Leonardo na MSPO 2018
Leonardo bierze udział w 26. edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2018 w Kielcach, pokazując swoje najnowocześniejsze technologie obronne. Na targach w szczególny sposób prezentowana jest polska spółka zależna koncernu, PZL-Świdnik, odpowiedzialna za realizację dwóch ważnych programów śmigłowcowych realizowanych w Polsce: opcjonalnie pilotowanego/bezzałogowego śmigłowca SW-4 Solo – będącego jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie projektów lotniczych w branży – oraz śmigłowca W-3PL Głuszec będącego w służbie Polskiego Wojska. Maszyny te można zobaczyć na wystawie statycznej.
Na stoisku Leonardo prezentowana będzie pełna gama produkowanych śmigłowców, w tym AW101. AW101 – którego premiera targowa odbyła się w ubiegłym roku właśnie w Kielcach – jest oferowany przez firmę w przetargu na śmigłowce ZOP dla polskiej Marynarki Wojennej. AW101 jest najlepszym morskim śmigłowcem dla marynarki wojennej spełniającym wszystkie, nawet najambitniejsze wymogi Polskich Sił Zbrojnych.
SW-4 Solo, wywodzący się od śmigłowca SW-4 produkowanego w Świdniku, został zaprojektowany, aby realizować misje bezpilotowe lub z pilotem na pokładzie (RUAS/OPH – Śmigłowcowy Bezzałogowy System Powietrzny/Opcjonalnie Pilotowany Śmigłowiec). Próby w locie w ramach programu zostały przeprowadzone we Włoszech, Polsce i Wielkiej Brytanii, a ich zwieńczeniem był dziewiczy lot bez pilota bezpieczeństwa na pokładzie przeprowadzony pod koniec ubiegłego roku. Solo jest wyposażony w zaawansowane systemy oraz sensory produkowane przez Grupę Leonardo. Stanowi znakomity przykład zdolności Grupy Leonardo w zakresie technologii bezzałogowych oraz jakości prac prowadzonych w zakładach PZL-Świdnik, uczestniczących w realizacji programu.
SW-4 Solo RUAS (fot. PZL-Świdnik)
Solo jest częścią programu OCEAN2020, najważniejszego projektu związanego z inicjatywą Europejskiego Funduszu Obronnego, oraz projektu HELIMARIS mającego na celu modyfikację opcjonalnie pilotowanego śmigłowca do realizacji misji morskich. Ten drugi projekt jest prowadzony w PZL-Świdnik, we współpracy z polskimi ośrodkami badawczo-rozwojowymi oraz wyższymi uczelniami. W ramach OCEAN2020 platformy bezzałogowe różnych rodzajów (stałopłaty, wiropłaty, platformy nawodne i podwodne) zostaną zintegrowane z ośrodkami dowodzącymi i kontrolnymi jednostek morskich, umożliwiając wymianę danych poprzez satelity z ośrodkami dowodzącymi i kontrolnymi na lądzie. Na zespół OCEAN2020, któremu przewodzi Grupa Leonardo, składa się 42 partnerów z 15 krajów europejskich, w tym z Polski.
W-3PL Głuszec jest najnowocześniejszym śmigłowcem obecnie używanym przez Siły Zbrojne RP. Maszyna prezentowana na MSPO jest wykorzystywana przez żołnierzy 56. Bazy Lotniczej w Inowrocławiu. Głuszec to najnowsza wersja śmigłowca Sokół, stanowiącego podstawę floty śmigłowcowej polskich Sił Zbrojnych, zmodernizowana do wersji wsparcia bojowego w ścisłej współpracy z polskimi Siłami Zbrojnymi oraz przemysłem obronnym. Jest wyposażony w najnowocześniejsza awionikę oraz osprzęt pozwalający mu wykonywać wiele różnorodnych zadań na współczesnym polu walki. Rodzina śmigłowców Sokół może zostać zintegrowana z rozmaitym sprzętem, sensorami oraz systemami, włączywszy w to różne systemy uzbrojenia.
W-3PL Głuszec (fot. PZL-Świdnik)
Jeśli chodzi o śmigłowce bojowe, Grupa Leonardo podpisała ostatnio List Intencyjny z Polską Grupą Zbrojeniową, który przewiduje współpracę tych dwóch spółek w ramach programu AW249 – jedynego obecnie projektowanego nowego śmigłowca bojowego – mającego spełniać wymogi Wojska Polskiego. Dodatkowe informacje na temat AW249 oraz tego, w jaki sposób ten śmigłowiec spełni wymagania polskich Sił Zbrojnych, będą dostępne na stoisku grupy Leonardo.
Najbardziej zaawansowany odrzutowiec szkoleniowy Grupy Leonardo, czyli M-346, jest już w służbie polskich Sił Powietrznych; zamówiono 12 maszyn, z których osiem jest eksploatowanych, a pozostałe cztery zostaną dostarczone do 2020 roku. Grupa Leonardo zaprezentuje model tego samolotu na stoisku firmowym w hali targów MSPO. Nowy wariant M-346FA, zaprezentowany ostatnio na pokazach lotniczych w Radomiu, to wyposażony w radar wielozadaniowy samolot bojowy, stanowiący niezwykle wydajne – operacyjnie oraz kosztowo – rozwiązanie dla współczesnego pola walki. Jednocześnie maszyna zachowuje wszystkie atrybuty M-346AJT, zapewniając maksymalną wspólność rozwiązań, operacyjną wszechstronność oraz zaawansowane zdolności szkoleniowe Siłom Powietrznym.
Oferta Grupy Leonardo dla Polski w obszarze lotnictwa obejmuje także samolot Eurofighter Typhoon. Jest to najbardziej zaawansowany technologicznie samolot bojowy świata, charakteryzujący się możliwością wykonywania misji typu swing-role (wypełnianie wielu zadań jednocześnie i możliwość ich zmiany w trakcie trwania misji). Grupa Leonardo stanowi część konsorcjum Eurofighter – największego europejskiego programu współpracy wojskowej – i jest liderem polskiej kampanii eksportowej maszyny Eurofighter. Konsorcjum jest technologicznym kołem zamachowym rozwoju europejskiego przemysłu lotniczego i kosmicznego, oferując ogromne możliwości współpracy przemysłowej. Program zapewnia ponad 100 000 miejsc pracy w 400 spółkach w Europie.
Pośród szerokiej gamy technologii, produktów oraz systemów obronnych pokazywanych na stoisku Grupy Leonardo (hala E / stoisko 22) odwiedzający będą mieli okazję zobaczyć także zdolności grupy w dziedzinie systemów elektroniki obronnej, obejmującej takie rozwiązania, jak światowej klasy radary obserwacyjne (Osprey AESA i Gabbiano Ultra-Light) oraz kierowania ogniem (Grifo-346). Przykładem systemów obronnych będzie najlepszy na świecie aktywny wabik BriteCloud chroniący przed pociskami naprowadzanymi radarowo oraz system Miysis (DIRCM) chroniący wyposażone w to rozwiązanie platformy przed atakiem z użyciem naprowadzanych termowizyjnie pocisków z wyrzutni ręcznych. Koncern zaprezentuje także niedawno wprowadzony na rynek system ULISSES do zwalczania okrętów podwodnych, a także satelitę optycznego Telespazio jako przykład swoich kompetencji kosmicznych.
Komentarze