Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 1/2020 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 1/2020 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Cyfrowa seria stulecia. Myśliwce przyszłości dla USAF
Amerykańskie siły powietrzne przymierzają się do radykalnej zmiany w procesie projektowania i wdrażania nowych typów taktycznych samolotów bojowych. Jeśli głoszone dzisiaj koncepcje zostaną wdrożone do realizacji, nowe amerykańskie myśliwce mogą się pojawić w ciągu zaledwie pięciu lat. Byłoby to tempo niespotykane od lat pięćdziesiątych, gdy zimnowojenne potrzeby i szybki rozwój techniki pozwalał na błyskawiczny rozwój samolotów nazwanych później serią stulecia. Nowe podejście do budowy myśliwców może zostać ogłoszone oficjalnie jeszcze w tym roku i znaleźć zastosowanie w programie Next Generation Air Dominance (NGAD).

Lotnictwo morskie Wielkiej Brytanii
Brytyjskie lotnictwo morskie ma długą i niezwykle bogatą historię. Powstało jeszcze przed pierwszą wojną światową. Okresy największego rozwoju przypadły na obie wojny światowe i pierwszą połowę lat 60. W latach 80. zostało mocno zredukowane, a w 2010 roku pozbawione samolotów bojowych. Od kilku lat FAA odzyskuje dawną świetność, dzięki budowie dwóch dużych lotniskowców HMS Queen Elizabeth i HMS Prince of Wales, wymianie starych typów śmigłowców na nowoczesne Merliny i Wildcaty oraz zakupowi wielozadaniowych samolotów bojowych piątej generacji F-35B Lightning II.

Strażnicy Afrodyty. Siły powietrzne Cypru
Współczesne lotnictwo wojskowe Cypru dysponuje wyłącznie śmigłowcami, używając 20 maszyn czterech różnych typów, z których każdy wyprodukowano w innym kraju. Są to francuskie Gazelle, rosyjskie Mi-35P, amerykańskie Bell 206L oraz włoskie AW139.

Ćwiczenia Blue Flag 2019
Organizowane co dwa lata od 2013 roku ćwiczenia Blue Flag z kilku powodów stały się jednymi z najważniejszych międzynarodowych ćwiczeń lotniczych. Po pierwsze, ich organizatorem są Zroa HaAvir VeHahalal (Israel Air and Space Force, IASF) – siły powietrzne o wspaniałej historii, szczycące się niezwykłymi zdolnościami operacyjnymi. IASF przykładają ogromną wagę do sprawdzonych i niezawodnych metod treningowych, popartych pragmatyczną, realistyczną i agresywną filozofią szkolenia. Po drugie, ćwiczenia odbywają się w miejscu idealnie nadającym się do operacji lotniczych. Pustynia Negew to nie tylko obszar prawie niezamieszkany, nad którym można latać na każdej wysokości i z dowolną prędkością. Obejmuje także dobrze wyposażone poligony, które oferują szerokie możliwości jednostkom uczestniczącym w ćwiczeniach. Po trzecie wreszcie, w Blue Flag, które według ISAF są najbardziej zaawansowanymi ćwiczeniami lotniczymi, oprócz najlepszych jednostek izraelskiego lotnictwa – w tym Tayeset 115 „Ha'Drakon Ha'Meofeef” („The Flying Dragon” Squadron), specjalizującej się w roli „agresorów” – biorą udział przedstawiciele najbardziej nowoczesnych zachodnich sił powietrznych.

Stowarzyszenie Entuzjastów Lotnictwa Grupa Archeo Łask
Stowarzyszenie Entuzjastów Lotnictwa Grupa Archeo Łask opiekuje się dwunastoma zabytkowymi statkami powietrznymi stanowiącymi w przeszłości wyposażenie polskiego lotnictwa wojskowego. Większość z nich została odrestaurowana do stanu, jakiego mogą pozazdrościć lotnicze eksponaty dużo większych krajowych placówek muzealnych. Przyjrzyjmy się zatem historii stowarzyszenia oraz powierzonym jego pieczy statkom powietrznym.

Douglas A-4 Skyhawk – cz. II
Rozmowy dotyczące powstania kolejnego wariantu Skyhawka rozpoczęto jeszcze w 1958 roku. Na kształt postawionych wówczas wymagań wpływ miała amerykańska interwencja w Libanie, dowództwo US Navy oceniło bowiem , że komponent lotniczy którym dysponuje, nie ma odpowiedniego potencjału do realizacji zadań z wykorzystaniem uzbrojenia konwencjonalnego. Jednym ze sposobów poprawy tej sytuacji miało być wdrożenie do służby nowego wariantu Skyhawka, który stanowił dość znaczący postęp w stosunku do wcześniejszych wariantów A4D, zarówno jeśli chodzi o udźwig, jak i zasięg operacyjny.

Fokker G-1
Dwusilnikowy „krążownik myśliwski” (jachtkruiser) Fokker G-1 został skonstruowany w drugiej połowie lat 30. W chwili wybuchu drugiej wojny światowej we wrześniu 1939 roku G-1 były najnowocześniejszymi samolotami holenderskiego Lotnictwa Wojskowego (Wapen der Militaire Luchtvaart). Podczas niemieckiej inwazji na Holandię w maju 1940 roku ich piloci zgłosili 14 zwycięstw powietrznych. Kontrakty na zakup lub licencyjną produkcję G-1 podpisały także Hiszpania, Dania i Szwecja, żaden jednak nie został zrealizowany. Po zajęciu Holandii ponad 30 maszyn zdobyli Niemcy.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Nowości serbskiego lotnictwa wojskowego

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 1/2020 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony