Lotnisko Chopina przyjazne osobom niepełnosprawnym
Ponad 42 tys. osób niepełnosprawnych zostało obsłużonych w 2012 r. na Lotnisku Chopina. Warszawski port należy do europejskiej czołówki lotnisk przyjaznych osobom niepełnosprawnym.
Każdy niepełnosprawny pasażer ma prawo bezpłatnie skorzystać na lotnisku z usługi PRM, która polega na asyście wyszkolonego pracownika od wejścia do terminala aż po wejście na pokład samolotu. Usługę taką na Lotnisku Chopina świadczy firma Welcome Airport Services (WAS).
- W zeszłym roku średnio dziennie obsługiwaliśmy 115 pasażerów niepełnosprawnych. Rekordowym dniem był 9 lipca kiedy obsłużonych zostało 219 osób. Łącznie w ciągu całego 2012 r. obsłużyliśmy 42 306 osób niepełnosprawnych, czyli o 18,5 proc. więcej niż rok wcześniej - opowiada Maciej Główka, kierownik Sekcji Obsługi PRM w Welcome Airport Services.
Do dyspozycji pasażerów PRM są dwa ambulifty (urządzenia umożliwiające wprowadzenie pasażera na wózku na pokład samolotu obsługiwanego bez rękawa), 35 wózków inwalidzkich, cztery wózki z napędem elektrycznym oraz wózek XXL dla pasażerów ważących do 200 kg. Sprzęt jest nowoczesny i najlepszej jakości. Także personel obsługujący niepełnosprawnych jest specjalnie dobierany i szkolony.
- Dzięki temu, że nasi pracownicy są bardzo dobrze przygotowani do świadczenia tego typu usługi, wszyscy pasażerowie są obsługiwani szybko i sprawnie. Personel jest gruntownie przeszkolony również z udzielania pierwszej pomocy. Kilka miesięcy temu jedna z naszych pracownic uratowała życie pasażerowi, który zasłabł na terminalu – wspomina Maciej Główka.
Lista udogodnień
Wszystkie poziomy Terminala A połączone są ze sobą windami przystosowanymi do obsługi pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Do dyspozycji pasażerów pozostaje też tzw. „schodołaz” czyli urządzenie umożliwiające transport wózka inwalidzkiego po schodach.
Na każdej z trzech wysp ze stanowiskami odpraw biletowo- bagażowych (check-in), znajdują się stanowiska specjalnie dostosowane do obsługi osób poruszających się na wózkach z obniżonymi blatami lad pozwalającymi na wygodny kontakt z pracownikiem dokonującym odprawy.
W terminalu zadbano także o komfort osób niedosłyszących. W blatach stanowisk obsługi osoby niedosłyszącej i w każdym z publicznie dostępnych telefonów zainstalowane są tzw. pętle indukcyjne wzmacniające sygnał głosowy.
W najbliższym czasie na lotnisku zainstalowane zostaną urządzenia ułatwiające odprawę osobom niewidzącym. - Planujemy wyposażenie stanowisk informacji lotniskowej w nagrania, które pasażer będzie mógł samodzielnie odsłuchiwać – informuje Monika Jaszczura-Synowiec, specjalista ds. technologii terminali w Zespole ds. Technologii i Jakości Obsługi Pasażerów – Będziemy również montować systemy alarmowe w toaletach dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. To zapewne nie koniec udogodnień, ponieważ cały czas śledzimy jakie rozwiązania są dostępne na rynku oraz słuchamy uwag i sugestii naszych pasażerów.
Niepełnosprawni chwalą lotnisko
Rozwiązania techniczne i architektoniczne zyskały uznanie audytora z międzynarodowego portalu Reduced Mobility Rights, który pod koniec kwietnia wizytował Lotnisko Chopina i sprawdzał jego dostępność dla osób niepełnosprawnych. Także umiejętności i kultura osobista personelu sekcji PRM zostały ocenione bardzo wysoko. W uwagach negatywnych audytor zwrócił uwagę na utrudniony dojazd niepełnosprawnych do lotniska środkami komunikacji publicznej oraz zbytnie oddalenie miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych od budynku terminala.
- Lotnisko Chopina zdaje sobie sprawę z tych niedociągnięć i podejmuje starania w celu jak najszybszego dostosowania infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych. Natomiast asystę PRM w warszawskim porcie już teraz należy pochwalić za wysoki poziom kultury i troskę o zapewnienie pasażerom o ograniczonej mobilności komfortowych warunków poruszania się po lotnisku - pisze w swoim raporcie audytor Roberto Castiglioni.
- Architektura na Lotnisku Chopina moim zdaniem jest już w pełni dostępna dla osób poruszających się na wózkach. Za mało jeszcze jest miejsc do parkowania dla kierowców z niepełnosprawnością, powinno ich być więcej. Trzeba też zwrócić uwagę na pasażerów niewidomych i słabowidzących, gdyż obiekt ten nie jest wyposażony w odpowiednie oznakowanie – mówi Piotr Pawłowski, prezes fundacji Integracja. – Ale mimo tych kilku zastrzeżeń ja sam zawsze chętnie wracam ze świata na Lotnisko Chopina, gdyż prawdę mówiąc to miejsce jest już w ekstraklasie, do której wciąż muszą aspirować lotniska w wielu krajach Europy.
Komentarze