Lotnisko Chopina przyjazne osobom niepełnosprawnym
Ponad 47 tys. osób niepełnosprawnych zostało obsłużonych w 2013 r. na Lotnisku Chopina. Warszawski port należy do europejskiej czołówki lotnisk przyjaznych osobom niepełnosprawnym.
Każdy niepełnosprawny pasażer ma prawo bezpłatnie skorzystać na lotnisku z usługi, która polega na asyście wyszkolonego pracownika od wejścia do terminala aż po wejście na pokład samolotu lub w drugim kierunku, dla pasażerów przylatujących.
- W zeszłym roku obsłużyliśmy 47 394 pasażerów oczekujących od portu pomocy. To o 12 proc. więcej niż w 2012 r. Niepełnosprawni stanowili niespełna 0,5 proc. wszystkich pasażerów obsłużonych na Lotnisku Chopina – informuje Michał Hofman, Szef Służby Obsługi Pasażerów na Lotnisku Chopina.
Do dyspozycji pasażerów PRM (z angielskiego Person with Reduced Mobility, czyli osoba o ograniczonej sprawności ruchowej) są dwa ambulifty (urządzenia umożliwiające wprowadzenie pasażera poruszającego się na wózku na pokład samolotu obsługiwanego bez rękawa), 35 wózków standardowych, oraz cztery wózki z napędem elektrycznym. Sprzęt jest nowoczesny i najwyższej jakości. Także personel obsługujący tę grupę pasażerów jest specjalnie dobierany i szkolony.
- Dzięki temu, że nasi pracownicy są bardzo dobrze przygotowani do świadczenia tego typu usługi, wszyscy pasażerowie są obsługiwani szybko i sprawnie. Personel jest gruntownie przeszkolony również z udzielania pierwszej pomocy. Kilkakrotnie już zdarzało się, że udzielaliśmy pomocy pasażerom, którzy zasłabli w terminalu – mówi Maciej Główka - kierownik Sekcji Obsługi PRM w Welcome Airport Services, firmy która świadczy usługę na zlecenie Lotniska Chopina.
Wszystkie poziomy Terminala A połączone są ze sobą windami przystosowanymi do obsługi pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Do dyspozycji pasażerów pozostaje też tzw. „schodołaz” czyli urządzenie umożliwiające transport po schodach pasażera wymagającego wózka.
Na każdej z trzech wysp ze stanowiskami odpraw biletowo-bagażowych (check-in), znajdują się stanowiska z obniżonymi blatami lad, specjalnie dostosowane do obsługi osób poruszających się na wózkach, pozwalającymi na wygodny kontakt z pracownikiem dokonującym odprawy. W blatach stanowisk obsługi osób niepełnosprawnych, części stanowisk kontroli paszportowej, odprawy celnej, biura rzeczy znalezionych oraz w każdym z publicznie dostępnych telefonów zainstalowane są tzw. pętle indukcyjne wzmacniające sygnał głosowy, co ułatwia obsługę osób korzystających z aparatów słuchowych.
Z myślą o osobach niedowidzących ujednolicony został system identyfikacji wizualnej na lotnisku. Wszystkie kasetony i pylony informacyjne zostały wymienione na urządzenia nowego typu podświetlane od wewnątrz, z powiększonymi piktogramami, które są teraz lepiej widoczne i bardziej czytelne.
Dodatkowo w trosce o pasażerów niepełnosprawnych i z ograniczoną sprawnością ruchową na stronie www.lotnisko-chopina.pl w zakładce Asysta dla pasażerów niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej umieszczony został Kodeks Dobrego Postępowania przy Obsłudze Naziemnej Osób Niepełnosprawnych i o Ograniczonej Sprawności Ruchowej na Lotnisku Chopina.
- Znalazły się tam odpowiedzi na większość pytań związanych z obsługą PRM oraz informacje o sposobie realizowania tej usługi. Przygotowana została również ulotka podpowiadająca w jaki sposób osoba niepełnosprawna może otrzymać pomoc podczas odprawy na Lotnisku Chopina, którą wspólnie z organizacją Integracja dystrybuować będziemy, tak aby mogła ona dotrzeć do jak najszerszej grupy zainteresowanych osób - informuje Michał Hofman.
Komentarze