Przejdź do treści
Lotnisko Chopina nocą - samolot (fot. lotnisko-chopina.pl)
Źródło artykułu

„Cisza nocna” na Lotnisku Chopina w Warszawie. Odpowiedź na potrzeby mieszkańców

Ograniczenie uciążliwości hałasu w porze nocy i poprawa warunków wypoczynku nocnego. Taka idea przyświeca Lotnisku Chopina, które proponuje wprowadzenie w godzinach nocnych zakazu planowania operacji lotniczych. Zakaz, obowiązujący już na niektórych europejskich lotniskach, to przede wszystkim ważny gest wobec zamieszkujących okolice lotniska mieszkańców, którzy często skarżą się na uciążliwy hałas startujących i lądujących samolotów.

14 września odbyło się spotkanie przedstawicieli „Portów Lotniczych” z samorządowcami sąsiadujących z lotniskiem gmin i dzielnic, na którym zaprezentowano założenia proponowanej przez PPL „ciszy nocnej”.

W myśl założeń, „Core night” miałby być wprowadzony wraz z nowym rozkładem letnim na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku. Zakaz miałby obowiązywać we wszystkie dni tygodnia między godz. 23:30 a 5:30 i dotyczyłby wszystkich operacji lotniczych. Wyjątkiem byłyby loty państwowe, wojskowe, ratownicze czy też sytuacje kryzysowe. Na lotnisku mogłyby też lądować samoloty opóźnione z przyczyn niezależnych od przewoźnika

Proponowane zmiany na pewno zwiększą komfort snu okolicznych mieszkańców, przy okazji zachowując przepustowość naszego portu lotniczego – mówi Hubert Wojciechowski, dyrektor Biura Marketingu i PR Lotniska Chopjna – ta swego rodzaju „cisza nocna” jest innowacyjnym pomysłem na polskich lotniskach natomiast doskonale sprawdza się już w innych europejskich portach.

„Core night” wprowadziły już, m.in., lotniska we Frankfurcie, Monachium, Paryżu-Orly, Brukseli, Hamburgu, Zurichu.

Obecnie na Lotnisku Chopina liczba operacji planowanych w ciągu nocy jest regulowana przy wykorzystaniu Systemu Quota Count. Umożliwia on koordynację rozkładów lotów linii lotniczych z uwzględnieniem parametrów akustycznych samolotów oraz obowiązujących limitów hałasu w środowisku w porze nocnej. Nowe rozwiązanie idzie krok dalej, ograniczając do minimum możliwość wykonywania operacji lotniczych samolotów pasażerskich między 23:30 a 5:30 rano.

Propozycja „core night” jest obecnie konsultowana z przewoźnikami lotniczymi. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Urząd Lotnictwa Cywilnego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony