Lotnisko Chopina inwestuje w ochronę czystości powietrza
Lotnisko Chopina rozpoczyna projekt, którego celem jest redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza. Do końca listopada zostanie przygotowany model rozprzestrzeniania się substancji szkodliwych w rejonie portu lotniczego i w jego najbliższym otoczeniu. To kolejna inicjatywa Lotniska Chopina na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Model rozprzestrzenia się zanieczyszczeń w powietrzu wokół lotniska to sposób obrazowania emisji szkodliwych substancji. Jego wynikiem będzie mapa stężenia zanieczyszczeń w rejonie Lotniska Chopina oraz baza danych wielkości emisji z poszczególnych źródeł. W modelu uwzględnione będą stężenia: tlenku i dwutlenku węgla, tlenków azotu, tlenku siarki, pyłu i lotnych związków organicznych.
„Dane, które skompletowaliśmy do tej pory pozwolą nam obliczyć wielkość emisji zanieczyszczeń na terenie warszawskiego portu lotniczego i w jego najbliższym otoczeniu za cały 2009 r. Będą one stanowić bazę do określenia zmian w stężeniu zanieczyszczeń w latach kolejnych, co umożliwi podjęcie działań redukujących emisję substancji szkodliwych do powietrza. Dzięki temu będziemy mogli m.in. zoptymalizować ruch pojazdów i samolotów na lotnisku z uwzględnieniem ochrony środowiska” – mówi Witold Piechota, kierownik Działu Ochrony Środowiska Lotniska Chopina.
Model rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń jest pierwszym etapem budowania systemu monitoringu jakości powietrza. W jego ramach opracowana zostanie także koncepcja lokalizacji i budowy urządzeń do pomiaru rzeczywistych stężeń zanieczyszczeń emitowanych przez lotnisko.
„Przy projekcie współpracujemy z lotniskiem w Zurychu, które może pochwalić się wieloletnim doświadczeniem przy realizacji inicjatyw na rzecz ochrony środowiska. Chcemy czerpać z najlepszych przykładów w celu konsekwentnego wdrażania polityki zrównoważonego rozwoju w warszawskim porcie” – zapewnia Wiktor Ziemiński, dyrektor Biura Technicznego.
Stworzenie modelu rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń na Lotnisku Chopina to pierwsza faza na drodze do redukcji emisji substancji szkodliwych do powietrza, w tym szczególnie CO2. Jak pokazują szacunki IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) emisja dwutlenku węgla z całego sektora transportu lotniczego stanowi ok. 2 proc. globalnej emisji, z czego 5 proc. pochodzi z działalności operacyjnej lotnisk.
Obecnie wiele portów podejmuje działania, których celem jest redukcja emisji CO2. O ich pozytywnych rezultatach świadczą sukcesy we wdrażaniu programu Airport Carbon Accreditation, który wyznacza standardy w podejściu do problemu emisji gazów prowadzących do efektu cieplarnianego. Od czerwca 2009 r. 22 porty lotnicze z 12 krajów europejskich obsługujące łącznie 26 proc. ruchu pasażerskiego w Europie przystąpiły do inicjatywy uzyskując pozytywną opinię na jednym z czterech poziomów zaawansowania w zakresie redukcji emisji CO2. Wśród nich należy wymienić m.in. lotniska w: Paryżu, Brukseli, Frankfurcie, Amsterdamie i Sztokholmie. Do tej pory akredytowane porty lotnicze zmniejszyły emisję CO2 do powietrza łącznie o ponad 410 tys. ton.
Komentarze