Lotnisko Chopina obsłużyło w 2018 roku 17,76 mln pasażerów
Rekordowa liczba pasażerów – 17 755 500 – skorzystała w 2018 r. z Lotniska Chopina w Warszawie. Jest to wzrost o 12,7 proc., czyli o 2 mln, w stosunku do roku poprzedniego.
W grudniu 2018 na Lotnisku Chopina odprawiono ponad 1,2 mln osób, czyli o 10 proc więcej niż w grudniu 2017.
W zeszłym roku, w ruchu międzynarodowym, uczestniczyło prawie 16 mln (wzrost o 17,2 proc.), a w ruchu krajowym blisko 1,8 mln osób.
Godny podkreślenia jest również fakt, że ruch czarterowy wzrósł – rok do roku - o ponad 20 proc., co oznacza ponad 2,2 mln podróżnych w tym segmencie.
– Tak duża liczba obsłużonych pasażerów to znaczący sukces naszego lotniska – mówi Piotr Rudzki z Biura PR Lotniska Chopina. – Osiągnięty wynik dobitnie potwierdza, że warszawski port jest liderem w regionie. Cieszy nas również fakt, że coraz więcej pasażerów postrzega nas jako dogodny punkt przesiadkowy – udział pasażerów w ruchu tranzytowym od dłuższego czasu utrzymuje się na poziomie 30 procent, co potwierdza że powinniśmy jeszcze bardziej dostosować lotnisko do potrzeb portu przesiadkowego – dodaje Piotr Rudzki.
Ubiegły rok przyniósł stołecznemu portowi nie tylko kolejny historyczny rekord, ale obfitował również w wiele ważnych wydarzeń.
Lotnisko, w trosce o dobro okolicznych mieszkańców, wprowadziło w marcu „Core night”, czyli zakaz planowania operacji lotniczych między godz. 23:30 a 5:30.
W 2018 r., jako pierwsze w Polsce, Lotnisko Chopina otrzymało od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikat uprawniający do wykonywania operacji lądowania w warunkach ograniczonej widzialności dla kategorii III A na Drodze Startowej 3, na kierunku 33. Certyfikat dla ILS III A oznacza, że samoloty mogą lądować przy znacznie słabszych warunkach pogodowych, co wpływa na mniejszą liczbę przekierowań do innych portów i redukuje potencjalne opóźnienia.
To, rzecz jasna, nie wszystkie ubiegłoroczne nowości. Z warszawskiego lotniska, wraz z LOT, można już podróżować bezpośrednio do Singapuru. Ciekawą propozycję pasażerom korzystającym z warszawskiego portu złożyły też Qatar Airways. Katarskie linie zmieniły w październiku wykorzystywany dotychczas podczas wieczornych połączeń średniej wielkości samolot A320 na większego i nowocześniejszego Boeinga 787 Dreamliner. Ponadto wzrosła liczba lotów do Dohy – z 14 do 16 tygodniowo. W poniedziałki i piątki do stolicy Kataru można polecieć trzy razy dziennie skierowanym dodatkowo na tę trasę Airbusem 330.
Także w 2018 roku nowym przewoźnikiem czarterowym na polskim rynku – oraz na Lotnisku Chopina – został Ryanair Sun, który w lecie bazował w Warszawie dwa Boeingi 737 i uzyskał pozycję czwartego przewoźnika czarterowego, po Enter Air, Travel Service i Small Planet Airlines.
5 października zaś zapisał się w historii naszego lotniska jako dzień ostatniego regularnego lotu cargo samolotu McDonnell Douglas MD-11 w barwach UPS Polska. Zastąpił go inny klasyk – Boeing 747 Jumbo Jet.
Warto również przypomnieć, że w 2018 r. do stolicy powróciły linie lotnicze easyJet oferując cztery kierunki: Londyn Gatwick, Bazylea, Berlin i Genewa.
Dodajmy, że w ubiegłym roku w Terminalu zostały otwarte nowe sklepy, których operatorem jest PHZ Baltona S.A, pojawił się też – w strefie Schengen – kolejny plac zabaw dla dzieci.
Równie istotny, jak miniony, będzie dla Lotniska Chopina jubileuszowy rok 2019, kiedy to (dzięki przekazaniu w grudniu przez Ministerstwo Obrony Narodowej terenu o powierzchni ok. 8,5 tysiąca metrów kwadratowych w dzierżawę PPL) rozpocznie się jego rozbudowa. Obchodzący 85 rocznicę utworzenia warszawski port zaoferuje pasażerom kolejne nowe połączenia, w tym już od 7 stycznia do London City oraz od czerwca do Miami, Bejrutu oraz Warny (wszystkie realizowane przez LOT).
W Terminalu zaś pojawią się nowoczesne bramki biometryczne ABC do automatycznej, samodzielnej kontroli dokumentów.
Komentarze