona w erze szybkiego przyrostu liczebnego lotnictwa odrzutowego w latach 50. XX wieku, wiodła przez lata 60. i 70., kiedy w polskim lotnictwie wojskowym latały setki podobnych maszyn, a zakończyła pod koniec wyjątkowo ciężkich lat 80.
Jorma Sarvanto. Najskuteczniejszy as myśliwski wojny zimowej
Jorma „Zamba” Sarvanto przeszedł do historii lotnictwa jako najskuteczniejszy pilot wojny zimowej. Spośród 13 uzyskanych w jej trakcie zwycięstw powietrznych aż sześć uzyskał w legendarnej walce powietrznej stoczonej 6 stycznia 1940 roku. Jego łupem w ciągu kilku minut padło wówczas sześć radzieckich bombowców dalekiego zasięgu DB-3. Dało mu to pierwszy w czasie II wojny światowej tytuł „asa w jednym locie”. Ten wyjątkowy sukces znalazł pełne potwierdzenie w danych radzieckich.
Savoia-Marchetti S.M.79 Sparviero w służbie Królestwa Jugosławii. Cz. III
10 kwietnia 1941 roku los Królestwa Jugosławii był przesądzony. Wojska niemieckie, napotykając niewielki tylko opór, wdzierały się w głąb kraju. Kiedy po południu wkroczyły do stolicy Chorwacji Zagrzebia, radosne tłumy powitały ich jak wyzwolicieli. Ogłoszono powstanie marionetkowego tzw. Niepodległego Państwa Chorwackiego, które wezwało wszystkich żołnierzy pochodzenia chorwackiego do natychmiastowego wstrzymania ognia i dołączenia do jego sił zbrojnych. Doprowadziło to do pogłębienia chaosu, zwłaszcza w zachodniej Hercegowinie, gdzie paramilitarne oddziały chorwackie angażowały siły jugosłowiańskie. W tym czasie wiele jugosłowiańskich Sparviero zostało zniszczonych na ziemi, w większości przez samoloty Regia Aeronautica, a więc sił powietrznych kraju, w którym powstały. Pozostałe nieliczne sprawne Sparviero wykorzystano do ewakuacji oficjeli do Grecji, a kilka załóg postanowiło na własną rękę uciekać do Związku Radzieckiego.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 1/2022 na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze