Prof. Marek Orkisz z Politechniki Rzeszowskiej nominowany za wkład w rozwój lotnictwa
W corocznym plebiscycie rzeszowskiej Gazety Codziennej Nowiny znalazł się profesor Marek Orkisz z Politechniki Rzeszowskiej. Został nominowany do tytułu Osobowość Roku 2020 w kategorii Nauka. Kapituła plebiscytu doceniła wkład w rozwój innowacyjnego lotnictwa. Mowa o projekcie motoszybowca AOS H2 z napędem hybrydowym bazującym na paliwowym ogniwie wodorowym, który powstawał pod kierownictwem tego rzeszowskiego naukowca.
Marek Orkisz jest pułkownikiem i profesorem doktorem habilitowanym inżynierem, absolwentem Wojskowej Akademii Technicznej, pracownikiem Katedry Inżynierii Kosmicznej Politechniki Rzeszowskiej i byłym rektorem tej uczelni. Pracował również w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych, w Instytucie Lotnictwa i na WSK „PZL Świdnik”, gdzie zajmował się napędami lotniczymi. Był jednym z inicjatorów utworzenia rzeszowskiego oddziału Polskiej Agencji Kosmicznej. W roku 2008 zainicjował projekt budowy dwumiejscowego motoszybowca nowej generacji AOS-71 z silnikiem elektrycznym. Kontynuacją tego projektu było stworzenie motoszybowca AOS H2 wykorzystującego do napędu paliwowe ogniwo wodorowe . Nominowany naukowiec kierował obydwoma projektami, ale to właśnie konstrukcja AOS H2 zwróciła uwagę kapituły plebiscytu gazety.
Motoszybowiec AOS H2 opracowało konsorcjum trzech uczelni: Politechniki Rzeszowskiej i Warszawskiej, krakowskiej AGH oraz Zakład Szybowcowy Jeżów. Obecnie motoszybowcem jako urządzeniem badawczym zarządza Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej PRz. AOS H2 jest zbudowany w układzie wolnonośnego średniopłata z klasycznym usterzeniem wysokości. To konstrukcja z kompozytów epoksydowych zbrojonych włóknami węglowymi, szklanymi i aramidowymi. Ma skrzydło jednodźwigarowe z dźwigarem pomocniczym. Kadłub ze statecznikiem poziomym jest konstrukcją skorupową, wykonaną jako jedna całość. Innowacją w projekcie jest zastosowanie napędu hybrydowego, w którym energia potrzebna do startu i przelotu pochodzi z zespołu akumulatorów litowo-polimerowych umieszczonych w przedniej części kadłuba i z wodorowego ogniwa paliwowego znajdujących się w kadłubie, za kabiną pilota. Zespół napędowy stanowi silnik EMRAX 268 zamontowany na stałym maszcie w tylnej części kadłuba oraz dwułopatowe, drewniane śmigło. AOS H2 jest próbą zaadaptowania napędu – ogniwa wodorowego zasilającego silnik elektryczny do lotnictwa. Obecnie coraz częściej mówi się o poszukiwaniu wszelkiego rodzaju ekologicznych rozwiązań w lotnictwie dlatego takie projekty są bardzo ważne. Wodorowe ogniwa paliwowe są alternatywą dla ciężkich akumulatorów, które już stosuje się w motoryzacji, a projekt AOS H2 był przymiarką do przetestowania takiego napędu w statku powietrznym.
Nominowany do tytułu Osobowość Roku 2020 w kategorii Nauka, profesor Marek Orkisz – kierownik projektu AOS H2 specjalizuje się m.in. w technice lotniczej, silnikach i transporcie lotniczym. Interesuje się konstruowaniem samolotów i napędów lotniczych, inżynierią kosmiczną i satelitarną. Na swoim koncie ma wiele wyróżnień i odznaczeń. W 2016 roku został odznaczony przez Aeroklub RP jako „Zasłużony Działacz Lotnictwa Sportowego”. Jest członkiem wielu organizacji i instytucji związanych z nauką, techniką i lotnictwem, autorem licznych publikacji poświęconych m.in. napędom lotniczym.
Na kandydaturę Marka Orkisza do tytułu Osobowość Roku 2020 w kategorii Nauka, w plebiscycie gazety Nowiny można głosować wysyłając SMS o treści RZN.83 na numer 72355 (koszt 2,46 zł z VAT) lub za pomocą kliku na stronie: www.nowiny24.pl/p/kandydat/prof-dr-hab-inz-marek-orkisz%2C1923155/#sms-plebiscyty Głosowanie trwa do 10 czerwca br.
Komentarze