Przejdź do treści

Elektroniczny wyłącznik czasowy ATS-2.1 do modeli swobodnie latających

Z pozycji modelarzy swobodnie latających propozycja niezwykle ciekawa.

Rozwiązanie to trafia w strefę, która stanowi problem dla modelarzy początkujących i ośrodków modelarskich potrzebujących wielu, stosunkowo tanich urządzeń chroniących przed utratą modeli.

Zegar jednoczynnościowy do zastosowania w modelach szkolnych od F1A/m (jaskółeczka) do F1A w wersji wyczynowej. Zegar dwuczynnościowy do modeli F1E z funkcją flop.

Zastosowanie odpowiedniego mechanizmu ograniczającego czas lotu modelu swobodnego jest sprawą ważną. Bez względu na trudności techniczne czy finansowe model swobodnie latający musi posiadać sprawny i pewny mechanizm ograniczający czas lotu modelu.

Można stosować w modelach szkolnych lont bawełniany, który nie zapewnia wystarczającej dokładności odmierzanego czasu i jest niezwykle kłopotliwy w obsłudze. Można szukać zegarów mechanicznych znanych w środowisku modelarskim firm. Lecz są to mechanizmy ciężkie, kłopotliwe w obsłudze, zawodne i stosunkowo drogie.

Cóż innego proponuje firma AT System?

Wyłącznik czasowy do modeli swobodnie latających to układ elektroniczny z ośmioma przełącznikami i czterema wtykami do łączenia pozostałych, niezbędnych elementów (masa 6 g).

Potrzeba więc zakupić seromechanizm analogowy mikro o możliwie małych gabarytach i masie.  Nie ma znaczenia moment (nawet od 0,2 kg/cm), gdyż jego obciążenie w mechanizmie zwalniania cięgna będzie minimalne. Może to być serwo z sugerowanym minimalnym napięciem zasilania 4,8 V, gdyż układ podaje wystarczający sygnał, aby serwo działało poprawnie. Potrzeba kupić ogniwo LiPol 3,7 V min. 350 mAh.

Wszystkie te elementy należy połączyć lutując do wtyków lub za pomocą dołączonych konektorów.

Mechanizm włączania funkcji START (wyłącznik krańcowy do tego mechanizmu w zestawie) oraz mechanizm zwalniania cięgna determalizatora modelarz musi wykonać sam dostosowując do modelu i własnych upodobań.

Bazując na udostępnionych przez producenta kilku zegarach opracowujemy możliwie proste do wykonania rozwiązania konstrukcyjne tych mechanizmów pod kątem zastosowania ich w modelach szkolnych. Po próbach w locie przedstawimy propozycje na naszej stronie.
 



W zestawie: wtyk-gniazdo BEC z przewodami, wyłącznik zasilania, dioda sygnałowa, wyłącznik krańcowy (START), konektory.


Na pierwszy rzut oka nasuwają się następujące wnioski:

  • Stosunkowo niska cena w porównaniu do zegarów mechanicznych. Układ elektroniczny ok. 50 zł, serwo 20 zł i ogniwo 20 zł.

  • Prosta obsługa w czasie startu, większa dokładność odmierzanego czasu.

  • Masa wszystkich podzespołów to ok. 60% masy zegara mechanicznego. Dodatkowo możliwość korzystnego rozłożenia mas, np. ogniwo jako część balastu.

  • Niezawodność - miejmy nadzieję.

Układ elektroniczny zabezpieczony jest przed działaniem warunków atmosferycznych i uszkodzeń mechanicznych. Układ dwuczynnościowy posiada wyprowadzenie do podłączenia radio determalizatora.

I ostatni atrybut: firma wystawia faktury.

Zegary ATS-2.1 i ATS-2.2 nie są konkurencją dla wysokowyczynowych komputerów pokładowych z Gliwic. Dedykowane są do modeli szkolnych.

Po próbach na lotnisku przedstawimy naszą opinię.

 



Cały układ w czasie prób. Jako źródło zasilania w próbach Li-Ion 3,7 V z telefonu.


Chętnie udzielę z pozycji modelarza bardziej szczegółowych niż w instrukcjach informacji, najlepiej za pośrednictwem email: modelarze.krosno@interia.pl lub tel. 603 178 184.

Adam Kopacz

FacebookTwitterWykop

Nasze strony