Przejdź do treści
silnik M601 H80
Źródło artykułu

Pierwszy turbośmigłowy silnik General Electric

W połowie 2008 r. producent silników General Electric przejął czeską firmę Walter Engines (produkującą silniki turbośmigłowe i precyzyjne części maszynowe), którą przemianował na GE Aviation Czech s.r.o. Od tego czasu spółka pracowała nad jednostką napędową do nowego samolotu i rozwojem sieci usługowo serwisowej. Z początkiem 2009 roku przedsiębiorstwo przeniosło się do zakładu w Pradze gdzie zatrudnia około 400 osób.

Wkrótce po fuzji, GE wypuściła na rynek turbośmigłowy silnik H80, przeznaczony dla samolotów rolniczych oraz lotnictwa biznesowego i ogólnego. H80 to połączenie projektu M601 Walters Engines z aerodynamicznymi technikami 3-D firmy GE. Dzięki zaawansowanym materiałom stworzono jednostkę napędową o dużej mocy, spalającą mniej paliwa i posiadającą lepsze właściwości startu przy wysokiej temperaturze, jak wyjaśnia przedstawiciel firmy. Silnik H80 posiada wydłużony do 3600 h lotu okres gwarancyjny i 6600 cykli pomiędzy przeglądami. Jednostka trafi do użytku w pierwszym kwartale tego roku. Certyfikacja nastąpi w połowie 2010 roku.

Podczas letnich targów lotniczych w Oshkosh, firma Thrush Aircraft wybrała H80 do zasilania ulepszonej wersji samolotu rolniczego Thrush 510, który ma zostać wprowadzony do użytku tego lata. Pierwsze zamówienie na Thrush 510 z H80 złożyły spółki Boschung Global AG i Inter Sinex AG ze Szwajcarii, które planują użytkować tę maszynę w Kazachstanie.

W grudniu 2009 r., podczas dorocznego spotkania Krajowego Stowarzyszenia Lotnictwa Rolniczego (NAAA), firma Cascade Aircraft Conversions poinformowała, że w związku z uzyskaniem dodatkowego certyfikatu typu (STC) przez silniki M601E-11 i M601D-11, podpisała umowę na zakup tych jednostek do serii samolotów Thrush i Air Tractor 300, 400 i 500.

GE Aviation ogłosiła wybór firmy Premier Turbines jako Autoryzowanego Centrum Naprawczego dla M601 i H80. Ma ono oferować naprawę, wymianę i wynajem silników oraz wsparcie w terenie wszystkim użytkownikom tych modeli. Centrum Naprawcze zostanie otwarte w pierwszym kwartale 2010 r.

Czeski rząd przyznał przedsiębiorstwu GE Aviation Czech ok. 4 mln dolarów dofinansowania. Środki są przeznaczone na wdrażanie zaawansowanych technologii. Otrzymane fundusze to pierwsze rządowe wsparcie tego typu dla producenta.

Więcej informacji na stronie General Electric.

Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony GA News.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony