Śmigłowiec AW 101 dla Polskiej Marynarki Wojennej wykonał swój pierwszy lot

Pierwszy lot AW101 dla MW, fot. Leonardo Company

Pierwszy śmigłowiec AW101 (ZR285) Polskiej Marynarki Wojennej wykonał swój pierwszy lot na terenie firmy w Yeovil. Lot uwzględniał testy funkcjonalne głównych systemów płatowca, systemu sterowania, ponadto przeprowadzono kontrolę obsługi silnika w celu sprawdzenia zakresu prędkości śmigłowca. Obwiednia lotu zostanie teraz otwarta dla dalszych testów, aby zbadać zamówione i zamontowane na śmigłowcu wyposażenie dla realizacji misji.

To osiągnięcie jest przykładem dobrze zintegrowanego zespołu Leonardo obejmującego Polskę, Wielką Brytanię i Włochy. Podkreśla siłę współpracy między Leonardo i głównym przedstawicielem firmy w Polsce - PZL-Świdnik, który działa jako główny wykonawca: wszystkie zespoły z trzech krajów ściśle współpracują ze sobą, aby zapewnić polskiemu Ministerstwu Obrony Narodowej te zaawansowane zdolności.

W kwietniu 2019 r. zostało ogłoszone dostarczenie polskiemu resortowi obrony narodowej czterech śmigłowców AW101 wraz z kompleksowym pakietem zintegrowanej logistyki oraz szkoleń. Śmigłowce te znacząco zwiększą zdolności lotnictwa Marynarki Wojennej RP.

PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą i odpowiada za całość realizacji kontraktu, a w Leonardo, w Yeovil odbywa się montaż śmigłowca. AW101 wykonywać będzie szereg misji będąc na wyposażeniu Marynarki Wojennej RP, w tym zwalczanie okrętów podwodnych (ZOP) oraz bojowe poszukiwanie i ratownictwo (CSAR).


AW101 dla Brygady Lotnictwa Morskiego wyposażone będą w najnowocześniejsze systemy misji m. in. autopilot z trybami SAR, system transmisji danych, system nawigacji taktycznej oraz systemy ochrony i obrony (pasywnej i aktywnej). Ponadto AW101 wyposażone będą w radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, radionamiernik (DF), głowicę obserwacyjną (FLIR) i transponder z modem S. Będą również wyposażone w pokładowy karabin maszynowy 12,7 mm.

Dodatkowo, reflektor poszukiwawczy i światła do lotów w szyku zapewnią dobrą widoczność w każdych warunkach pogodowych. Zoptymalizowane wyposażenie medyczne i ratownicze, w tym dwie wciągarki i system do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym są kolejnymi elementami wyposażenia w ramach konfiguracji CSAR. Ponadto śmigłowce AW 101 posiadać będą na swoim wyposażeniu system pływaków awaryjnych, tratwy ratownicze i zestaw przetrwania w chłodnym klimacie.

„To był pierwszy lot nowego śmigłowca AW101 ZOP zbudowanego w Yeovil dla Wojska Polskiego. Lot stanowi nie tylko kulminację procesu projektowania i produkcji, ale także początek fazy dokładnych testów rozwojowych śmigłowca. Oczekuje się, że odbędzie się łącznie 700 godzin testów w locie tych czterech jednostek, które potwierdzą prawidłowe działanie każdej maszyny, a także rozwiną i walidują szeroki zakres misji oraz zmian w stosunku do standardowego AW 101, wyspecyfikowanych przez odbiorcę” – powiedział  Miles Barnett, starszy pilot testowy w Leonardo Helicopters (Wielka Brytania).

Wyposażony w złożoną awionikę i systemy misji, w połączeniu z dużym zasięgiem i wytrzymałością, dzięki możliwości wykorzystania dwóch z trzech silników do lotów rejsowych, śmigłowiec AW101 zapewnia wytrzymałość operacyjną we wszystkich zadaniach. Ta elastyczność zadań sprawia, że AW101 jest najbardziej zaawansowanym, wszechstronnym i wydajnym wielozadaniowym śmigłowcem obecnie dostępnym. Śmigłowiec jest już w służbie w niektórych z najważniejszych krajów NATO, takich jak Włochy, Wielka Brytania, Kanada, Dania, Norwegia i Portugalia.


„Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej RP pozyska potężne śmigłowce AW101, które z szachownicą w barwach narodowych strzec będą bezpieczeństwa na Bałtyku. Projekt śmigłowca jest przykładem udanej kooperacji przemysłu obronnego Włoch i Wielkiej Brytanii, a dzisiaj PZL-Świdnik, będąc częścią Leonardo Helicopters przyłącza się do światowej czołówki produkując znaczną część struktur lotniczych tego śmigłowca, nie tylko dla programu polskiego, ale też innych odbiorców na świecie. Dla nas, zarządu i wszystkich pracowników PZL-Świdnik jest to wielka satysfakcja brać udział w tym programie” – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

„Ten pierwszy lot polskiego AW101 jest świadectwem wyjątkowości europejskich zespołów Leonardo, które obejmują Polskę, Wielką Brytanię i Włochy. Ta współpraca oznacza, że możemy zapewnić klientowi wysokiej klasy zdolności, aby sprostać wymogom stawianym dla misji operacyjnych polskiego MON” – skomentował Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters.

„Wraz z umową główną na dostawy czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP podpisano również umowę offsetową, której beneficjentem są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 (WZL-1) w Łodzi, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców. Drugim beneficjentem kontraktu offsetowego jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej. Zarówno w tym kontrakcie, w którym PZL-Świdnik jest tzw. głównym wykonawcą, jak i we wszystkich naszych propozycjach ofertowych dla polskiego resortu obrony w zakresie śmigłowców zawsze dbamy o korzyści dla Polski, od obronnych po gospodarcze” – dodał Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

Źródło: leonardocompany.com
comments powered by Disqus