Czas w planie lotu. Tabela do wydrukowania i noszenia przy sobie
Napisałem swego czasu, że obecny stan polskich przepisów ruchu lotniczego zburzył moją wizję uporządkowanego lotnictwa. Wprowadzenie przepisów SERA (Standardized European Rules of the Air) zawartych w rozporządzeniach UE 923/2012 oraz 2016/1185 miało ujednolicić przepisy lotniczego w całej Unii, ale oprócz tego – niejako dodatkowo – oba rozporządzenia wprowadziły jednocześnie spory bałagan. Dlaczego?
Bo zastąpiły większość ALE NIE WSZYSTKIE przepisy dotychczas zawarte w Aneksach ICAO, głównie 2 i 11. A ściślej: bałagan powstał i istnieje z powodu braku JEDNEGO dokumentu zawierającego wszystkie stosowne przepisy, przez co użytkownik grzęźnie w gąszczu różnych aktów prawnych i w większości wypadków ma problem z określeniem który zapis i dokument należy traktować w danym temacie jako obowiązujący.
Moim skromnym zdaniem należałoby - z pewnością ku uciesze WSZYSTKICH ZAINTERESOWANYCH – stworzyć dokument zawierający wszystkie obowiązujące zapisy SERA wraz z tymi, pochodzącymi z Załączników 2 i 11 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. W chwili obecnej niestety tak nie jest. By znaleźć np. obowiązujące minima dla lotów VFR muszę zajrzeć najpierw do Załącznika 2 (Annex 2 ICAO), a następnie kolejno do rozporządzeń: UE 923/2012, MIiB 2015 pozycja 141 oraz UE 2016/1185. Ścieżka dość skomplikowana, długotrwała i – prawdę mówiąc – koszmarnie niewygodna.
.jpg)
By pokazać stopień skomplikowania i pojawiających się coraz częściej niespójności w publikowanych przepisach postanowiłem zająć się tematem CZASU w planie lotu. Regulacje w tej materii są zawarte w co najmniej sześciu (!) dokumentach:
- a) dwóch rozporządzeniach unijnych SERA (923/2012 oraz 2016/1185),
- b) Załączniku 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym „Przepisy ruchu lotniczego"
- c) ICAO Doc PANS-ATM 4444 „Zarządzanie ruchem lotniczym",
- d) Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP) Polska, rozdział ENR 1.10,
- e) IFPS Users Manual (omawiającym zasady planowania lotów IFR podlegających ograniczeniom ATFCM w krajach ECAC).
Ponieważ zapisy z tej ostatniej publikacji są zawarte w większości w AIP Polska w rozdziale ENR, w tabeli poniżej nie umieszczałem jej nazwy.
.jpg)
Zwróć uwagę na występujące już na poziomie elementarnym powiedziałbym niespójności. Niektóre przepisy mówią, że plan lotu należy złożyć na określony czas przed EOBT. Inne – że przed startem. Jeszcze inne – że przed odlotem. Mniej zorientowanym pragnę wyjaśnić, że pozostawia to duże pole uznaniowe – EOBT w myśl definicji, to pierwszy ruch związany z odlotem, a więc na dużym lotnisku kontrolowanym np. zwolnienie hamulca postojowego w samolocie przed rozpoczęciem wypychania. W przypadku małego samolotu – może to być moment uruchomienia silnika. W tym akurat wypadku może dość do sytuacji, że czas EOBT będzie się różnił do czasu startu (przyjmuję, że chodzi o fizyczne oderwanie się samolotu od ziemi) nawet o godzinę – jeśli np. kołujemy z odległej płyty i dodatkowo musimy odlodzić samolot czekając w niewielkiej nawet kolejce.
Jak zwykle życzę miłej lektury.
Klaudiusz Dybowski
Tabela w pełnej rozdzielczości dostępna jest tutaj (LINK)
Komentarze