Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotniczy klasyk – Boeing 727

W dniu 13 lipca 2012 roku w Katowice Airport wylądowała prawdziwa lotnicza perełka, coraz rzadziej spotykany na europejskich lotniskach Boeing 727-200. Na pokładzie maszyny w barwach Bahrain Rogal Flight przyleciał z Londynu następca tronu królestwa Bahrajnu 25-letni Nasser bin Hamad al-Chalifa. Książe wziął udział w międzynarodowym długodystansowym rajdzie konnym, który zorganizowano w Zakrzowie. Dzień później samolot ze znamienitym gościem na pokładzie odleciał do stolicy Wielkiej Brytanii.

***

W ciągu roku statki powietrzne startują i lądują w Katowice Airport około 27 tysięcy razy. Na nikim chyba już nie robi wrażenia widok nowoczesnych Boeingów 737 czy Airbusów A320. Zdarzają się jednak wyjątkowe okazje, kiedy to można spotkać w Pyrzowicach niezwykle oryginalne, rzadko spotykane samoloty. Tak właśnie było w dniach 13 – 14 lipca 2012 roku. Właśnie wtedy gościliśmy Boeinga 727-200 Królewskiej Floty Bahrajnu.

Ten samolot to prawdziwy klasyk, po pierwsze, dlatego że nie produkuje się już odrzutowych samolotów komunikacyjnych napędzanych przez trzy silniki, a właśnie ten model Boeinga zapoczątkował w światowym lotnictwie komunikacyjnym erę trójsilnikowców. Był on protoplastą takich kultowych statków powietrznych jak Lockheed L-1011 Tristar, McDonnell Douglas DC-10, McDonnell Douglas MD-11 czy Tupolew Tu-154. Po drugie w swoim czasie był najlepiej sprzedającym się samolotem wykorzystywanym przez pasażerskie linie lotnicze.

Historia Boeinga 727 zaczęła się na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, gdy trzy amerykańskie linie lotnicze United Airlines, American Airlines i Eastern Air Lines zwróciły się do producenta z Seattle z prośbą o zaprojektowanie samolotu, którym mogłyby latać pomiędzy lotniskami znajdującymi się przy mniejszych miastach. Tego typu lotniska dysponowały zazwyczaj krótszymi drogami startowymi, dlatego nowy produkt Boeinga miał umożliwiać bezpieczne wykonywanie operacji startów i lądowań z tak wyposażonych portów lotniczych. W związku z tym, że coraz bardziej doceniano zalety samolotów odrzutowych w lotnictwie cywilnym, a na rynku nie było jeszcze maszyny o wystarczającej liczbie miejsc, która dedykowana byłaby do średnich i krótkich przelotów, Boeing podjął wyzwanie.

(...)

Całość artykułu o historii Boeinga 727, który swego czasu zrewolucjonizował światowe lotnictwo komunikacyjne, czytaj na blogu Katowice Airport

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony