Rozpoczęły się naziemne testy odrzutowca HondaJet
Firma Honda poinformowała, iż rozpoczęły się naziemne testy przygotowywanego do dziewiczego lotu pierwszego modelu odrzutowca HondaJet. Drugi prototyp jest obecnie poddawany statycznym badaniom strukturalnym, a przy trzeciej maszynie są wciąż prowadzone prace montażowe.
Podczas dziewiczego lotu będą przeprowadzone liczne testy systemów (w tym awioniki). Dotychczas, w zakładach dostawców ukończono badania pomp hydraulicznych i elementów elektrycznych, a także testy podwozia oraz foteli załogowych i kabinowych.
W lipcu został zakończony montaż drugiego prototypu, który zostanie poddany statycznym testom naprężeń kadłuba obejmującym badania przy 100 procentowym limicie obciążenia skrzydła oraz statecznika poziomego, testy sztywności skrzydła, obciążenia podwozia, a także próby ciśnieniowe kadłuba.
Dodatkowo producent poinformował, iż spółka GE Honda dostarczy 20 silników, z których 10 zostanie użytych do certyfikacji, a 10 do montażu w maszynach przeznaczonych dla klientów. Jednostki napędowe HF120, przechodzą obecnie próby, które maja potwierdzić możliwość wykonywania operacji na wysokościach dochodzących do 46000 stóp i prędkościach 0,85 Macha. Celem tych działań jest uzyskanie w 2011 r. certyfikatów Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
"W uzupełnieniu do ponad 500 godzin lotu, jakie chcemy przeprowadzić na testowych egzemplarzach, pomyślne zakończenie statycznych testów naprężeń strukturalnych, znacznie wzmacnia zalety i wiarygodność tej konstrukcji", powiedział Michimasa Fujino, prezes i dyrektor generalny Honda Aircraft Company. Czwarty egzemplarz będzie wykorzystany do prób zmęczeniowych zaplanowanych na 2012 rok.
Na tegorocznej konwencji Krajowego Stowarzyszenia Lotnictwa Biznesowego (NBAA), która w dniach 19-21 października odbyła się w Atlancie, spółka przedstawiła projekty kokpitu i kabiny, odzwierciedlając jakość materiałów, kolorów i wykończenia, które będą dostępne w oferowanych samolotach. Zakład produkcyjny w Greensboro, w Północnej Karolinie, jest w końcowej fazie budowy, a jego ukończenie planowane jest na maj 2011 r.
Komentarze