Przejdź do treści
Źródło artykułu

M. Lasek: zaangażowanie PPL w nowe lotnisko CPK jest uzasadnione biznesowo

Zaangażowanie Polskich Portów Lotniczych jako inwestora w lotnisko CPK jest uzasadnione biznesowo i z punktu widzenia interesu państwa - przekazał PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Udział PPL w tym projekcie gwarantuje, że zyski z inwestycji zostaną w Polsce - dodał.

Pod koniec ubiegłego roku spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała spółkę Polskie Porty Lotnicze na mniejszościowego inwestora dla powstającego lotniska centralnego. Zaangażowanie PPL w budowę lotniska CPK odbędzie się poprzez spółkę CPK.Lotnisko, która będzie odpowiedzialna za zrealizowanie budowy nowego lotniska.

Poprzednie władze CPK wybrały w październiku 2023 r. francuską grupę Vinci Airports i australijski fundusz IFM Global Infrastructure Fund na inwestora strategicznego, który miałby objąć do 49 proc. udziałów w CPK.Lotnisko. Po zmianie rządu zdecydowano jednak, że CPK ma zachować minimum 51 proc. udziałów w kapitale zakładowym w CPK.Lotnisko, a PPL ma objąć do 49 proc. udziałów.

„Decyzja o zaangażowaniu PPL jako inwestora w spółkę CPK.Lotnisko jest w pełni uzasadniona zarówno z perspektywy biznesowej, jak i interesu państwa. Model, który wybraliśmy, gwarantuje, że zyski z projektu zostaną w Polsce, co jest istotnym elementem zabezpieczenia interesów narodowych. Dzięki temu przepływy pieniężne będą transparentne, a Skarb Państwa nie będzie tracił na rzecz inwestorów zagranicznych” – przekazał PAP wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.

Przypomniał, że w opcji wybranej przez poprzedni rząd PPL jako spółka zależna miały finansować projekt CPK, ale byłyby pozbawione zysków. „Pominięcie PPL w poprzednich decyzjach było błędem, który teraz został skorygowany, umożliwiając wykorzystanie pełnego potencjału krajowego kapitału lotniczego” – tłumaczy Lasek.

Prezes PPL Łukasz Chaberski przekazał PAP, że kluczowym elementem planu finansowania wkładu PPL w CPK.Lotnisko są środki własne, które spółka będzie sukcesywnie wypracowywać do 2032 roku. „Zakładamy, że 4,6 mld zł pokryjemy z zysków operacyjnych. Rozsądne zarządzanie i stały rozwój zagwarantują środki na nasz wkład” – podkreślił. Dodał, że modernizacja Lotniska Chopina, która jest realizowana, także generuje nadwyżki finansowe, co może zwiększyć zdolność inwestycyjną PPL.

„Umowa transakcyjna, nad którą pracujemy, będzie miała trzy kluczowe elementy: umowę inwestycyjną, nową umowę spółki CPK.Lotnisko oraz umowę z instytucją finansową, która zapewni wsparcie finansowe” – zaznaczył szef PPL.

Jak informowano pod koniec ubiegłego roku, w ramach rocznych prac nad dokumentacją transakcyjną powstaną m.in. umowa inwestycyjna między CPK a PPL, umowa spółki CPK.Lotnisko oraz opracowany zostanie model zarządzania, czyli szczegółowe założenia w zakresie eksploatacji oraz zarządzania lotniskiem CPK po jego uruchomieniu.

Z szacowanej kwoty kosztów budowy nowego portu 30-40 proc. ma zostać proporcjonalnie sfinansowane przez udziałowców spółki CPK.Lotnisko, a pozostałą część, 60-70 proc., mają pokryć środki z emisji obligacji – dłużnych papierów wartościowych.

Transakcja obu podmiotów w aktywa spółki CPK.Lotnisko zgodnie z harmonogramem powinna zostać sfinalizowana w IV kwartale 2025 roku.

Polskie Porty Lotnicze (PPL) to spółka należąca do Grupy Kapitałowej CPK, odpowiedzialna za zarządzanie kluczową infrastrukturą lotniskową, w tym Lotniskiem Chopina w Warszawie, które od 90 lat jest największym portem lotniczym w Polsce.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Aneta Oksiuta (PAP)

aop/ mmu/ mhr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony