Przejdź do treści
Pipistrel Virus SW Worldrounder
Źródło artykułu

Virus SW Worldrounder w locie dookoła świata

8 stycznia, z lotniska w Lubljanie, w Słowenii, na samolocie Virus SW Worldrounder w lot dookoła świata wystartował Słoweniec Matevz Lenarcic. Wyczyn został zorganizowany w ramach projektu GreenLight World Flight.

Pierwszy etap podróży do Tanger w Maroku o długości 2043 km, lotnik pokonał w 8,5 godziny. Samolot operował na wysokościach od 3 do 3,5 tys. stóp w międzyczasie zużywając 18 l paliwa na godzinę lotu. Lot był spokojny, z wyjątkiem pierwszego odcinka, kiedy maszyna napotkała dość silne wiatry wiejące od strony Alp.

Matevz opisywał, że na początku leciał na wysokości 3000 stóp, tak aby uzyskać najlepszą prędkość i najmniejsze zużycie paliwa z włączonym turbodoładowaniem silnika. Dodatkowo wspomagał go silny wiatr północny, który jednak w dalszej części lotu zmienił się w czołowy. Inną niedogodnością były turbulencje, które utrzymywały się nawet nad Morzem Śródziemnym. Powietrze uspokoiło się dopiero za Korsyką. Zachodnia część Maroka była przykryta chmurami, które jednak przed lotniskiem się rozrzedziły i dzięki temu lądowanie zostało moglo zostać wykonane w warunkach VFR, jednakże z wiatrem wiejącym wzdłuż pasa startowego o sile 19 kts.

Celem sprostania zadaniu, firma Pipistrel wyposażyła samolot w innowacyjną technologię odpowietrzania zbiorników paliwa, co według założeń miało zminimalizować jego straty podczas lotu. Jak informował po locie Lenarcic, urządzenie funkcjonowało poprawnie, ale wymagało od pilota dużo uwagi. Napęd maszyny zapewnia zmodyfikowany silnik Rotax 914 z niestandardowym śmigłem. Dzięki zastosowanym technologiom, Virus SW Worldrounder może osiągać na wysokościach przelotowych prędkości dochodzące do 170 węzłów. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony