Przejdź do treści
Podobizna Mariana Pisarka na stateczniku MiG-a 29 z 1 ELT z Mińska Mazowieckiego
Źródło artykułu

Sylwetki Lotników - Marian Pisarek

Marian Pisarek urodził się 3 stycznia 1912 r. W połowie lipca 1932 r. wstąpił do Szkoły Podchorążych Piechoty, którą ukończył w 1934 r. Otrzymał przydział do Pułku Strzelców Podhalańskich w Nowym Targu, gdzie dowodził plutonem. Jesienią 1934 r. zgłosił się do lotnictwa. W 1935 r. ukończył kurs podstawowy pilotażu i został skierowany do Pułku Lotniczego we Lwowie.

W następnym roku ukończył Szkołę Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu i został przydzielony do Pułku Lotniczego stacjonującego w Toruniu. Tu na początku drugiej połowy marca 1938 r. został  mianowany zastępcą dowódcy eskadry. We wrześniu 1939 r. latał bojowo w lotnictwie armii „Poznań”. Od 3 dnia wojny dowodził  razem z Tadeuszem Rolskim eskadrą. Dwa dni wcześniej zestrzelił swój pierwszy niemiecki samolot. Osłaniał przeprawę polskich oddziałów przez Wisłę. Brał udział starciu powietrznym nad Poczałkowem. 15 września wystartował do ostatniej walki na polskim niebie. Dwa dni później przekroczył granicę z Rumunią. Do Francji przybył z końcem czerwca 1940 r., gdzie zgłosił swoją gotowość do podjęcia dalszej walki.  

13 czerwca z grupą rodaków został skierowany do Clermont – Ferrand, gdzie miał odebrać nowe Morany. Gdy Polacy przylecieli na lotnisko nie znaleźli tam nikogo bowiem Francuzi już się ewakuowali. Zdecydowali się na dalszy lot do La Rochelle, skąd mieli popłynąć do Anglii. Jednak poleciał jeszcze do Tuluzy. W mieście spotykał pilotów z Polskich Linii Lotniczych LOT. Koledzy mieli do dyspozycji dwie maszyny. Lotników było dwudziestu, a samoloty mogły zabrać po ośmiu ludzi. Podjął decyzję kto leci, a kto płynie do Afryki. Ci, którzy wybrali lot lądowali na resztkach paliwa w Oranie. 2 lipca zaokrętował się na pokład i popłynął do Gibraltaru. Następnie z konwojem ruszył do Wielkiej Brytanii, gdzie dotarł 17 lipca 1940 roku. 2 sierpnia 1940 r. został przydzielony do polskiego dywizjonu myśliwskiego. 21 sierpnia przybył z grupą pilotów z Blackpool do Northolt. Stacjonował tu  303 Dywizjon Myśliwski. 7 września wystartował do pierwszego lotu bojowego. Razem z nim startowali Paszkiewicz i  Łokuciewski.

W powietrzu doszło do walki, w czasie której został zestrzelony. Po lądowaniu  na spadochronie miejscowa ludnosć wzięła go Niemca i na krótko został aresztowany. Jednak 15 września znowu był w powietrzu i odniósł zwycięstwo nad nieprzyjacielem, a potem kolejne 5 października. 30 marca 1941 r. został przeniesiony do 308 Dywizjonu Myśliwskiego, gdzie został dowódcą eskadry. Od 23 czerwca 1941 r. dowodził tym właśnie dywizjonem, w ramach ktrórego 27 czerwca zestrzelił  myśliwca Luftwaffe, a 2 lipca kolejnego.

17 lipca dzięki jego umiejętnościom dywizjon  uniknął  strat w okolicach St.Omer. 22 lipca i 14 sierpnia zaliczył kolejne zestrzelenia. 19 kwietnia 1942 r. objął  dowodzenie 1 Polskiego Skrzydła Myśliwskiego. Zginął śmiercią lotnika 29 kwietnia 1942 r., kiedy jego maszyna została trafiona serią z niemieckiego samolotu.  

Konrad Rydołowski

Czytaj również
o innych zasłużonych dla lotnictwa

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony