Przejdź do treści
Lotnictwo 10/2015
Źródło artykułu

Lotnictwo 10/2015 już w sprzedaży

Październikowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Lotniczy Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego
Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach w dużej mierze koncentruje się co prawda na ofercie przemysłu obronnego skierowanej dla wojsk lądowych, jednak od kilku lat stał się również areną rywalizacji lotniczej. W czasie poprzednich edycji działo się tak głównie ze względu na trwającą wówczas rywalizację o zamówienia na dostawy śmigłowców wielozadaniowych dla Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych oraz Marynarki Wojennej, a także ze względu na promocję systemów bezzałogowych. Również i w tym roku rywalizacja o kontrakty na dostawy dla Sił Zbrojnych RP zapewniła obecność w Kielcach czołowych przedstawicieli przemysłu lotniczego. Jednak tym razem główną rolę miały odegrać zmagania producentów ubiegających się o kontrakty na dostawy śmigłowców szturmowych w ramach programu Kruk. Po raz kolejny nie zabrakło również licznej reprezentacji producentów bezzałogowych statków powietrznych, przy czym dość liczna grupa rozwiązań była prezentowana i promowana przez polskie firmy. Nie zabrakło również prezentacji oferty producentów wielozadaniowych samolotów bojowych, a także, co ciekawe, wątków cywilnych.

Air Show Radom 2015
W ostatni weekend sierpnia lotnisko na radomskim Sadkowie, które aktualnie jest domem zarówno 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego, jak i cywilnego Portu Lotniczego, stało się już po raz dziesiąty areną Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show. W ciągu dwóch dni ich trwania miało je obejrzeć na żywo łącznie co najmniej 180 tysięcy osób. Otrzymały one szanse obejrzenia, tak na ziemi, jak i w powietrzu, ponad 250 cywilnych i wojskowych statków powietrznych z w sumie 20 państw. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wcześniejszych edycji imprezy, gośćmi organizatorów mieli stać się przedstawiciele władz państwowych. W tym przypadku premier Ewa Kopacz i wicepremier, minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak oraz wiceminister obrony narodowej Czesław Mroczek. Rolę gospodarza tym razem wypełniał nowy Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni Mirosław Różański, który korzystając z okazji, zaprosił zgromadzonych na radomskim lotnisku na kolejną edycję Air Show.

Niosąc Pokój: lotnicze wsparcie misji ONZ na Haiti
Lotnisko Port au Prince na Haiti, 16 kwietnia 2014 r. Pojedynczy chilijski Bell UH-1H Huey, cały pokryty bielą Narodów Zjednoczonych, stał daleko od hangarów dla śmigłowców.  Jego załoga kręciła się wokół, robiąc ostatni przegląd przed wejściem na pokład. Pewna liczba brazylijskich żołnierzy już usadowiła się we wnętrzu, czekając na rozpoczęcie zadania. Wreszcie kilka minut później piloci wdrapali się do kokpitu i uruchomili silnik, podczas gdy technicy zasiedli w kabinie ładunkowej razem z pasażerami. Wkrótce wirniki śmigłowca ożyły i śmigła nabrały rozpędu. Dodatkowe kilka minut zajęło pilotom sprawdzenie listy kontrolnej. Wreszcie wiekowy UH-1H powoli uniósł się w powietrze, zawisając nad płytą postojową, obrał kierunek na pas startowy, by w końcu przyśpieszyć i wzbić się do lotu, zmierzając ku centrum Port au Prince z zadaniem rozpoznania i utrzymania porządku.

PZL-130 Orlik – cz. I
Samolot PZL-130 Orlik przeszedł długą drogę od obdarzonego licznymi ograniczeniami pierwszego wariantu seryjnego po model, którego parametry i możliwości twórcy maszyny założyli przecież jeszcze w fazie projektowania. Obecnie samolot ten ma szansę na kolejny krok milowy w ramach doskonalenia konstrukcji, a to dzięki programowi cyfryzacji jego awioniki.

Geneza PZL-130 sięga jeszcze końca lat 70. XX wieku. W tym czasie rozpoczęło się w siłach powietrznych państw zachodnich wprowadzanie nowych programów szkolenia pilotów samolotów bojowych. Jedną z tendencji zarysowujących się w owym okresie było zastosowanie w programach kształcenia podstawowego samolotów szkolno-treningowych o napędzie turbośmigłowym. Przemawiały za tym przede wszystkim względy ekonomiczne – samolot śmigłowy jest tańszy w zakupie i eksploatacji od maszyny odrzutowej, a jego osiągi, własności lotne i eksploatacyjne można tak ukształtować, aby były zbliżone do cięższego samolotu bojowego. Tym samym możliwe byłoby wyeliminowanie z początkowego etapu szkolenia pilota lotów na samolotach szkolno-bojowych, maszynach ciężkich i drogich w eksploatacji.

Quo Vadis? – WWS Federacji Rosyjskiej
W związku z mającą miejsce latem tego roku ostatnią bezprecedensową czarną serią wypadków i incydentów lotniczych z udziałem statków powietrznych Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej (WWS FR – Wojenno-Wozdusznije Siły Rossijskoj Federacjii, ros.: ВВС РФ – Военно-Воздушные Силы Российской Федерации), szczegółowo opisaną w ostatnim numerze "Lotnictwa" (09/2015) powraca pytanie o to, w jakim faktycznym stanie znajdują się obecnie Siły Powietrzne Rosji oraz jak kształtują się dla nich perspektywy w ciągu najbliższych lat.

Lotnictwo Klonowego Liścia – cz. II
W drugiej części artykułu przedstawiającego strukturę Royal CanadianAir Force opisujemy lotnictwo śmigłowcowe i szkolne oraz system dozoru przestrzeni powietrznej. odstawowym śmigłowcem w kanadyjskich siłach zbrojnych jest CH-146 Griffon (Gryf). Wielozadaniowa maszyna jest militarną wersją amerykańskiego śmigłowca Bell 412HP, który nosił też oznaczenie Bell  412CP. Kanada złożyła na niego zamówienie w 1992 r. jako następcę trzech typów maszyn – poszukiwawczo-ratowniczych CH-118 Iroquois (Bell UH-1D), wielozadaniowych CH-135 Twin Huey (Bell UH-1N) i obserwacyjnych CH-136 Kiowa (Bell OH-58). Produkcję Griffonów uruchomiono w kanadyjskich zakładach Bella w Mirabel, w prowincji Quebec. Pierwsze egzemplarze CH-146 dostarczono w 1995 r. Maszyna ma maksymalną masę startową 5398 kg, jej prędkość przelotowa to 219 km/h, a promienie działania – 656 km.

Angola 1975-2002 – cz. II
W drugiej połowie 1981 r. południowoafrykańskie siły zbrojne zajęły część terytorium Angoli graniczącą z Afryką Południowo-Zachodnią. Jednocześnie RPA zacieśniła współpracę z organizacją UNITA, zajmowany przez którą teren południowo-wschodniej Angoli zabezpieczał wschodnią część granicy kontrolowanej przez RPA Afryki Południowo-Zachodniej.

Łodzie latające Luftwaffe
Drugim obok wodnosamolotów rodzajem maszyn latających zdolnych operować z wody są łodzie latające. W czasie II wojny światowej siłom powietrznym III Rzeszy samoloty tej kategorii dostarczały zakłady Dornier oraz  Blohm und Voss.

Katastrofa na lodowcu Gauli
19 listopada 1946 r. w szwajcarskich Alpach miała miejsce katastrofa samolotu C-53 Skytrooper należącego do European Air Transport Service.  EATS były de facto wojskową linią lotniczą, utworzoną w celu świadczenia usług transportowych na rzecz stacjonujących w Europie Zachodniej amerykańskich sił okupacyjnych. Na pokładzie samolotu znajdowali się wysocy rangą wojskowi oraz członkowie ich rodzin, przez co prowadzona w następstwie wypadku akcja ratunkowa uzyskała niespotykany dotąd rozmach i medialny rozgłos. Jednak zainteresowanie akcją nie ograniczyło się wyłącznie do bieżącej obserwacji dramatycznych wydarzeń. Zastosowane podczas akcji techniki wywarły wpływ na rozwój światowego ratownictwa górskiego i wyznaczyły trendy na następne dziesięciolecia.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Tiger HAD w Polsce
• T129 ATAK Poland Roadshow
• Prezentacja symulatora F-35 w Polsce

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony