Przejdź do treści
Źródło artykułu

Latajmy Bezpiecznie ws. podejścia do lądowania na przeciwnym do deklarowanego kierunku

Zespół Latajmy Bezpiecznie otrzymał i opublikował nowe zgłoszenie dotyczące podejścia do lądowania na przeciwnym do deklarowanego kierunku. Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią

Opis zgłoszenia numer 22/2013

Wykonywałem lot treningowy z lotniska XXXX. W planie miałem przelot na lotnisko YYYY, a tam dwa low-passy na wysokości 150 m AGL, po czym powrót na lotnisko startu. Po przejściu na częstotliwość lotniska YYYY porozumiałem się z drugim (2) statkiem powietrznym wykonującym operacje na tym lotnisku na kierunku 10. Po wejściu w krąg oraz wykonaniu przeze mnie pierwszego low-passa, pilot drugiego (2) statku powietrznego zgłosił zamiar pełnego lądowania na 10. Gdy byłem na pozycji z wiatrem, wyżej wymieniony pilot robił właśnie czwarty zakręt.

W tym momencie na częstotliwości zgłosił się trzeci statek powietrzny (3) z zamiarem dolotu z kierunku wschodniego. Zgłosiłem swoją pozycję (z wiatrem do 10) oraz zamiar wykonania low-passa. Gdy byłem w czwartym zakręcie do 10 drugi statek powietrzny (2) kołował już pod hangar.

W tym momencie pilot trzeciego statku powietrznego (3) zgłosił długą prostą do 10. Zaskoczyło mnie to, ponieważ przy dolocie ze wschodu spodziewałem się go włączającego do kręgu północnego pomiędzy drugim a trzecim zakrętem. Dodatkowo, delikatne zamglenie spowodowane inwersją oraz lot pod słońce utrudniały obserwację kierunku wschodniego. Natychmiast zgłosiłem krótką prostą, zwiększyłem prędkość oraz przerwałem zniżanie, a także poleciłem pasażerowi wypatrywać samolotu z kierunku zachodniego. Po upływie kilku sekund, gdy byłem nad progiem pasa 10 zauważyłem statek powietrzny przypominający samolot C-172 dokładnie na moim kursie, lecący z kursem przeciwnym, to jest na prostej do pasa 28. Wykonałem skręt w lewo w kierunku północnym, w tym samym momencie pilot trzeciego statku powietrznego (3) wykonał skręt w kierunku południowym oraz zgłosił przerwanie podejścia na 28. Obserwując trzeci statek powietrzny (3) oddaliłem się w kierunku wschodnim. Szacuję, że separacja pomiędzy mną a trzecim (3) statkiem powietrznym w żadnym momencie lotu nie była niższa niż 1000m. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony