Przejdź do treści
Tankowanie samolotu (fot. Grupa LOTOS S.A.)
Źródło artykułu

Seminarium : Aviation Fuel – wtorek, 15 czerwca 2021

15 czerwca o godz. 10:30 odbędzie się webinar o paliwach lotniczych, organizowany przez Joannę Wieczorek (ekspert prawa lotniczego Dentons i rzecznika prasowego Aeroklubu Polskiego) wspólnie z Targami Kielce, organizatorem Aviation Expo. W dyskusji wezmą udział spółki LOTOS-Air BP Polska, Warter Aviation, BP, Polskie Linie Lotnicze Lot, EnterAir.

Event można oglądać on-line bezpośrednio na Facebooku Aviation Expo Targów Kielce.

Wiodące tematy to transformacja cyfrowa i ekologia, ale nie tylko. Będziemy rozmawiać o zmianach w strategii lotniczych spółek paliwowych w dobie covidowej. Prelegenci podzielą się wiedzą z zakresu tzw. sustainability, biopaliw, paliwa wodorowego, silników elektrycznych, napędów hybrydowych.

Paliwa alternatywne, w szczególności zrównoważone paliwa lotnicze (sustainable aviation fuels SAF), zostały uznane za doskonałe do pomocy w osiągnięciu branżowych celów klimatycznych.  Udało się wykazać, że SAF pochodzące ze źródeł, takich jak algi, jatrofa lub produkty uboczne odpadów, zmniejszają ślad węglowy paliwa lotniczego nawet o 80% w całym ich cyklu życia. – Nasi klienci – krajowe i zagraniczne linie lotnicze – dopytują się już o możliwość ewentualnego zakupu paliw alternatywnych – mówi Maciej Kowalski, Prezes Zarządu LOTOS Air BP. – Na razie legislacja i polskie prawo podatkowe nie wspiera stosowania SAF, ale to może się zmienić w najbliższych latach wraz z rosnącą presją na limitowanie emisji zanieczyszczeń.

2035 rok to wizja pierwszego zeroemisyjnego samolotu komercyjnego, który ma powstać w koncernie Airbus. Koncern prowadzi badania nad koncepcyjnym samolotem napędzanym wodorem. ZEROe ma być przełomową technologią bezemisyjną, która pozwoli zmniejszyć emisje CO2 transportu lotniczego nawet o 50%.

Podczas eventu dowiemy się o inwestycjach spółki LOTOS w wodór. Wodór jako paliwo to nie tylko rzeczywistość dla lotów kosmicznych. To także realne rozwiązanie dla powszechnego transportu, które śmiało może konkurować w dziedzinie paliw alternatywnych nawet z elektrycznym napędem pojazdów. Grupa LOTOS realizuje właśnie projekt Pure H2, który pozwoli produkować 160 kg /h wodoru wysokiej czystości. W zeszłym roku gdański koncern zainicjował także projekt Green H2, w ramach którego chce zbudować wielkoskalową instalację do ekologicznej produkcji wodoru w procesie elektrolizy. Kontrowersje w sektorze lotniczym budzi owczy pęd do flight shaming’u oraz tendencji do zastępowania krótszych podróży lotniczych (domestic flights) koleją. Rozwiązanie wprowadzone już we Francji tj. zawieszenie lotów do 2,5h jeśli dostępne będzie połączenie kolejowe spotkało się z poparciem UE. Powstaje pytanie co z systemem lotnisk regionalnych? Ten temat też będzie ważnym elementem seminarium.

Aktualnie wszyscy wiemy, że linie lotnicze zmagają  się z wieloma przeciwnościami. Paradoksalnie największy kryzys w historii lotnictwa – ograniczenia związane z pandemią – stał się katalizatorem rozwoju cyfryzacji w wielu sektorach gospodarki – mówi Izabela Brzeska, kierownik sprzedaży ds. general aviation w LOTOS Air BP. W LOTOS Air BP już w 2019 roku wprowadzono mobilną aplikację SAP Fiori wspierającą proces obsługi dostaw paliwa w formie pozwalającej na jej dalszy rozwój, uwzględniając m.in wprowadzenia wyczekiwanych zmian przepisów akcyzowych. – Dla zapewnienia w pełni elektronicznej i onlinowej gospodarki paliwem lotniczym pracujemy obecnie nad interfejsem w zakresie realizacji dostaw pociągowych do magazynu lotniskowego i wydań z magazynu do cystern lotniskowych. Będzie to polegało na pełnej automatyzacji wysyłki drogą elektroniczną dokumentów wydania, przyjęciu paliwa w magazynie lotniskowym i zaksięgowania stanu magazynowego.

W przypadku cystern lotniskowych z aplikacji Fiori będzie wysyłane awizo do magazynu lotniskowego, gdzie nastąpi automatyczne nadanie numeru załadunkowego, a po zatankowaniu cysterny przyjęcie paliwa na stan, jednym kliknięciem.

We wszystkich opisanych powyżej ruchach z produktem akcyzowym, kolejnym krokiem jest Elektroniczny Dokument Dostawy, który pozwoli docelowo na wyeliminowaniu „papieru” i składanie podpisu przez odbierającego na ekranie tabletu, a w dalszej pespektywie może nawet bez podpisu odbierającego paliwo, na co nalegają linie lotnicze, a na co w obecnej chwili nie pozwalają przepisy – informuje Izabela Brzeska.

W tym szczególnym czasie nie można zapomnieć o ważnej misji ochrony środowiska, która jest konsekwentnie realizowana przez przewoźników m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT. Jak wiemy od Mateusza Dziudzieli, Fuel Unit Manager LOT’u, Dział Paliw dąży do zredukowania śladu węglowego samolotów poprzez szereg inicjatyw. Najważniejszym narzędziem jest specjalnie zakupiona platforma paliwowa która pozwala analizować przebieg każdego lotu sekunda po sekundzie. Komputery pokładowe zapisują ogromne ilości danych podczas każdego rejsu. Zużycie paliwa jest monitorowane co do kilograma. Na podstawie szeregu złożonych parametrów obliczana jest trasa optymalna, którą powinien podążać samolot. Jakub Kurpas, kapitan Boeinga 737 i Fuel Efficiency Manager LOT’u, dba o to, aby piloci szkoleni byli w ten sposób, aby podczas lotu jak najbardziej zredukować ilość niepożądanych emisji. Jednymi z najważniejszych inicjatyw są specjalnie rozłożone procedury zmiany konfiguracji po starcie i redukcji mocy. Z kolei do lądowania piloci podchodzą zgodnie z wymogami CDA czyli ścieżki, która zapewnia ciągle zniżanie, na zredukowanej mocy, aż do progu pasa. Kolejna ważna inicjatywa to wykonywanie kołowania po lądowaniu z jednym wyłączonym silnikiem. Procedura ta budzi często ciekawość pasażerów, zwłaszcza na samolotach Bombardier Q400, gdy jedno ze Śmigieł przestaje się obracać wkrótce po opuszczeniu pasa. Nasze działania przekładają się również na znacznie zmniejszony hałas generowany w okolicy lotniska. London Heathrow jest jednym z lotnisk, znanym ze ścisłego monitorowania restrykcji hałasowych. Warto przypomnieć, że piloci PLL LOT latający na samolotach Boeing 737, a także na Embraerach i Dreamlinerach osiągają tam bardzo dobre noty. Dziś śmiało można stwierdzić, że ze względu na młodą flotę i nowoczesne procedury, Lot plasuje się w czołówce ekologicznych przewoźników.

PLL LOT w ślad za prowadzonymi inicjatywami operacyjnymi zmierzającymi do minimalizowania wpływu na środowisko naturalne, wprowadził program DesinationEKO. Jest to program parasolowy LOTu w ramach, którego różne obszary firmy prowadzą działania mające na celu odpowiedzialne zarzadzanie wpływem LOT’u na środowisko naturalne. W ramach tego programu i podejmowanych działań, w PLL LOT funkcjonuje Komitet Efektywności Paliwowej, który w sposób aktywny wdraża działania zmniejszające emisję CO2 podczas wykonywanych operacji lotniczych. – Ogromną rolę w tym procesie odgrywają nasze Załogi – dowiadujemy się od Mateusza Dziudzieli i Jakuba Kurpasa. – Wspieramy Załogi wszelkimi działaniami zwiększając ich świadomość. Tym samym funkcjonowanie Komitetu nie byłoby możliwe bez stosowania nowoczesnych technologii dających nam potencjał analizowania lotu sekunda po sekundzie i modelowania potencjalnie najkorzystniejszych warunków. W tym celu PLL LOT wdrożył platformę dającą takie możliwości oraz poszedł o krok dalej w pracach nad rozwiązaniem na skalę światową, tzn. w modelowaniu optymalnych warunków lotu w czasie rzeczywistym. Wdrożony system wskazuje nam także różnice w tzw. fuel flow przed myciem płatowca i silnika oraz po wykonaniu czynności poprawiających sprawność. Program DestinationEKO to także działania zmierzające do zmiany zachowania naszych pracowników jak i pasażerów wpisujące się w globalny trend EKO.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony