Przejdź do treści
Just Fly Magazine (sierpień 2011)
Źródło artykułu

Sierpniowy numer Just Fly Magazine

Polecamy sierpniowy numer miesięcznika Just Fly Magazine. Tym razem w rozkładzie:

TIGER MOTH OD PODSZEWKI
O starych samolotach powiada się, że mają duszę. Nie dlatego, że powstawały w zupełnie innych okolicznościach niż współczesne konstrukcje (choć to akurat prawda), ale dlatego, że wymagały od pilotów znacznie więcej zaangażowania. Nie tylko kunsztu pilotażu zgodnego z lotniczym rzemiosłem, ale troski przez duże „T”. T - jak Tiger Moth.

JET RANGER III - Z ODZNAKĄ MU DO TWARZY
Jeden z najbardziej znanych na świecie śmigłowców - Bell 206B-3 Jet Ranger III już wchodzi do oficjalnej służby polskiej policji. Maszyna uznawana jest za jedną z najbardziej niezawodnych i najbezpieczniejszych na świecie. A jeśli coś się dzieje w świecie śmigłowców, pokazujemy to jako pierwsi. Ekskluzywne zdjęcia z oblotu technicznego Jet Rangera tylko w JFM.

METALOWY SKOWRONEK
Angielski „Skylark” to po polsku skowronek - bardzo popularny ptak lęgowy, którego świergot można często usłyszeć leżąc na łące, rzecz jasna gapiąc się w niebo. Wabi krótkimi, niezwykle melodyjnymi dźwiękami, których w repertuarze ma całe mnóstwo. Śpiewa przede wszystkim w długim locie nad polami, rzadziej siedząc na ziemi. Bo tak jak „metalowy” Skylark, po prostu uwielbia latać.

SZKLANA POGODA - JAK UFAĆ GLASS COCKPITOM
Glass cockpit to bez wątpienia duża zaleta dla zawodowych pilotów, ponieważ w dzisiejszych czasach ich praca skupia się głównie na obsłudze komputerów pokładowych - czyli popularnych glassów. Ale czy na pewno stosowanie tak skomplikowanej awioniki w lotnictwie ogólnym, dla mniej doświadczonych pilotów, jest pożądane? - w ciekawym artykule pisze pyta i odpowiada pilot zawodowy Piotr Buchowski.

10 MINUT DO CELU
W materiałach AOPA Air Safety Institute, analizujących najczęstsze przyczyny wypadków w General Aviation, najczęściej powtarza się jedno - - błędne decyzje pogodowe. Zawsze zastanawiałem się, jak to możliwe - - złą pogodę można przecież przewidzieć z prognoz, zaobserwować na METAR-ach lub gołym okiem, ostrzegają przed nią kontrolerzy i informatorzy FIS. Czemu więc, mimo ściśle określonych minimów pogodowych, wciąż zdarza się, że latamy w znacznie gorszych warunkach? - zastanawia się Michał J. Zazula, któremu przytrafił się przykry pogodowo lot.

ADM - DECYZJA ZNACZY ŻYCIE
Wszyscy chcielibyśmy latać jak najbezpieczniej. Pomimo ciągłego rozwoju awioniki i nowych systemów poprawiających bezpieczeństwo, zmian w szkoleniach lotniczych oraz dużej dostępności materiałów edukacyjnych i pomocniczych, wypadki cały czas się zdarzają. Przyczyną około 80 proc. katastrof jest czynnik ludzki, który w znacznym stopniu wynika z podejmowania błędnych decyzji. Na szczęście właściwego procesu decyzyjnego można się po prostu nauczyć, a tym samym znacząco podnieść swoje bezpieczeństwo w powietrzu. Aeronautical Decision - Making (ADM) to usystematyzowany sposób podejmowania decyzji, połączony ze świadomym zarządzeniem ryzykiem (Risk Management - RM) oraz stresem - pisze pilot Kuba Siemień.

AIR RES OJCEM LEGENDY
Podkarpacie już dawno przestało się kojarzyć jedynie z biednym przygranicznym regionem Polski. Dzięki wysiłkom i staraniom tutejszej społeczności - politykom, profesorom, zwykłym pasjonatom - stało się jednym z największych w Europie zagłębi lotniczych. To tutaj swe oddziały lokują największe na świecie firmy z branży lotniczej, to tutaj także powstaje legenda lotnictwa, samolot Bucker Jugmann.

CZESKA SZKOŁA OSZCZĘDZANIA
W dobie rozwoju społeczeństw, zwiększania się zasobności portfela przeciętnego Kowalskiego, po likwidacji wielu ograniczeń w ruchulotniczym i przy powszechnym kontakcie z nową techniką możliwe stało się kształcenie nowych kadr lotniczych „małego lotnictwa” za granicą i za małe pieniądze. Nie trzeba daleko szukać - zapraszamy do Czech.

LAMPION - TWÓJ WRÓG
Moc internetu zna na chwilę obecną każdy. Rozwój technologii pozwala nam mieć dostęp do niego już nawet z poziomu telefonu komórkowego. Siła drzemie nie tylko w ogromie informacji do jakich mamy dostęp zawsze wtedy, gdy tego potrzebujemy, ale również w ogromnym przekazie jaki możemy uzyskać, trafiając jednocześnie do szerokiego grona odbiorców. Efektem może być np. puszczanie lampionów w powietrze, które, o zgrozo, są poważnymzagrożeniem dla GA - pisze pilot Krystian Bąk.

ALL CLEAR? - CZĘŚĆ DRUGA
W poprzednim numerze ruszyliśmy z kompendium wiedzy z zakresu bezbłędnego rozumienia i posługiwania się profesjonalną frazeologią lotniczą w języku angielskim. Dzięki wsparciu Eurocontrol kontynuujemy cykl, tym razem przyglądając się najważniejszym zagadnieniom bezpiecznej komunikacji w momencie startu i bezpośrednio po nim.

KONTROLER RATUJE ŻYCIE
Kontynuujemy opisy i analizy raportów z lotniczych incydentów, nad których merytoryką i prawidłowym przesłaniem pracowali specjaliści z Eurocontrol. Tym razem pochylamy się nad sytuacją, w której brak odpowiednich reakcji kontrolera ruchu mógłby się skończyć tragicznie. W incydencie wziął udział samolot Airbus A320 lecący na lotnisko Birmingham w listopadzie 2006 roku. Eurocontrol opracował analizę tego incydentu na podstawie raportu UK AAIB 4/2007.

WĘGIERSKI GULASZ - WIELKI MAŁY ZLOT
Zawsze z zainteresowaniem czytałem relacje z takich zlotów, jak słynne amerykańskie Air Venture w Oshkosh czy europejski odpowiednik, Tannkosh w niemieckim Tannheim. Dlatego gdy zobaczyłem, że podobny zlot organizowany jest w tym roku stosunkowo blisko, bo w Pecs na Węgrzech, nie wahałem się ani chwili. Dzięki temu JFM był jedyną polską redakcją, która odwiedziła ten uroczy zlot.

ATLAS LOTNISK - HERINGSDORF
Pomorze Zachodnie nie ma wielu dobrych lotnisk. Jest drogi port lotniczy Szczecin-Goleniów, jest aeroklubowe lotnisko w Szczecinie- Dąbiu, a także powojskowe lotnisko w Bagiczu. Jeżeli ktoś chciałby się jednak dostać samolotem do Świnoujścia - ma problem. Chyba, że zapomni o granicach, bowiem zaledwie kilka kilometrów na zachód, w Niemczech, położony jest mały, ale doskonały port lotniczy Heringsdorf.

FELIETONY:
Krzysztof Niewiadomski o tym dlaczego lenistwo doprowadza do tragedii
Cichociemny polatał na warszawskich Babicach i ma kilka uwag co do sposobu komunikacji na EPBC.
Maciej Smólski wysłany na koniec świata opowiada o lataniu z Kalkuty.
Michał J. Zazula i specjalny felieton „nie przeznaczony do użytku operacyjnego”, czyli dlaczego lotnicze dokumentacje z internetu są... nieważne.

A do tego:
- aktualności segmentu General Aviation
- aktualności lotnictwa komunikacyjnego
- lifestyle
- historycznie o samolotach i zegarkach Junkersa
- briefing dla pilotów


Zapraszamy do obejrzenia filmu promującego najnowszy numer:

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony