Globalna flota śmigłowców Leonardo AW101 osiąga kamień milowy w postaci 500.000 godzin nalotu
Globalna flota wielozadaniowych, średnio-ciężkich, trzysilnikowych śmigłowców AW101 przekroczyła właśnie ponad pół miliona godzin nalotu. Jeden z wiodących operatorów przekroczył ponad 7.500 godzin wylatanych na jednej maszynie. Obecnie, prawie 200 śmigłowców znajduje się w służbie ponad dziesięciu operatorów w ponad 10 krajach na całym świecie. Dodatkowo na zamówione maszyny oczekuje Norwegia i Polska. Globalny zasięg tej platformy rozciąga się of Ameryki Północnej, poprzez Bliski Wschód, Afrykę po region Azji i Pacyfiku.
Królewska Marynarka Wojenna będzie używać swoich śmigłowców AW101 Merlin Mk2 do zadań obserwacyjnych w związku ze zbliżającym się rozlokowaniem grupy uderzeniowej lotniskowców, w tym do obserwacji otaczających mórz, zapewniając ochronę okrętom i ich załogom przed wrogimi okrętami podwodnymi i nawodnymi, statkami powietrznymi oraz rakietami. Śmigłowce AW101 Merlin w wersji Mk4 zapewnią ponadto transport ludzi i zaopatrzenia, a także wezmą udział w zadaniach amfibijnych, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Inni kluczowi operatorzy tej platformy to Włoskie Siły Powietrzne, Królewskie Duńskie Siły Powietrzne oraz Portugalskie Siły Powietrzne, które wykorzystują te śmigłowce przede wszystkim w misjach poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) oraz/lub ratowania/odzyskiwania personelu. Włoska Marynarka Wojenna wykorzystuje elastycznie swoją flotę śmigłowców AW101 w szerokiej gamie zadań, włączywszy w to wszystkie najważniejsze misje w środowisku morskim. Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne używają wariantu CH-149 Cormorant od 2001 roku, podejmując tysiące misji poszukiwawczo-ratowniczych dla ratowania życie w najbardziej ekstremalnych i trudnych warunkach w całym kraju.
Awionika, system misji oraz m. in. Health and Usage Monitoring System (HUMS) gwarantuje załodze zwiększoną świadomość sytuacyjną, efektywność misji oraz zdolność do szybkiej oceny taktycznej w dzień i w nocy.
Kładąc nacisk na przeżywalność, konstrukcja AW101 odpowiada na wymagania klientów, którzy oczekują od śmigłowca wysokiej efektywności w trudnych warunkach pogodowych i nieprzyjaznych lokalizacjach. Szeroko zastosowane zdublowanie elementów awioniki i systemów krytycznych, w połączeniu z konfiguracją trzysilnikową oraz sprawdzoną zdolnością lotu przez 30 minut bez oleju w przekładni, gwarantują najwyższe standardy bezpieczeństwa.
Pomimo wyzwań związanych z trwającą pandemią Covid-19, w kwietniu 2021 roku Leonardo z powodzeniem dostarczył jedenasty z 16 śmigłowców AW101 norweskiemu Ministerstwu Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego dla wykonywania misji All-Weather Search and Rescue - AWSAR). Platforma AWSAR jest wyposażona w szeroką gamę technologii wspierających bezpieczniejszą realizację misji poszukiwawczo-ratowniczych, od ochrony anty-oblodzeniowej i wszechstronnej automatycznej kontroli lotu aż po zintegrowany system wieloczujnikowy i wyświetlacze kokpitu. AW101 był pierwszym śmigłowcem na świecie, który został wyposażony w także pierwszy na świcie radar skanowania elektronicznego z płaską anteną Ospray, który jest produkowany w zakładach Leonardo w Edynburgu.
Na początku roku 2021, Japońskie Siły Samoobrony Morskiej (JMSDF) osiągnęły kamień milowy 25.000 godzin nalotu. Firma Kawasaki Heavy Industries (KHI) dostarczyła pierwszy śmigłowiec AW101 dla JMSDF 24 maja 2006 roku. W 2015 roku, do JMSDF dostarczono pierwszą maszynę MCH-101 do zwalczania min (Airborne Mine Counter Measures). Łącznie Japonia ma w swoje flocie 13 śmigłowców AW10, w tym wariant CH-101 wykorzystywany do obsługi japońskiej działalności badawczej na Antarktydzie. Rozwój wariantu AMCM maszyny AW101/MCH-101 był prowadzony przez KHI jako głównego wykonawcę, przy czym koncern Leonardo cały czas zapewnia wsparcie techniczne. Pierwszy wiropłat wszedł do służby operacyjnej w roku 2016.
AW101 zapewnia operatorom dużą wszechstronność w realizacji misji, dzięki szerokiej gamie dostępnego wyposażenia umożliwiającego konfigurację platformy do działania w zmiennych rolach, np. duże przesuwne drzwi umożliwiają szybkie wejście i zejście z pokładu oraz szybki załadunek i rozładunek sprzętu, z kolei zdolności do używania dwóch z trzech silników dla przelotów ze stałą prędkością, zapewnia wytrwałość operacyjną dla wszystkich zadań wymagających dalekiego zasięgu i długotrwałości lotu. Ta elastyczność czyni z AW101 najbardziej zaawansowanym, wszechstronnym i mającym największe zdolności wielozadaniowym śmigłowcem dostępnym dzisiaj na rynku.
Komentarze