Katowice Airport: siódmy samolot Wizz Aira i sześć nowych tras
Linia lotnicza Wizz Air zapowiedziała uruchomienie z Katowic sześciu nowych tras oraz dodanie do swojej katowickiej bazy kolejnego Airbusa A321neo - przekazał w czwartek rzecznik Katowice Airport Piotr Adamczyk.
W ten sposób przewoźnik zwiększy liczbę bazujących w Katowicach samolotów typu Airbus A320/A321 do siedmiu. Dzięki zbazowaniu tam kolejnej maszyny uruchomione zostaną nowe kierunki: Porto, Faro, Brindisi, Lamezia Terme, Braszów i Maastricht.
Jak uściślił w swoim komunikacie Wizz Air, loty do Porto (Portugalia) rozpoczną się 26 października br., z początkiem tegorocznego sezonu zimowego, natomiast połączenia do Braszowa (Rumunia), Brindisi (Włochy), Faro (Portugalia), Lamezia Terme (Włochy) oraz Maastricht (Holandia) ruszą w marcu 2026 r., z początkiem przyszłorocznego sezonu letniego.
Nowym bazowanym w Katowicach samolotem będzie nowoczesny Airbus A321neo, który ma zużywać o 20 proc. mniej paliwa, emitować o 20 proc. mniej dwutlenku węgla i generować o połowę mniej hałasu w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji.
Wizz Air akcentuje, że dysponuje obecnie jedną z najmłodszych flot na świecie – średni wiek samolotu wynosi 4,58 roku, a już dwie trzecie floty stanowią modele A321neo.
Cytowany w komunikacie linii dyrektor handlowy Wizz Air na Europę Środkowo-Wschodnią i Bliski Wschód Andras Szabo przypomniał, że Katowice zajmują szczególne miejsce w historii przewoźnika – to stamtąd w 2004 r. rozpoczął się jego pierwszy w historii lot, do Londynu-Luton.
„Ogłoszenie dodania siódmego samolotu oraz sześciu nowych tras to dla nas wyraz dumy i potwierdzenie długofalowego zaangażowania w Katowicach i regionie Śląska. Ta ekspansja odzwierciedla naszą misję, by oferować polskim pasażerom jeszcze więcej przystępnych cenowo i zrównoważonych możliwości podróży, jednocześnie umacniając pozycję Katowic jako ważnego węzła w Europie Środkowo-Wschodniej” - wskazał Szabo.
Prezes zarządcy Katowice Airport, czyli Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, Artur Tomasik dodał, że decyzja Wizz Air o dodaniu siódmego samolotu do bazy Katowicach i uruchomieniu sześciu nowych tras pozytywnie wpłyną na rozwój lotniska. „Dziękujemy Wizz Air za zaufanie i cieszymy się na dalszą, owocną współpracę, szczególnie, że przed nami kolejne ciekawe projekty” – zasygnalizował Tomasik.
Nowa trasa z Katowic do Porto ma być w sezonie zimowym 2025, od 26 października obsługiwana dwa razy w tygodniu: w środy i niedziele, a w sezonie letnim 2026 cztery razy: w poniedziałki, środy, piątki i niedziele.
Rejsy do Faro planowane są od 30 marca 2026 r. w poniedziałki i piątki, do Brindisi od 29 marca w poniedziałki, środy, piątki i niedziele, do Lamezia Terme od 31 marca we wtorki, czwartki i soboty, do Braszowa od 31 marca we wtorki, czwartki i soboty, a do Maastricht od 31 marca w poniedziałki, środy, piątki i niedziele.
Wizz Air to węgierska linia lotnicza. Zgodnie z danymi firmy, dysponuje ona flotą 237 samolotów Airbus A320 i A321; obsługuje ponad 830 tras i prawie 200 kierunków w ponad 50 krajach. Ma również 33 bazy w 16 krajach. W 2024 r. przewiozła 62,8 mln pasażerów.
W Polsce Wizz Air obsługuje loty z 11 lotnisk (pięć z nich to bazy), ma ponad 180 tras do 28 krajów i 35 samolotów. Od 2004 r. z usług przewoźnika skorzystało ponad 120 mln pasażerów podróżujących z i do Polski.
Obecnie Wizz Air oferuje z Katowic m.in. sześć tras do Hiszpanii: Alicante, Barcelona, Fuerteventura, Madryt (nowość od 3 czerwca), Malaga i Teneryfa, cztery do Włoch: Katania, Neapol, Piza (od 2 czerwca) i Rzym-Fiumicino, a także dwie do Wielkiej Brytani (Liverpool i Londyn-Luton).
Na pojedynczych trasach Wizz Air lata w sezonie letnim też z Katowic do Albanii (Tirana), Bułgarii (Burgas), Chorwacji (Split), Czarnogóry (Podgorica), na Cypr (Larnaka), do Grecji (Korfu), Gruzji (Kutaisi), Holandii (Eindhoven), na Islandię (Reykjavik) oraz Maltę, do Mołdawii – Kiszyniów (od 1 czerwca) Portugalii (Madera) oraz do Niemiec (Dortmund).
Drugi z największych przewoźników w Katowicach, Ryanair, w tegorocznym sezonie letnim utrzymał w Katowicach bazę z trzema samolotami wykonującymi połączenia regularne; dołączyło do nich pięć kolejnych maszyn latających w czarterach.
Katowice należą do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub. roku odprawiono tam 6,39 mln pasażerów, wcześniej rekordowy był 2023 r., gdy obsłużono 5,61 mln podróżnych. W tym roku oczekiwane jest przekroczenie granicy 7 mln obsłużonych osób. Katowice są przy tym liderem krajowym w segmencie ruchu czarterowego, a także regionalnym w zakresie komercyjnego cargo.(PAP)
mtb/ malk/



Komentarze