Przejdź do treści
B737
Źródło artykułu

Piętnaście lat Boeinga 737-800

Dzisiaj branża lotnicza obchodzi małą rocznicę. 15 lat temu, 31 lipca 1997 roku z lotniska w Rentom, w stanie Waszyngton, w powietrze wzbił się po raz pierwszy Boeing 737-800. Za sterami maszyny siedzieli piloci testowi Boeinga kapitanowie Mike Hewett i Jim McRoberts. Po trwającym 3 godziny i 5 minut locie maszyna wylądowała na lotnisku Boeing Field w Seattle. W ten sposób zainaugurowano podniebny żywot najlepiej sprzedającego się samolotu komunikacyjnego w historii Boeinga. Do tej pory producent dostarczył 2581 sztuk modelu 737 w wersji 800, a na kolejne 4055 linie lotnicze złożyły zamówienie.

Historia modelu 737 zaczęła się jednak dużo, dużo wcześniej, bo w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Po komercyjnym sukcesie Boeinga 727 (zobacz: Lotniczy klasyk – Boeing 727) w pierwszej połowie 1964 roku rozpoczęto prace projektowe nad kolejnym wąskokadłubowym, dedykowanym do krótko i średniodystansowych przelotów, nowym modelem samolotu komunikacyjnego. Miała to być maszyna jeszcze bardziej ekonomiczna od Boeinga 727, dlatego zamiast trzech silników, miały napędzać ją tylko dwa. Nowy samolot Boeinga, aż w 60% bazował na swoim poprzedniku. Pierwszy Boeing 737-100 został przekazany Lufthansie pod koniec 1967 roku. W sumie przewoźnik zakupił 21 sztuk tej maszyny. Co ciekawe, po raz pierwszy zdarzyło się, że pierwszym użytkownikiem nowej konstrukcji producenta z Seattle była linia z poza USA. Zresztą Lufthansa jako jedyna zdecydowała się na zakup bezpośrednio u producenta wersji 100 nowego modelu Boeinga.

(...)

Czytaj całość artkułu na blogu Katowice Airport

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony