Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 08/2015 już w sprzedaży

Sierpniowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

T129 ATAK - maszyna zmieniająca układ sił na polu walki
T129 atak jest nowej generacji, dwumiejscowym, dwusilnikowym śmigłowcem przede wszystkim przeznaczonym do wykonywania misji uderzeniowych oraz rozpoznawczych. Zapewnia on również wykonanie misji z wykorzystaniem rakiet i pocisków klasy „powietrze-powietrze” i „powietrze-ziemia”  zapewnia duże możliwości mobilne oraz siłę ognia przeciwko siłom żywym oraz celom naziemnym i powietrznym, w dzień i w nocy, bez względu na warunki atmosferyczne.

90 lat Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych
Za początek historii dęblińskiej „Szkoły Orląt” uważa się powstanie w Grudziądzu w listopadzie 1925 r. Oficerskiej Szkoły Pilotów, przemianowanej wkrótce na Oficerską Szkołę Lotnictwa. Miała ona kształcić od podstaw personel latający dla lotnictwa wojskowego młodego odrodzonego państwa polskiego, przygotowując adeptów nie tylko do latania, ale również dowodzenia. Już po kilkunastu miesiącach szkołę przeniesiono do Dęblina, gdzie kilka lat wcześniej rozpoczęto budowę nowoczesnego ośrodka szkolenia lotniczego. Pierwsza promocja oficerska miała miejsce 15 sierpnia 1928 r. W następnym roku szkoła zmieniła nazwę na Centrum Wyszkolenia Lotnictwa. Kilka lat później system szkolenia personelu latającego działał już sprawnie w całym kraju, oparty o liczne aerokluby, obozy szkoleniowe Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej i wojskowe kursy Lotniczego Przysposobienia Wojskowego. Spójny system szkolenia teoretycznego i praktycznego zaowocował doskonałym wyszkoleniem polskich pilotów, którzy kilka lat później mieli wziąć udział w walce z totalitarnymi najeźdźcami.

Hipersoniczny wyścig zbrojeń
Jedną z nowych broni, która już niedługo zagości w arsenałach największych mocarstw jest broń hipersoniczna. W Stanach Zjednoczonych, Chinach oraz Rosji trwają prace nad budową hipersonicznych pojazdów szybujących (hgV – Hipersonic Glide Vehicle) o płaskiej trajektorii lotu zdolnych do rozwijania prędkości ma=10-20. Drugim kierunkiem rozwoju broni hipersonicznej jest budowa kierowanych pocisków rakietowych napędzanych silnikami strumieniowymi z naddźwiękową komorą spalania (scramjet/ramjet). pociski te będą przenoszone przez samoloty, okręty podwodne i nawodne.

Master vs Eurofighter. Pojedynek w przestworzach
Szkolenie w manewrowych walkach powietrznych to jeden z najtrudniejszych elementów do opanowania przez przyszłych pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych, a jednocześnie dostarczający wielu emocji. Pierwsze kroki w zakresie podstawowych manewrów myśliwskich uczniowie stawiają już na samolocie szkolenia zaawansowanego aJt (Advanced Jet Trainer), a właściwie na jego wariancie szkolenia taktyczno-bojowego – LiFt (Lead-In Fighter Training). Istotą problemu jest to, by na tym etapie nauczyć jak najwięcej, bo każda godzina lotu na bojowym odrzutowcu kosztuje bardzo, ale to bardzo dużo.

E-310-BSP w klasie Orlik
Branża bezzałogowych systemów powietrznych jest dzisiaj powszechnie uważana za polską specjalizację i chociaż jest to może twierdzenie trochę na wyrost, to rzeczywiście w tej dziedzinie istnieje szansa dla krajowych przedsiębiorstw na znalezienie się w światowej czołówce i przyczynienie się do wzrostu – tak potrzebnej nad Wisłą – innowacyjności.

Paris Air Show 2015. Cywilne konstrukcje lotnicze
Paryski salon lotniczy chlubi się mianem najstarszej na świecie tego typu imprezy: pierwsza wystawa pod nazwą exposition internationale de la locomotion Aérienne miała bowiem miejsce już w 1909 r., gdy awiacja dopiero stawiała swoje pierwsze kroki. Ponad wiek później, w połowie czerwca bieżącego roku paryskie lotnisko le Bourget było areną 51. Międzynarodowego salonu lotniczo-kosmicznego.

Wystawa Armia 2015, Kubinka 16-19 czerwca 2015
W połowie czerwca Rosjanie urządzili wielką wojskową wystawę propagandowo-komercyjną Armia 2015. W ciągu kilku miesięcy, nie licząc się z kosztami, w szczerym polu koło miasteczka Kubinka pod Moskwą wybudowano imponujące centrum wystawowe nazwane Patriota. Wystawa odbywała się w trzech miejscach rozrzuconych na przestrzeni dwudziestu kilometrów. Główny ośrodek wystawowy, park Patriota mieścił 20 pawilonów oraz wystawę statyczną, na której pokazano sprzęt wojskowy od broni ręcznej do strategicznych rakiet balistycznych; z eksponatów lotniczych znalazły się tam śmigłowce bojowe, transportowe i szkolne. Na lotnisku Kubinka, gdzie na co dzień bazuje 237. ośrodek Pokazu techniki lotniczej i zespoły akrobacyjne „Russkije Witjazi” i „Striżi”, urządzono dużą wystawę naziemną samolotów i śmigłowców oraz pokazy w locie. wreszcie, na poligonie w Ałabino działania praktyczne pokazywały czołgi, artyleria i inne siły naziemne; nad Ałabino również przelatywały samoloty i śmigłowce.

Dornier Do-X. Legendarna łódź latająca
Dwunastosilnikowa łódź latająca Dornier Do X była w swoim czasie największym samolotem na świecie. Została zaprojektowana do wykonywania transatlantyckich rejsów z prawie setką pasażerów na pokładzie, zapewniając im komfort podróży taki jak w oceanicznych liniowcach. Do X miała na pokładzie osobne kabiny pasażerskie, sypialnię, duży salon, salę dla palących, bar i łazienkę. Została oblatana 12 lipca 1929 r., a trzy miesiące później 21 października wykonała udany lot ze 169 osobami na pokładzie. W listopadzie 1930 r. wyruszyła w inauguracyjny transatlantycki rejs do Nowego Jorku.

"Latające Naleśniki". Niezwykłe konstrukcje firmy Vought
Samolot doświadczalny V-173 i oparty na tej samej koncepcji aerodynamicznej myśliwiec XF5U-1 były jednymi z najbardziej niezwykłych konstrukcji w historii lotnictwa. zostały skonstruowane w firmie Vought Aircraft na zlecenie US Navy. Szybki postęp w technice lotniczej, jaki dokonał się w trakcie drugiej wojny światowej, a zwłaszcza pojawienie się turbinowych silników odrzutowych, spowodował przerwanie prac nad XF5U-1 jeszcze przed oblotem prototypu.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Air Show 2015 w Radomiu
• Aktualności wojskowe, cywilne i z kosmosu
• Szkolenie Tactical Helicopter Procedures Update
• Azteckie smigłowce Super Cougar - meksykańskie H225M
• Wojownicy z Kotroni
• Ariane 6. Nowy członek szanowanej rodziny
• Siły Powietrzne Brazylii (2)

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem sierpniowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony