Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 11/2020 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 11/2020 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Bayraktar TB2. Dziryt sułtana – turecki dron bojowy
Turecki bezzałogowiec bojowy Bayraktar TB2 zwrócił na siebie powszechną uwagę dzięki szerokiemu wykorzystaniu w trwających obecnie konfliktach zbrojnych. Wystarczy wspomnieć, że tylko w 2020 roku, drony TB2 dały o sobie znać podczas wojny w Libii, Syrii i Górskim Karabachu. Historia rozwoju i bojowego zastosowania tej konstrukcji jest jednak znacznie dłuższa i na tyle ciekawa, że warto pokusić się o jej bliższe przedstawienie.

Zapomniane Sokoły dla Iraku
Sokoły to dobrzy lotnicy, są jednak wśród nich osobniki, które nie opuszczają gniazda. Podobny los spotkał dwa śmigłowce W-3A Sokół zbudowane przez Wytwornię Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik”, które nie opuściły zakładu, w którym powstały. Sprawa dotyczy dwóch śmigłowców PZL W-3A Sokół zamówionych w 2005 roku przez Bumar sp. z o.o.

Siły Powietrze Omanu
Oman nie jest zaliczany do regionalnych potęg wojskowych na Bliskim Wschodzie i nie angażuje się w lokalne konflikty. Stopniowo rozbudowywane i modernizowane Królewskie Siły Powietrzne Omanu nie są zbyt liczne w porównaniu z sąsiednimi krajami, ale dysponują obecnie bardzo nowoczesnym wyposażeniem i infrastrukturą. Dokonane w ostatnich dwóch dekadach zakupy nowych samolotów i śmigłowców pozwoliły wycofać ze służby sprzęt pochodzący z lat 70. i 80. XX wieku i znacząco zwiększyć potencjał operacyjny.

Śmigłowiec bojowy Tiger. Użytkownicy i projekty modernizacyjne
Śmigłowiec bojowy Airbus Helicopters Tiger (Tigre) powstawał jako wyspecjalizowana maszyna przeciwpancerna. Zmiana środowiska bezpieczeństwa światowego i wyzwania pola walki spowodowały, że ostatecznie powstał uniwersalny śmigłowiec bojowy. Maszyna uczestniczyła już w kilkunastu operacjach bojowych i można stwierdzić, że Tiger jest konstrukcją dojrzałą i sprawdzoną w walce, a problemy australijskich maszyn wynikają w głównej mierze z kłopotów serwisowych i zarządzania projektem, a nie problemów z samym śmigłowcem. W ostatnich latach pojawiły się nowe czynniki uzasadniające konieczność modernizacji maszyny, tj. unowocześnienia konstrukcji śmigłowca, jego wyposażenia i uzbrojenia: ogólny postęp techniczny czy nowe zagrożenia i wyzwania środowiska walki. Jest to również warunek konieczny zaoferowania Tigera kolejnym potencjalnym odbiorcom.

Antonow An-30
Rozległość obszaru Związku Radzieckiego sprawia, że istnieje zapotrzebowanie na środki do jego badań. Znaczące miejsce wśród nich zajmowały samoloty fotogrametryczne, szczególnie potrzebne w rejonach Syberii i Dalekiego Wschodu. W latach 50. stosowano odpowiednie modyfikowane pasażerskie Li-2, Ił-12 oraz Ił-14. W związku z powstaniem nowego turbośmigłowego samolotu pasażerskiego An-24, przeznaczonego na następcę tych maszyn, logicznym krokiem było stworzenie jego odmiany fotogrametrycznej. Zwłaszcza że radzieckie zapotrzebowanie sięgnęło kilku dziesiątków egzemplarzy – w odróżnieniu od większości państw europejskich, dla których wystarczało ich góra kilka. Opłacalne było więc stworzenie głęboko wyspecjalizowanej odmiany do zadań fotogrametrycznych. Była ona potrzebna również wojsku jako pomocniczy środek rozpoznania.

Czerwone Spitfire’y nad Kubaniem – cz. II
Kubań to pierwszy rejon walk, nad którym po stronie radzieckiej wzięło udział kilka pułków myśliwskich uzbrojonych w amerykańskie i brytyjskie myśliwce przekazane w ramach umowy lend-lease. Użycie Airacobr z 16. GIAP oraz 45. i 298. IAP stało się wkrótce powszechnie znane, ale szczegóły działalności bojowej 57. GIAP wyposażonego w brytyjskie Spitfire’y Mk Vb pozostawały nieznane większości miłośników historii lotnictwa okresu II wojny światowej. Oto dalsza część historii działań bojowych 57. Gwardyjskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego podczas bitwy powietrznej nad Kubaniem stoczonej wiosną 1943 roku.

Szachak – Dassault Mirage IIIC w służbie Izraela, cz. II – wojna na wyczerpanie
Po wojnie sześciodniowej względny spokój na Bliskim Wschodzie utrzymywał się przez niespełna dwa lata. W 1969 roku doszło do intensyfikacji incydentów, które w połowie roku przerodziły się w tzw. wojnę na wyczerpanie. W tym okresie ponownie rozbłysła gwiazda Szachaków, których piloci wzięli na siebie ciężar walk powietrznych z egipskimi i syryjskimi silami powietrznymi.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 11/2020 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony