Przejdź do treści
Mechanicy przy skrzydle samolotu (fot. LOTAMS)
Źródło artykułu

Zawody w LOTAMS – Mechanik lotniczy

Kiedy mowa o obsłudze technicznej samolotów – kojarzymy ją przede wszystkim z mechanikami lotniczymi, którzy dbają o bezpieczeństwo pasażerów na całym świecie. Nie bez przyczyny – mechanicy stanowią największą podgrupę pracowników w spółce LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS). Jest to zawód niezwykle ciekawy, rozwijający, prestiżowy, lecz także bardzo odpowiedzialny. Poniżej najważniejsze aspekty dotyczące tej profesji.

Dobre złego początki, czyli od czego zacząć?

Wbrew pozorom – przygotowania do obsługi technicznej samolotów można zacząć w naprawdę młodym wieku – już po ukończeniu szkoły podstawowej czy gimnazjum. Podjęcie kilkuletniej nauki w szkole technicznej lub zawodowej w klasie profilowej technik/mechanik lotniczy to jedna z możliwości. Absolwenci takich klas mogą skorzystać z płatnego programu stażowego organizowanego przez LOTAMS – „Zostań mechanikiem wyższych lotów”. Takie działanie edukacyjne jest szybką reakcją Spółki na coraz bardziej pogłębiający się deficyt kadry technicznej oraz starzejącego się społeczeństwa. Bardzo ważne jest także przywrócenie znaczenia szkołom technicznym i zawodowym. Te placówki dydaktyczne kształcą wysoko wykwalifikowanych fachowców z konkretnej dziedziny. Jest to bardzo ważne nie tylko dla sektora lotniczego, lecz także dla innych, szybko rozwijających się gałęzi polskiego przemysłu. Absolwenci takich placówek z doświadczeniem zdobytym w trakcie nauki mogą starać się także o pracę na stanowisku fittera, czyli pomocnika mechanika lotniczego. Po ukończeniu szkoły średniej, zawodowej czy technicznej ukończenie studiów związanych z lotnictwem także umożliwia podjęcie pracy w LOTAMS. Dróg jest wiele, lecz zdecydowanie warto pomyśleć o swojej przyszłości z należytym wyprzedzeniem, które będzie skutkowało wcześniejszym przystąpieniem do pracy. Wielu młodych pracowników LOTAMS udowadnia, iż połączenie nauki i pracy jest możliwe, studiując zaocznie w trakcie pracy na pełen etat.  Spółka docenia chęć dalszego doskonalenia się i dopasowuje grafiki w taki sposób, aby nie kolidowały z uczelnią.

Dlaczego warto zostać mechanikiem lotniczym?

Najważniejszym aspektem, który powinien przekonać każdego do podjęcia pracy mechanika lotniczego powinny być przede wszystkim prognozy na przyszłość. Transport lotniczy rozwija się dynamicznie, a co za tym idzie, wzrasta zapotrzebowanie na kadrę techniczną - wykwalifikowanych mechaników lotniczych. Producent samolotów, firma Boeing, prognozuje, że do 2036 roku na całym świecie zaistnieje potrzeba zatrudnienia aż 548 tysięcy nowych inżynierów i techników lotniczych na świecie, a w Europie 96600. Rozwój transportu lotniczego jest nieunikniony i dynamiczny, dlatego pracownicy z tytułem mechanika lotniczego będą szczególnie pożądani w kolejnych latach. Będzie to jeden z nielicznych przypadków, kiedy popyt znacznie przewyższy podaż na rynku pracy.

Ponadto, praca w tym zawodzie sprawia, iż ciągle się rozwijasz i doskonalisz swoje umiejętności poprzez wiele specjalistycznych szkoleń, dzięki którym jesteś jeszcze bardziej atrakcyjnym pracownikiem na rynku pracy. Spółka LOTAMS posiada certyfikat PART-147, który zatwierdza LOTAMS jako organizację szkolącą w zakresie obsługi technicznej. Oznacza to, iż pracownicy spółki mają możliwość zaliczenia szkoleń, które są uznawane na terenie całej Europy. Oprócz tego, pracownicy często są szkoleni w międzynarodowych siedzibach największych producentów samolotów na świecie.   Zdecydowanie nie jest to praca monotonna, lecz taka, w której ciągle się coś dzieje, a pracownik codziennie staje przed nowymi wyzwaniami, które zapewniają mu potrzebne doświadczenie.
 
Obsługa hangarowa

Obsługa hangarowa to wykonywanie czynności o większym stopniu skomplikowania, wykonuje się je w hangarach umiejscowionych tuż przy płycie Lotniska Chopina. LOTAMS posiada cztery hangary oraz osiem slotów, na których może jednocześnie przeprowadzać dane przeglądy. Są to zazwyczaj przeglądy wyższego rzędu, wykonywane co pewien okres (dni, tygodnie, miesiące, lata - zależnie od programu obsługi oraz intensywności użytkowania danego samolotu), zawierające od kilkudziesięciu do kilkuset zadań z programu obsługi. Przeglądy tego typu w zależności od zakresu prac trwają od 24 godzin do kilku tygodni, pochłaniają od około 200 do nawet 20.000 roboczogodzin (i więcej).

Mechanik „na starcie”, czyli obsługa liniowa

Obsługa liniowa to głównie wykonywanie czynności o mniejszym stopniu skomplikowania niż te, które wykonuje się w hangarach. Obsługa realizowana jest w nieco mniejszym zakresie, lecz powtarzana cyklicznie z dużo większą częstotliwością. Każdy samolot musi mieć zrobiony przegląd przed startem (tzw. Pre-departure check) – może go wykonać odpowiednio przeszkolona załoga lub mechanik. Ponadto, przez mechaników wykonywane są przeglądy tzw. niższego szczebla, czyli przeglądy, które wykonuje się co  2 dni (tzw. Daily check lub Routine) lub co tydzień („Weekly”).
 
Nie każdy może zostać mechanikiem lotniczym, czyli pożądane cechy w tym zawodzie

Z pewnością większość osób zainteresowanych zawodem i pracy w tej branży zdaje sobie sprawę z najważniejszych kwestii takich jak zainteresowanie lotnictwem, zdolności manualne, umiejętność pracy z rysunkiem technicznym czy perfekcyjna znajomość języka angielskiego technicznego, która jest niezbędna do codziennej pracy z dokumentacją techniczną w tym właśnie języku. Oprócz tak oczywistych wymagań pojawiają te nie zawsze znane, a należą do nich m.in. umiejętność pracy w systemie zmianowym lub w równoważnym systemie pracy oraz praca pod presją czasu i stresu, praca na wysokościach oraz w ciasnych pomieszczeniach (lęk wysokości czy klaustrofobia niestety wyklucza z tego zawodu) czy spełnienie wymagań zdrowotnych poprzez systematyczne przeprowadzanie badań specjalistycznych na czynniki szkodliwe obecne w pracy.

Powyższe warunki są konieczne do spełnienia, aby podjąć pracę mechanika lotniczego. Każdy z przedstawionych aspektów jest tak samo ważny i istotny. Czasem bowiem osoba zainteresowana nie zdaje sobie sprawy z posiadanej dysfunkcji, którą odkrywa lekarz w trakcie przeprowadzanych badań. Szczery wywiad z lekarzem i monitorowanie poszczególnych odruchów jest ważne nie tylko w kontekście podjęcia pracy, lecz również w funkcjonowaniu w życiu oraz określenia bardziej szczegółowych predyspozycji do wyboru idealnego zajęcia na przyszłość. 

Ścieżka kariery

Obecnie LOTAMS zatrudnia ponad 300 mechaników lotniczych, którzy pracują w obsłudze bazowej (hangarowej) oraz liniowej („na starcie”). Aby zobrazować początkową drogę przy obsłudze technicznej samolotów – na poniższej grafice przedstawiamy szczegółowo rozrysowaną drogę do zdobycia licencji B1 według wymogów PART 66 – B1.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony