Przejdź do treści
Źródło artykułu

Internet na pokładzie samolotów Lufthansy

W październiku tego roku pierwsze maszyny Lufthansy wystartują w krótkie i średnie trasy wyposażone w dostęp do szerokopasmowego Internetu na pokładzie. Instalacja innowacyjnej technologii w całej flocie rodziny A320 zakończy się w połowie 2018 roku. Kamień milowy został już osiągnięty: Lufthansa Technik jest pierwszą firmą z branży MRO w Europie, która otrzymała certyfikat Supplemental Type Certificate (STC) od Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, na instalację anteny Ka-band we flocie A320, m. in. w modelach A319, A320 oraz A321.

Certyfikat STC potwierdza, że modyfikacje maszyny (hardware’u i software’u) są zgodne ze specyfikacjami konstrukcyjnymi określonymi przez EASA. Gwarantują one gotowość samolotu do operacji lotniczych.

Pierwsza maszyna została wyposażona w nową technologię w czerwcu. W kolejnych tygodniach odbędą się testy funkcjonalności i stabilności systemu na pokładach. Pasażerowie Lufthansy będą mogli korzystać z nowej usługi od października. W kolejnym etapie w nową technologię wyposażone zostaną także inne linie z Lufthansa Group.

Usługa Lufthansy i jej technologicznego partnera Inmarsatu, jest oparta o najnowszą technologię satelitarną (Ka-band) zapewniającą płynne i niezawodne połączenie na krótko- i średniodystansowych trasach za pośrednictwem sieci Inmarsat Global Xpress. Pasażerowie będą mogli łączyć się z Internetem na własnych urządzeniach mobilnych za pośrednictwem Wi-Fi. Oprócz usług podstawowych, jak przeglądanie sieci i dostęp do poczty, możliwe będą również bardziej zaawansowane działania jak streaming wideo. W późniejszym czasie pasażerowie będą mogli korzystać z telefonów komórkowych do wysyłania wiadomości tekstowych i transferu danych.


Lufthansa Technik, firma z wieloletnim doświadczeniem w sektorze modyfikacji maszyn lotniczych, jest odpowiedzialna za instalację wszystkich systemów i komponentów, a także za zgodność z regulacjami lotniczymi i ustawowymi. Jest to pierwsza w Europie zakończona sukcesem instalacja obejmująca sieć komunikacyjną GX i zaprojektowaną przez Honeywell antenę Ka-band. Do instalacji systemu wymagane były elektryczne i strukturalne modyfikacje maszyny zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz kabiny. Wszystkie zmiany zostały opracowane i zatwierdzone przez licencjonowaną jednostkę Lufthansa Technik. Elementy zostały wkomponowane w strukturę kabiny w taki sposób, aby były praktycznie niewidoczne dla pasażerów i łatwe w obsłudze dla członków personelu pokładowego. Prace instalacyjne mogą być wykonane w ciągu czterech dni lub podczas regularnych przeglądów konserwacyjnych.

Lufthansa Systems dostarcza odpowiedniej infrastruktury informatycznej na pokładzie , w której skład wchodzą operacje sieciowe, a także innowacyjny portal FlyNet.

Lufthansa Systems i Lufthansa Technik podjęły również długoterminową współpracę z globalnym operatorem satelitarnym Inmarsat, w celu oferowania na rynku nowoczesnej, wielofunkcyjnej, pokładowej platformy IT z szerokopasmowym dostępem do Internetu. Z partnerstwa skorzystają zarówno przewoźnicyLufthansa Group oraz inne linie lotnicze na świecie.


Lufthansa wykonała pierwsze rejsowe połączenie na świecie z szerokopasmowym dostępem do Internetu 15 stycznia 2003 roku. Pomimo rosnącej popularności wśród pasażerów, technicznie niezawodna usługa musiała zostać przerwana w 2006 roku z powodu zaprzestania działalności komercyjnej satelitów Connexion Boeinga. W grudniu 2010 roku Lufthansa po raz kolejny została pierwszą linią lotniczą oferującą dostęp do sieci na rejsach międzykontynentalnych. Od czerwca 2015 FlyNet jest dostępny we wszystkich 107 maszynach.. Lufthansa posiada największą na świecie międzykontynentalną flotę z dostępem do Internetu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony