Nowe możliwości Organizacji Projektującej Part-21J w LOTAMS
27 sierpnia 2019 roku Spółka LOTAMS otrzymała certyfikat EASA Part-21J, uprawniający do projektowania i certyfikowania modyfikacji i napraw wszystkich typów i modeli samolotów o maksymalnej masie startowej powyżej 5700 kg w zakresie szat graficznych oraz wyposażenia wnętrz kabin pasażerskich. Przez ostatnie kilkanaście miesięcy Organizacja Projektująca LOTAMS wykonała szereg interesujących projektów dla polskich i międzynarodowych klientów i ich różnych typów samolotów. Po ponad roku działalności Organizacja Projektująca Part-21J LOTAMS poszerza zakres swoich usług o możliwość projektowania i certyfikowania elementów przeznaczonych do wytwarzania metodami addytywnymi, popularnie określanymi jako „druk 3D”.
Na chwilę obecną LOTAMS może projektować i certyfikować jedynie drobne elementy wyposażenia kabiny (np. różnego rodzaju maskownice, odbojniki, konsole pod nalepki, itp.). Niemniej jednak już to pozwala na zaspokajanie różnych potrzeb Klientów Spółki. Przykładem może być produkcjaelementów, które nie są już produkowane lub których niezwykle długi czas dostawy może opóźnić zlecone przez Klienta czynności do wykonania w hangarach lub warsztatach LOTAMS. Organizacja Part-21J w LOTAMS może projektować elementy przeznaczone do wytwarzania wszystkimi obecnie dostępnymi technologiami addytywnymi, w tym spiekaniem proszków lub stereolitografią. W razie złożenia zamówienia na daną cześć, LOTAMS już teraz oferuje możliwość produkcji takich części w dwóch Zatwierdzonych Organizacjach Produkujących Part-21G wyposażonych w drukarki 3D, z których jedna jest w Warszawie. Części wytwarzane tą technologią będą mogły być montowane w dowolnych typach samolotów pasażerskich.
– Części do samolotów pasażerskich zaczynają być coraz częściej produkowane technologiami addytywnymi, przy czym dotyczy to zarówno elementów kabin pasażerskich, jak i silników. Cieszę się, że naszej Organizacji Projektującej Part-21J udało się dołączyć do firm lotniczych, oferujących tego typu produkty – powiedział Krzysztof Buczko, kierujący organizacją Part-21J w LOTAMS.
Otrzymany przez LOTAMS w 2019 roku certyfikat EASA Part-21J umożliwia przygotowywanie szat graficznych samolotów oraz drobnych modyfikacji i napraw elementów wyposażenia wnętrz kabin pasażerskich, kokpitów i bagażników m.in. takich jak wymiana elementów tekstylnych (np. dywanów, wykładzin podłogowych, pokrowców foteli, kotar) czy wymiana lub dodawanie nalepek informacyjnych naniesionych na elementach wyposażenia wnętrza. Jeżeli chodzi o modyfikacje szat graficznych LOTAMS oferuje m.in. projektowanie nowych malowań lub malowań na biało (zwykle wymaganych na koniec leasingu samolotu); naklejanie elementów dekoracyjnych wykonanych z folii samoprzylepnych, wymianę znaków rejestracyjnych czy projektowanie napisów eksploatacyjnych (np. dodanie nowych napisów lub oznaczeń, wymiana obecnych napisów malowanych na nalepki, przygotowanie napisów dwujęzycznych, itp.).
Komentarze