Raport NTSB: Wyciek oleju powodem przerwania pracy silnika
Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała raport z wypadku Pipera Cherokee Lance, do którego doszło w 2008 r. w Augusta, w stanie Kansas. Publikacja w zamierzeniach ma służyć jako narzędzie szkoleniowe i ma pomóc pilotom unikać błędów popełnianych przez innych.
Zgodnie z raportem, pilot z uprawnieniami PPL(A) był w drodze powrotnej na macierzyste lotnisko, gdy silnik przestał prawidłowo pracować. Lotnik zeznawał, iż wskaźnik obrotów zbliżył się do czerwonej linii i że jednostka napędowa nie reagowała na ruchy przepustnicą. Pilot natychmiast zgłosił sytuację awaryjną, po czym w przeciągu ok. 30 sekund silnik przestał działać i śmigło się zatrzymało. Podczas przymusowego lądowania, samolot uderzył w ziemię najpierw lewym skrzydłem, a następnie ślizgał się, aż do zatrzymania przy końcu pasa startowego. W wyniku zdarzenia maszyna w poważnym stopniu została uszkodzona.
Powypadkowe dochodzenie prowadzone na miejscu zdarzenia przez inspektora Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA), wykazało, iż w misce olejowej nie było oleju. Stwierdzono, że przewód prowadzący do chłodnicy oleju był dokręcony jedynie ręcznie, bez użycia odpowiednich narzędzi, co spowodowało wyciek oleju, a następnie jego całkowitą utratę.
Według NTSB, prawdopodobną przyczyną zdarzenia był luźny przewód olejowy, który doprowadził do wycieku całego oleju i w konsekwencji przerwanie pracy silnika.
Więcej informacji na stronie Agencji
Tłumaczenie z GaNews
Komentarze