Virus SW i Alpha Trainer - samoloty z klasą
Nowoczesny samolot ultralekki Virus SW słoweńskiego producenta Pipistrel o osiągach potwierdzonych przez NASA oraz nowy model samolotu Alpha Trainer przeznaczony do lotów rekreacyjnych i szkolenia zaprezentuje firma Skydream na tegorocznych Targach Lotnictwa Lekkiego Para Rudniki. Obydwa samoloty posiadają certyfikaty Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jako pierwsze w Polsce samoloty ultralekkie są też certyfikowane do lotów nocnych.
Virus SW dał się poznać zwiedzającym już na ubiegłorocznych targach Para Rudniki i zachwycał wszystkich. Zrobił furorę! Zobaczymy go i na tegorocznej edycji Targów Lotnictwa Lekkiego, które Aeroklub Częstochowski organizuje na lotnisku Rudniki w dniach 25-26 maja br.
– Virus SW to ultra ekonomiczny samolot z silnikiem Rotax 912 o 100 KM i ma ultra wysokie osiągi przelotowe: prędkość przelotową na poziomie 270 km/h przy spalaniu 17,5 litra na godzinę lotu – informuje Krzysztof Będkowski, właściciel firmy Skydream reprezentującej słoweńską firmę Pipistrel. – Virus SW potrafi przelecieć na jednym zbiorniku półtora tysiąca kilometrów. To dystans od jego startu do lądowania. Mimo silnego wiatru dwóch pilotów testowych leciało na ubiegłoroczne targi lotnicze ze Słowenii do Rudnik tylko dwie i pół godziny. A na takim samolocie pilot dokonał samodzielnego lotu dookoła kuli ziemskiej. Pokonał 91 tys. km – opowiada szef Skydream.
Virus SW – jak zwracają uwagę producenci – jest najbardziej ekonomicznym i zdecydowanie najszybszym, dwuosobowym, górnopłatowym samolotem ultralekkim w swojej kategorii. W całości jest wykonany z lekkich i wytrzymałych materiałów kompozytowych. Pozwala na konstrukcyjną ładowność ponad 300 kg. Może startować i lądować na bardzo krótkich lądowiskach dzięki hamulcom aerodynamicznym, zainstalowanym w skrzydłach. Jest doskonale wygłuszony w locie, a jego użytkowanie nie wiąże się z wysokimi kosztami. Można nim latać nie tylko w dzień (day VFR), ale także i w nocy (night VFR). Samolot rejestrowany jest w kategorii ultralekkiej, a do jego pilotowania wystarczy świadectwo kwalifikacji UAP. Virus SW może zostać również zarejestrowany jako samolot certyfikowany wg przepisów EASA CS-LSA z MTOM do 600kg i dopuszczony do szkolenia do licencji PPL(A). Do pilotowania certyfikowanego Virusa SW wg wymagań EASA CS-LSA potrzebna jest licencja PPL(A) lub wyższa.
Virus SW – nowoczesny i komfortowy samolot ultralekki
– Doskonałość Virusa SW to 1:17, co w przypadku awarii pozwoli dolecieć lotem szybowym dużo dalej niż innym samolotem. Dodatkowo nad bezpieczeństwem lotu czuwa spadochronowy system ratunkowy Galaxy GRS, który może zostać wystrzelony nawet przy maksymalnej prędkości – mówi Krzysztof Będkowski. – Wnętrze samolotu jest komfortowe i luksusowo wykonane. Szerokość kabiny 115 cm pozwala podróżować spokojnie dwóm osobom. Istnieje możliwość niemalże dowolnej konfiguracji kolorystycznej skórzanej tapicerki i wykończenia wnętrza.
Na Targach Lotnictwa Lekkiego Para Rudniki firma Skydream zaprezentuje także nowy model ultralekkiego samolotu Alpha Trainer. Jest przeznaczony do szkolenia, ale także do lotów rekreacyjnych. Jest dwumiejscowy, wykonany w technologii kompozytowej, głównie z włókien węglowych, szklanych i kevlarowych, z 80-konnym silnikiem ROTAX 912. Posiada bogate standardowe wyposażenie, które obejmuje między innymi system ratunkowy, GPS, radio, transponder, cyfrowy monitoring parametrów silnika oraz podstawowe cyfrowo-analogowe przyrządy pilotażowe.
– Alpha Trainer w całości został zaprojektowany od nowa tak, by spełnić kryteria samolotu szkolnego. Nazwa Alpha Trainer określa do czego został stworzony – esencja wyszkolenia. Jego konstrukcja jest zdecydowanie mocniejsza, wraz z podwoziem typu heavy-duty, które bez problemów zniesie twarde szkolne lądowania. Podwozie samolotów Alpha Trainer oraz struktura płatowca zostały wzmocnione aby sprostać warunkom szkolenia. Samolot posiada skrętne przednie koło, co zapewnia ułatwione kołowanie na ziemi – wyjaśnia Krzysztof Będkowski. – Alpha Trainer posiada zupełnie nowe skrzydła, które powstały w oparciu o projekt skrzydeł Virusa SW. Samolot nie wymaga do lądowania hamulców aerodynamicznych, co znacznie upraszcza jego pilotaż. Nowe skrzydła wyposażone są w klapolotki z możliwością wychylenia do +25°. Posiada drewniane śmigło o stałym skoku. Dużą zaletą samolotu jest jego bardzo atrakcyjna cena.
Każdy Alpha Trainer – jak zapewniają producenci – jest wyposażony jest w ratunkowy system spadochronowy GRS, który podnosi bezpieczeństwo lotu i może zostać wystrzelony nawet przy maksymalnej prędkości, blisko ziemi (min. 60 m). Samolot jest bardzo stabilny w locie, nawet w warunkach turbulencji. Do dodatkowego ułatwienia obsługi samolotu zrezygnowano z owiewek na kołach, przez co pilot szybko może sprawdzać stan ogumienia i hamulców. Takie rozwiązanie skraca też czas wymiany opony lub naprawy hamulców. Alpha Trainer ma prędkość przelotową zbliżoną do Cessny 172 – 200 km/h, a zasięg samolotu to około 720 km na zwykłej benzynie samochodowej PB95. Bez konieczności międzylądowania na tankowanie można pozwolić sobie na około 3,5-godzinny lot. Alpha Trainer na początku br. uzyskał certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jest także dopuszczony do lotów nocnych.
– Virus SW i Alpha Trainer są pierwszymi ultralekkimi samolotami w Polsce certyfikowanymi do lotów nocnych. Obydwa samoloty mają certyfikaty wydane przez ULC, które upraszczają proces rejestracji w Polsce oraz potwierdzają ich wysoką jakość wykonania i bezpieczeństwo – podkreśla Krzysztof Będkowski i zachęca do obejrzenia tych maszyn na targach Para Rudniki. – Lotnictwo ultralekkie nie jest już tak niedostępne tak jak to było przed laty. Jest w zasięgu ręki i latać może każdy. Samolotem ultralekkim można nawet startować i lądować na własnej działce koło domu, jeśli jest ona wystarczająco długa – dodaje. (wik)
Komentarze