Przejdź do treści
Źródło artykułu

Umowa na płyty postojowe

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, po zakończeniu inwestycji modernizacji hangaru technicznego i rozpoczęciu prac budowlanych przy nowym obiekcie tego typu, przystąpiło do realizacji kolejnego etapu największego w historii Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach programu inwestycyjnego. 21 kwietnia br. podpisano umowę na wykonanie robót budowlanych w ramach największej, zarówno pod względem kosztów jak i skali robót, inwestycji w dotychczasowej działalności portu. Prace związane z rozbudowę płaszczyzny postoju samolotów PPS 1 w kierunku wschodnim wraz z modernizacją dróg kołowania E1, E2 i D, rozpoczną się w maju br. Kosztem 81 mln zł brutto, w przeciągu 113 tygodni, powstanie 149 tys. m2 nowych nawierzchni lotniskowych. Prace budowlane zrealizuje polski oddział niemieckiej firmy Max Bögl.

W ramach robót budowlanych powstanie nowa płyta postojowa o powierzchni 110 tys. m2 z piętnastoma stanowiskami postojowymi dla dziesięciu samolotów kodu C (np. Airbus A320, Boeing 737) i trzech kodu D (np. Boeing 757) lub zamiennie siedmiu kodu C i pięciu kodu D. W części zachodniej w rejonie istniejącej płyty postojowej PPS-1 przewidziano trzy miejsca postoju samolotów wielkości Boeinga 757 oraz cztery miejsca dla Airbusów A320 lub Boeingów 737. W części wschodniej w rejonie hangarów technicznych do obsługi samolotów przewidziano sześć miejsc postoju samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga 737 lub zamiennie na trzy Airbusy A320/Boeingi 737 i dwa większe samoloty np. typu Boeing 757. Wykonana płaszczyzna będzie wyposażona w infrastrukturę umożliwiającą wprowadzenie w przyszłości CAT II operacji lotniczych (wprowadzenie CAT II operacji lotniczych umożliwi przyjmowanie samolotów przy widzialności nie mniejszej niż 350 metrów i podstawie chmur nie niższej niż 30 metrów).

Ponadto w ramach umowy rozbudowana zostanie droga kołowania E1 i E2, co umożliwi korzystanie z nich przez statki powietrzne kodu 4E (np. Boeing 747). W tym fragmencie inwestycji łącznie powstanie 30 tys. m2 nowej nawierzchni lotniskowej.

Do obsługi samolotów kodu 4E zostanie dostosowana także droga kołowania D. W tym miejscu powstanie 9.200 m2 nowych nawierzchni lotniskowych. Podobnie jak w przypadku płyty postojowej nr 1 rozbudowane drogi kołowania umożliwią wprowadzenie w przyszłości CAT II operacji lotniczych.

Całość przedsięwzięcia realizowana jest w ramach unijnego projektu nr POIiŚ 6.3-4 z indykatywnej listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 -2013, dla którego w najbliższych tygodniach planowane jest złożenie wniosku o dofinansowanie do Instytucji Wdrażającej, jaką jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych


Ze strony GTL SA umowę podpisali Wiceprezes Zarządu Leszek Budka i Członek Zarządu Andrzej Olko, firmę Max Bögl Polska Sp. z o.o., wykonawcę nowej płyty postojowej, reprezentowali Johann Heβ i Falk Rohmberger. (fot. P. Adamczyk)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony