Rozbudowa floty powietrznej Lotniczej Akademii Wojskowej

Diamond DA40 na lotnisku w Dęblinie (fot. LAW)

Lotnicza Akademia Wojskowa nadal rozbudowuje swoją flotę powietrzną! 7 listopada na lotnisku w Dęblinie wylądowały kolejne dwa samoloty szkolne Diamond DA40. Zakupiono również śmigłowiec Robinson R44 Raven II, który zostanie zaprezentowany 26 listopada br. Zamówienie zostało całkowicie sfinansowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej w ramach planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP.

Rozbudowa floty

Akademickie Centrum Szkolenia Lotniczego wyposażone jest w nowoczesną flotę powietrzną i symulatorową, którą systematycznie powiększamy. W ubiegłym roku weszliśmy w intensywną fazę rozwoju, zakupiliśmy wówczas dwa nowoczesne śmigłowce Robinson R44 Raven II oraz cztery lekkie tłokowe samoloty szkolne DA40. 7 listopada naszą flotę zasiliły kolejne dwa samoloty tego typu, a to dopiero początek. Na dzień dzisiejszy jesteśmy już jedną z najnowocześniejszych szkół lotniczych w Europie – podkreśla Rektor-Komendant gen. bryg. pil. dr Piotr Krawczyk.

Diamond DA40 – charakterystyka

Nowe maszyny uzupełnią flotę tłokowych samolotów stosowanych w szkoleniu podstawowym pilotów wojskowych oraz kursach pilotażu dla pilotów cywilnych.

Daimond DA40 to popularna maszyna z czteroosobową kabiną i nowoczesną, cyfrową awioniką. Samolot jest przeznaczony do lotów według przepisów VFR i IFR, co oznacza, że loty można wykonywać zarówno w dzień, jak i w nocy, z widocznością ziemi oraz według wskazań przyrządów.

Zainstalowane nowoczesne wyposażenie pokładowe zwiększa świadomość sytuacyjną pilota, co z kolei wpływa pozytywnie na zachowanie właściwego poziomu bezpieczeństwa lotu. Samolot posiada m.in. system antykolizyjny (Traffic Advisory System), który informuje o ruchu innych statków powietrznych. Takie rozwiązanie, ze względu na zwiększające się natężenie ruchu lotniczego jest wręcz niezbędne, zwłaszcza w przestrzeni niekontrolowanej klasy G, w której nie ma zapewnionej służby kontroli ruchu lotniczego i załoga jest zdana tylko na siebie. Maszyna posiada również inne systemy wpływające na poziom bezpieczeństwa, m.in. informujące o wyładowaniach atmosferycznych (Stormscope), czy też o ukształtowaniu terenu (System Synthetic Vision Technology) oraz wszelkich przeszkodach znajdujących się w rejonie wykonywania lotów.

Diamond DA40 osiąga prędkość 285 km/h, a maksymalny zasięg wynosi blisko 1800 km. Zasilany jest paliwem lotniczym JET A-1, które występuje na wszystkich lotniskach kontrolowanych, a także wojskowych, co w znacznym stopniu ułatwia planowanie i wykonywanie lotów.

Diamond DA40 to nie tylko nowoczesny i efektywny w szkoleniu statek powietrzny, ale również oszczędny. Zużywa około 15-17 litrów paliwa na godzinę lotu. Przy grupie kilkudziesięciu szkolonych pilotów rocznie będzie to miało istotne przełożenie na redukcję kosztów szkolenia lotniczego. Długotrwałość lotu wynosi ponad 9 h, co jest niezwykle istotne szczególnie przy złych warunkach atmosferycznych, kiedy nie ma możliwości lądowania na lotnisku docelowym. W DA40 załoga może bezpiecznie wyczekiwać w powietrzu lub wykonać odlot na inne lotnisko.

Nowe statki powietrzne posłużą przyszłym pilotom do uzyskania pierwszych szlifów i doskonalenia umiejętności pilotażu. A rozbudowa floty stanowi istotną inwestycję zwiększającą możliwości szkoleniowe Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego.

Źródło: Lotnicza Akademia Wojskowa
comments powered by Disqus