Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śmigłowiec AW 101 dla Polskiej Marynarki Wojennej wykonał swój pierwszy lot

Pierwszy śmigłowiec AW101 (ZR285) Polskiej Marynarki Wojennej wykonał swój pierwszy lot na terenie firmy w Yeovil. Lot uwzględniał testy funkcjonalne głównych systemów płatowca, systemu sterowania, ponadto przeprowadzono kontrolę obsługi silnika w celu sprawdzenia zakresu prędkości śmigłowca. Obwiednia lotu zostanie teraz otwarta dla dalszych testów, aby zbadać zamówione i zamontowane na śmigłowcu wyposażenie dla realizacji misji.

To osiągnięcie jest przykładem dobrze zintegrowanego zespołu Leonardo obejmującego Polskę, Wielką Brytanię i Włochy. Podkreśla siłę współpracy między Leonardo i głównym przedstawicielem firmy w Polsce - PZL-Świdnik, który działa jako główny wykonawca: wszystkie zespoły z trzech krajów ściśle współpracują ze sobą, aby zapewnić polskiemu Ministerstwu Obrony Narodowej te zaawansowane zdolności.

W kwietniu 2019 r. zostało ogłoszone dostarczenie polskiemu resortowi obrony narodowej czterech śmigłowców AW101 wraz z kompleksowym pakietem zintegrowanej logistyki oraz szkoleń. Śmigłowce te znacząco zwiększą zdolności lotnictwa Marynarki Wojennej RP.

PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą i odpowiada za całość realizacji kontraktu, a w Leonardo, w Yeovil odbywa się montaż śmigłowca. AW101 wykonywać będzie szereg misji będąc na wyposażeniu Marynarki Wojennej RP, w tym zwalczanie okrętów podwodnych (ZOP) oraz bojowe poszukiwanie i ratownictwo (CSAR).


AW101 dla Brygady Lotnictwa Morskiego wyposażone będą w najnowocześniejsze systemy misji m. in. autopilot z trybami SAR, system transmisji danych, system nawigacji taktycznej oraz systemy ochrony i obrony (pasywnej i aktywnej). Ponadto AW101 wyposażone będą w radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, radionamiernik (DF), głowicę obserwacyjną (FLIR) i transponder z modem S. Będą również wyposażone w pokładowy karabin maszynowy 12,7 mm.

Dodatkowo, reflektor poszukiwawczy i światła do lotów w szyku zapewnią dobrą widoczność w każdych warunkach pogodowych. Zoptymalizowane wyposażenie medyczne i ratownicze, w tym dwie wciągarki i system do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym są kolejnymi elementami wyposażenia w ramach konfiguracji CSAR. Ponadto śmigłowce AW 101 posiadać będą na swoim wyposażeniu system pływaków awaryjnych, tratwy ratownicze i zestaw przetrwania w chłodnym klimacie.

„To był pierwszy lot nowego śmigłowca AW101 ZOP zbudowanego w Yeovil dla Wojska Polskiego. Lot stanowi nie tylko kulminację procesu projektowania i produkcji, ale także początek fazy dokładnych testów rozwojowych śmigłowca. Oczekuje się, że odbędzie się łącznie 700 godzin testów w locie tych czterech jednostek, które potwierdzą prawidłowe działanie każdej maszyny, a także rozwiną i walidują szeroki zakres misji oraz zmian w stosunku do standardowego AW 101, wyspecyfikowanych przez odbiorcę” – powiedział  Miles Barnett, starszy pilot testowy w Leonardo Helicopters (Wielka Brytania).

Wyposażony w złożoną awionikę i systemy misji, w połączeniu z dużym zasięgiem i wytrzymałością, dzięki możliwości wykorzystania dwóch z trzech silników do lotów rejsowych, śmigłowiec AW101 zapewnia wytrzymałość operacyjną we wszystkich zadaniach. Ta elastyczność zadań sprawia, że AW101 jest najbardziej zaawansowanym, wszechstronnym i wydajnym wielozadaniowym śmigłowcem obecnie dostępnym. Śmigłowiec jest już w służbie w niektórych z najważniejszych krajów NATO, takich jak Włochy, Wielka Brytania, Kanada, Dania, Norwegia i Portugalia.


„Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej RP pozyska potężne śmigłowce AW101, które z szachownicą w barwach narodowych strzec będą bezpieczeństwa na Bałtyku. Projekt śmigłowca jest przykładem udanej kooperacji przemysłu obronnego Włoch i Wielkiej Brytanii, a dzisiaj PZL-Świdnik, będąc częścią Leonardo Helicopters przyłącza się do światowej czołówki produkując znaczną część struktur lotniczych tego śmigłowca, nie tylko dla programu polskiego, ale też innych odbiorców na świecie. Dla nas, zarządu i wszystkich pracowników PZL-Świdnik jest to wielka satysfakcja brać udział w tym programie” – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

„Ten pierwszy lot polskiego AW101 jest świadectwem wyjątkowości europejskich zespołów Leonardo, które obejmują Polskę, Wielką Brytanię i Włochy. Ta współpraca oznacza, że możemy zapewnić klientowi wysokiej klasy zdolności, aby sprostać wymogom stawianym dla misji operacyjnych polskiego MON” – skomentował Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters.

„Wraz z umową główną na dostawy czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP podpisano również umowę offsetową, której beneficjentem są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 (WZL-1) w Łodzi, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców. Drugim beneficjentem kontraktu offsetowego jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej. Zarówno w tym kontrakcie, w którym PZL-Świdnik jest tzw. głównym wykonawcą, jak i we wszystkich naszych propozycjach ofertowych dla polskiego resortu obrony w zakresie śmigłowców zawsze dbamy o korzyści dla Polski, od obronnych po gospodarcze” – dodał Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony