Przejdź do treści
Lotnictwo 10-11/2018
Źródło artykułu

Lotnictwo 10-11/2018 już w sprzedaży

Październikowo-listopadowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Zestrzelenie rosyjskiego Iła-20M w Syrii
Wieczorem 17 września służby kontroli lotów z rosyjskiej bazy wojskowej Humajmim w Syrii utraciły kontakt z samolotem zwiadu elektronicznego Ił-20M o rejestracji RF-93610, który znajdował się w odległości 35 km od lotniska podczas powrotu z patrolu bojowego. Jak się okazało, maszyna z 15 osobami na pokładzie padła ofiarą syryjskiego systemu przeciwlotniczego S-200, a zdarzenie pociągnęło za sobą reperkusje o charakterze międzynarodowym.

MiG-29 polskich Sił Powietrznych w detalach
Polskie Siły Powietrzne używają aktualnie 23 samolotów myśliwskich MiG-29 w wersji jednomiejscowej oraz sześciu w wersji dwumiejscowej. Samolot myśliwski MiG-29 przeznaczony jest do prowadzenia walk powietrznych na średnich i bliskich odległościach na obszarze swojego terytorium lub w tzw. obszarze przewagi powietrznej. Maszyna może również atakować oraz zwalczać cele naziemne, a w ograniczonym stopniu cele nawodne przeciwnika. W niniejszym materiale spróbujemy przedstawić szczegóły tej wyjątkowej konstrukcji oraz wykonane w ciągu ostatnich 25 lat modernizacje i doposażenia.

Lotnictwo pokładowe US Navy
Za datę narodzin lotnictwa Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych uznaje się oficjalnie 8 maja 1911 r. Tego dnia US Navy przygotowała kontrakt dla firmy Curtiss Aeroplane Company na budowę dwóch samolotów specjalnie przystosowanych do jej potrzeb. Jednak już wcześniej cywilny pilot Eugene Ely dokonał pierwszego w dziejach startu samolotem z pokładu okrętu, a później pierwszego lądowania na pokładzie. Minęło wszakże jeszcze kilka lat, zanim samoloty znalazły stałe miejsce na pokładach okrętów, a lotnictwo stało się integralną częścią floty. Dziś samoloty stacjonujące na pokładzie jednego lotniskowca US Navy mają większy potencjał bojowy niż siły powietrzne niejednego kraju.

Dassault Mirage III – cz. I
Mirage III jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych samolotów doby zimnej wojny. Początki Mirage III sięgają 1953 roku, kiedy francuskie siły powietrzne, Armeé de l’Air, wystosowały do rodzimych producentów lotniczych zapytania ofertowe dotyczące budowy nowej maszyny myśliwskiej. Poszukiwany samolot miał odznaczać się wysokimi osiągami, w szczególności dotyczyło to prędkości maksymalnej i prędkości wznoszenia. Konstrukcja zakładów Dassault osiągnęła znaczny sukces eksportowy, stając się podstawową maszyną bojową sił powietrznych wielu państw na całym świecie oraz uczestnicząc w szeregu konfliktów zbrojnych, dzięki czemu osiągnęła status ikony lotnictwa wojskowego.

Szachownice nad Pakistanem
„Pierwszy lot wykonałem 11 stycznia 1949 r., był to lot treningowy celem zapoznania się z terenem przylegającym do lotniska. Następnie wykonywałem loty ze zrzutami broni i żywności dla Kaszmiru. Lądowałem w Kaszmirze na lotnisku Gilgit. Lot odbywał się wśród szczytów Himalajów na wysokości około 4300 metrów, bowiem był to stary typ Dakoty niemający specjalnych sprężarek, nie mógł przelecieć powyżej szczytów. Lot odbywał się wąwozami, mijaliśmy szczyty Himalajów znacznie powyżej naszego pułapu, a o wykonaniu zakrętu w którąkolwiek stronę niebyło mowy z braku miejsca w powietrzu. Lot taki trwał około 5 godzin. W sumie wykonałem 5 takich lotów. W jednym z lotów mało brakowało, a rozbiłbym się w górach, bowiem, jak wiadomo, powietrze w tego typu wąwozach jest bardzo rozrzedzone. Nagle samolot przepadł o około 350 m jak kamień, ale udało mi się go w ostatnim niemal momencie wyprowadzić.” Tak kpt. (F/Lt) pil. Henryk Kudlinski wspominał jeden z lotów.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Potrójne zwycięstwo Boeinga
• Nowości programu Suchoj Superjet
• Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego MSPO 2018
• AREXIS. Zaawansowany system walki radioelektronicznej od Saaba
• Radom Air Show 2018
• Symulator F-16V Block 70/72
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowo-listopadowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony