Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 09/2015 już w sprzedaży

Wrześniowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Ukraińskie Su-24 nad Donbasem
W wyniku Euromajdanu na Ukrainie pod koniec lutego 2014 roku państwo ukraińskie nagle stanęło w obliczu nieuchronnego zagrożenia inwazją ze strony Federacji Rosyjskiej. Na domiar złego rozpoczął się również dynamiczny rozwój wydarzeń geopolitycznych na Krymie – ostatecznie doprowadzając w marcu 2014 roku do jego rosyjskiej aneksji połączonej z eskalacją przemocy w zamieszkałych w dużej mierze przez ludność rosyjskojęzyczną uprzemysłowionych okręgach we wschodniej Ukrainie, w obwodzie donieckim i ługańskim (powszechnie znanych jako Donbas. Od tego czasu liczne jednostki ZSU (Zbrojni Syły Ukrajiny) – Ukraińskich Sił Zbrojnych, znajdują się w ciągłej gotowości bojowej – włączając w to 7 brTA (Brigada Takticznoji Awiaciji, pol. brygada lotnictwa taktycznego) stacjonującą w bazie lotniczej w Starokonstantynowie. Jest to ostatnia jednostka lotnicza Sił Powietrznych Ukraińskich Sił Zbrojnych (PS – Powitriani Syły) eksploatująca bombowce taktyczne Su-24 – znane na Zachodzie pod kodem NATO Fencer.

Bezzałogowce od Grupy WB
Trudno dziś znaleźć osoby, które nie zgadzałyby się z twierdzeniem, że Grupa WB ma największe w kraju doświadczenia z zakresu opracowywania, wdrażania, produkcji, a nawet, co szczególnie godne podkreślenia, w polskiej rzeczywistości przemysłu zbrojeniowego, eksportu technologii bezzałogowych systemów powietrznych (BSP). To całościowe rozwiązanie tej firmy wprowadzone na dużą skalę do Wojska Polskiego, dobrze znane pod nazwą FlyEye, stało się obok Orbitera symbolem wejścia naszych Sił Zbrojnych do grona użytkowników powietrznych bezzałogowców. Firma nie poprzestała ani na tym jednym niszowym rozwiązaniu, ani na kilku kolejnych. Podnosi również sobie poprzeczkę, mierząc w coraz większe, bardziej wydajne powietrzne statki z zaawansowanymi systemami i uzbrojeniem na pokładzie.

CASA C-295M w Siłach Powietrznych
Od ponad dekady stacjonujące w Krakowie samoloty transportowe CASA (Airbus) C-295M wykonują zadania na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Choć same maszyny są intensywnie użytkowane od początku, pełna implementacja dojrzałego systemu związanego z ich eksploatacją zajęła kilka lat. Dziś jednak mamy nie tylko bazę z C-295M, lecz także centrum serwisowe, a docelowo w Krakowie dostępny będzie również symulator. Ponadto dzięki umowie offsetowej każdy nowo zamówiony na świecie samolot tego typu w dużej mierze produkowany jest właśnie w Polsce.

Lotnictwo Klonowego Liścia cz. I
Kanadyjskie lotnictwo wojskowe może pochwalić się zarówno długą historią, jak i aktualnym zaangażowaniem w szereg operacji na całym świecie. Royal Canadian Air Force (RCAF) są nieustannie modernizowane, jednak wiele kluczowych programów wymiany sprzętu ma już wieloletnie opóźnienia. Kanadyjskie siły powietrzne (Canadian Air Force, CAF) sformowano w 1920 r. na bazie dwóch dywizjonów kanadyjskich istniejących w składzie lotnictwa brytyjskiego podczas I wojny światowej. Za formalną datę rozpoczęcia ich funkcjonowania przyjęto jednak 1 kwietnia 1924 r., kiedy to w nazwie pojawiło się określenie „królewskie”. Pod względem liczby statków powietrznych RCAF jest szóstą strukturą na półkuli zachodniej. Większe od niej są cztery lotnictwa Stanów Zjednoczonych (siły powietrzne, lotnictwa marynarki wojennej, armii i piechoty morskiej) oraz Brazylijskie Siły Powietrzne.

Angola 1975-2002 cz. I
Rezultatem dokonanego w kwietniu 1974 r. w Portugalii przewrotu zwanego rewolucją goździków było objęcie władzy przez mających poparcie społeczeństwa przedstawicieli sił zbrojnych, które opowiadały się za wycofaniem z kolonii. Jednym z państw, które uzyskały na tej drodze niepodległość, była Angola, co miało miejsce w listopadzie 1975 r. Wraz z wycofaniem z Angoli wojsk i administracji portugalskiej, rozpętała się tam długoletnia wojna domowa, stanowiąca kontynuację wcześniejszych waśni między antyportugalskimi partyzanckimi ugrupowaniami niepodległościowymi, które związane były z przeciwstawnymi sobie blokami ogólnoświatowej zimnowojennej konfrontacji.

Wodnosamoloty Luftwaffe
W czasie pierwszej wojny światowej na potrzeby niemieckich sił powietrznych zbudowano około 2500 samolotów zdolnych operować z wody, z tego 864 znajdowały się na stanie jednostek w dniu zawieszenia broni. To właśnie podczas tego konfliktu stało się jasne, że samoloty są nieodzowną bronią w zakresie działań podejmowanych nad obszarami morskimi. Odradzająca się w pierwszej połowie lat trzydziestych Luftwaffe musiała więc zadbać o rozwój tego rodzaju lotnictwa.

Ostatnie walki powietrzne II wojny światowej
Ostatnim dniem aktywnych działań bojowych w czasie drugiej wojny światowej był 15 sierpnia 1945 r., kiedy weszło w życie zawieszenie broni między aliantami a Japonią. Wcześniej tego samego dnia doszło jednak jeszcze do kilku starć w powietrzu między lotnictwem cesarskim a amerykańskimi i brytyjskimi samolotami pokładowymi działającymi z lotniskowców operujących na wodach wokół Wysp Japońskich.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Wywiad z gen. bryg. pil. dr. hab. Janem Rajchelem
• Czarna Seria wypadków w rosyjskich WWS
• Italian Blade 2015

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem wrześniowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony