Wykład Włodzimierza Gnarowskiego - głównego konstruktora PZL I-22 "Iryda"
Koło Naukowe Lotników zaprasza na wykład z cyklu "Problemy napotykane w trakcie projektowania konstrukcji oraz sposoby ich rozwiązywania".
Prelegentem będzie Włodzimierz Gnarowski - jeden z głównych konstruktorów polskiego odrzutowego samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 "Iryda".
Wykład odbędzie się 17.12.2015 r. o godzinie 18:15 w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej, przy ul. Nowowiejskiej 24, sala A0.
Spotkanie organizowane przez KNL będzie doskonałą okazją dla osób, które w 2005r. nie były na Glassówce poświęconej Irydzie.
Więcej informacji na stronie wydarzenia.
PZL I-22 Iryda, PZL M93 Iryda, PZL M96 Iryda to polski dwumiejscowy, dwusilnikowy, odrzutowy górnopłat szkolno-bojowy.
W 1976 roku, w Instytucie Lotnictwa, rozpoczęto prace nad projektem wstępnym samolotu, który miał zastąpić TS-11 Iskra. W 1978 roku zakończono wstępny projekt, a samolot otrzymał oznaczenie I-22 Iryda. Funkcję Głównego Konstruktora pełnił inż. Ryszard Orłowski.
Projest ostatecznie zatwierdzono w 1980 roku, a w dwa lata później w Mielcu rozpoczęto budowę prototypów. Pierwszy lot płatowca z silnikami PZL-5 odbył się 3 marca 1985 r. Podczas prób flatterowych 30 stycznia 1987 r. zginął ppłk pil. Jerzy Bachta. Niedługo później Głównym Konstruktorem został mgr inż. Włodzimierz Gnarowski, a jego zastępcą Jan Lewczuk.
Uzbrojona PZL I-22 Iryda na płycie postojowej lotniska (fot. Marek Dębski, Janusz Moskal - foto (archiwum własne) / Wikimedia Commons)
22 grudnia 1992 r. została oblatana wersja Iryda M93K, z silnikami PZL K-15, a 25 kwietnia 1994 r. M93V z silnikami Rolls Royce Viper 545. Oznaczenie samolotu zmieniono na PZL M93 „Iryda”. W maju 1994 roku zastosowano nową awionikę firmy Sagem. W 1997 roku powstała wersja M96, z przebudowanym skrzydłem (z klapami Fowlera i usterzeniem oraz awioniką firmy Sextant Avionique), którą oblatano 16 sierpnia 1997 r.
Komentarze