Przejdź do treści
Źródło artykułu

Latajmy Bezpiecznie ws. podejścia na dwa równoległe pasy

Zespół Latajmy Bezpiecznie otrzymał i opublikował nowe zgłoszenie dotyczące podejścia na dwa równoległe pasy. Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią.

Opis zgłoszenia o numerze 19/2013

"Zgłaszam temat dopiero teraz ale zbieram się z tym od lipca. Mianowicie podchodząc pewnego popołudnia na pas 28 na EPBC byłem dosłownie 10 sekund od samolotu poprzedzającego. Oczywiście był to lot VFR, jednak AFISowiec powinien zapobiec w jakiś sposób tej sytuacji, Zamiast tego świadomie do tego dopuścił i dał zgodę najpierw samolotowi lecącemu przede mną, a zaraz potem mi z numerem dwa. Jednakże ja, lecąc zgodnie z kręgiem, nie przekraczając trasy AK, w przeciwieństwie do poprzednika, w wyniku czego wyszedłem minimalnie przed drugi samolot z jego prawej strony. W tym momencie ja znalazłem się na prostej do 28 (beton) i miałem rozpocząć dalsze zniżanie i konfigurowanie samolotu, w tym momencie drugi samolot zgłosił, że on w takim razie zrobi crossa i wyląduje na pasie 28R (trawiasty) bo będzie miał bliżej do kołowania. Zaprzestałem dalszego zniżania ponieważ zauważyłem, że druga maszyna wchodzi pod nas i leci w kierunku pasa 28R. Uważam, że sytuacja była skrajnie niebezpieczna ponieważ: a) tamten samolot wlatując pod nas nie miał szans nas widzieć, b) separacja była na tyle niska, że przy turbulencji była realna szansa zduszenia nas na poprzednika/drugi samolot. Dlatego też uczulam aby nie latać na skróty to raz, latać zgodnie z kręgiem to dwa, a panów z AFIS-u, aby widząc tak wyraźną możliwość zaniżenia separacji, reagowali szybko. W samolotach GA nie mamy współpracujących TCAS-ów, które się skomunikują w sekundę i dadzą Resolution Advisory, które dadzą 100% pewność bezpiecznego rozwiązania konfliktu, czasami ludzie nie mają tak dużo czasu na to lub podejmują decyzje prowadzące do sytuacji niebezpiecznych."

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony